Wasmachine van mijn tante doet het niet meer, het is een aeg L76485F. Ik krijg via het service menu foutcode E45. Dit zou problemen met het deurslot moeten betekenen.
Ik ga er van uit dat het circuit als volgt werkt: een triac stuurt het deurslot aan, deurslot zou dan moeten sluiten. Via een terugmeldcontact loopt er een stroompje richting de processor.
Ik ben nog niet begonnen met meten, echter het deurslot hoor ik alleszins al niet klikken. Voorlopig gok ik dus op het slotje zelf, of de aansturin ervan.
Iemand hier ervaring mee (allicht wel :) )

Dit zegt mijn bieb:

"Sensing circuit" van de triac van het deurvertragingsapparaat (deurrelais) defect. Triac-kortsluiting. In dit geval moet de besturing worden vervangen.

Bedankt. Heb er al even aan gemeten en zelfs het slot al eens open gemaakt. Dat ziet er goed uit. Op de spoel krijg ik geen spanning. Ik vermoed dan eerder dat de triac open ligt. Ik kijk de sturing eens na.

Het deurslot goed nameten. Het spoel is meestal pas te meten als het slot "dicht" is. Start de machine of neemt hij de start niet aan, alsof de deur open staat?

Dag Eric.

Machine doet niet veel. De resterende programmatijd gaat naar 1. Pomp draait. Trommel niet. Dat is het. Ik heb 200ohm op het spoeltje gemeten met de slotbehuizing geopend. Spanning meet ik niet, ook niet als ik het slotje manueel manipuleer. Op welke spanning werkt dit slot?

Kun je via het service menu de onderdelen afzonderlijk aansturen? Heb je de print (en triac) visueel geïnspecteerd?

Dag Eric. Print heb ik er nog niet uit gehad. Enkel het slot. Hoe ik alles apart moet aansturen weet ik niet. Ik kan via de draaiknop wel c2 tot.... selecteren. Mogelijks kan ik daar wat mee? Echter ontbreekt me die informatie.

Zoals het juiste type nr......

typen°: FLI064HM1
Prod n° 914531436 01

Heb intussentijd de foutcode al eens gewist, komt echter direct terug.

Deze toestellen doen ook dikwijls gekke zaken bij verliesstromen elders in het toestel.

probeer via de schema's en service programma's eerst verder. (zie inbox of spam)

Print nakijken en meten op de triac. via het menu het deurslot aansturen...

Op 9 december 2023 21:47:10 schreef EricN:

probeer via de schema's en service programma's eerst verder.

Eric zou je die mij ook willen sturen?

Naar je niet openbare mailadres? 8)7

Wel veel Mb. Ik krijg hier verzend errors. Hopelijk is het met opsplitsen het wat beter staafken?

[Bericht gewijzigd door EricN op (58%)]

Volgens mij staat het in mijn profiel en bij Ziggo zijn ze niet zo krap bemeten met berichten

Eric,

Bedankt voor de info, heb hem al even doorgeworsteld.
Ik probeer morgen de stuurunit eens open te maken en te kijken wat ik daar zie.

Met foto's...
Ook solderingen nakijken.

Op 9 december 2023 21:53:54 schreef EricN:
Naar je niet openbare mailadres?

En maar zoeken en zoeken, was me van geen kwaad bewust. Miste er toch een vinkje.
Is het zo goed?

Ik heb de stuurprint er uit gehaald, valt niets aan te miszien.

Ik begrijp de aansturing van het deurslot niet goed. Wat is het verschil tussen Door-TY en Door-close TY? Ik zou er een 230V willen opzetten om te testen maar zie niet goed op welke klemmen ik moet aansluiten.

Ik zou denken j5-1 en j-5-4. De J5-2 is de terugkoppeling.

Ik zie maar een klein gedeelte van de soldeerzijde waar ik een relais kan ontdekken en die solderingen zijn twijfelaars voor mij.

Over welk gedeelte heb je het juist? Soldeerzijde staat er volledig op. Het gedeelte van de interlock bevind zich aan de onderzijde van de foto. Rond punt S22

Net onder de loeplamp gekeken, R167 is weggebrand. Hier had ik over gekeken. Zit tussen de triac en een 8 pins IC. Het IC zelf lijkt ook een stukje te missen, maar daar twijfel ik nog aan.

Zowel van de waarde van R167 als van het IC kan ik geen gegevens meer aflezen.

[Bericht gewijzigd door staafken op (17%)]

Idd. De print heeft een foto proberen trekken. De flits is in ieder geval gelukt. Gaat deze triac naar het slot? Ik zou het slot en triac ook zeker vervangen.

triac gaat naar het slot, deze ligt alleszins niet in geleiding.

De weerstand, R167 zit tussen de triac en het IC in de schakeling.
Zolang ik geen waarden of types weet valt er niet veel te herstellen vrees ik :-(

Het ic (r45 staat er naast) is volgens mij een triac. Volg de uitgang. Rood.
Blauw is volgens mij de neuter (gemeenschappelijke)

[Bericht gewijzigd door EricN op (30%)]

Eric,

De triac die het slot schakelt is de grote triac TYACS1 boven R167, hij staat nog net op jouw foto (blauwe lijn op de foto) . De behuizing van deze is direct verbonden met rechtse AMP Pen.

Deze triac wordt via R167 aangestuurd door TYACS7.

De twee linkse pennen van de connector lopen naar het motor control board

De derde pin zit verbonden met de uitgang (rood op jouw foto)

Blauw neuter zal ook wel kloppen, die mee ik verschillende keren terug op diverse connectoren

[Bericht gewijzigd door staafken op (11%)]