Naar je niet openbare mailadres? 8)7

Wel veel Mb. Ik krijg hier verzend errors. Hopelijk is het met opsplitsen het wat beter staafken?

[Bericht gewijzigd door EricN op (58%)]

Volgens mij staat het in mijn profiel en bij Ziggo zijn ze niet zo krap bemeten met berichten

Eric,

Bedankt voor de info, heb hem al even doorgeworsteld.
Ik probeer morgen de stuurunit eens open te maken en te kijken wat ik daar zie.

Met foto's...
Ook solderingen nakijken.

Op 9 december 2023 21:53:54 schreef EricN:
Naar je niet openbare mailadres?

En maar zoeken en zoeken, was me van geen kwaad bewust. Miste er toch een vinkje.
Is het zo goed?

Ik heb de stuurprint er uit gehaald, valt niets aan te miszien.

Ik begrijp de aansturing van het deurslot niet goed. Wat is het verschil tussen Door-TY en Door-close TY? Ik zou er een 230V willen opzetten om te testen maar zie niet goed op welke klemmen ik moet aansluiten.

Ik zou denken j5-1 en j-5-4. De J5-2 is de terugkoppeling.

Ik zie maar een klein gedeelte van de soldeerzijde waar ik een relais kan ontdekken en die solderingen zijn twijfelaars voor mij.

Over welk gedeelte heb je het juist? Soldeerzijde staat er volledig op. Het gedeelte van de interlock bevind zich aan de onderzijde van de foto. Rond punt S22

Net onder de loeplamp gekeken, R167 is weggebrand. Hier had ik over gekeken. Zit tussen de triac en een 8 pins IC. Het IC zelf lijkt ook een stukje te missen, maar daar twijfel ik nog aan.

Zowel van de waarde van R167 als van het IC kan ik geen gegevens meer aflezen.

[Bericht gewijzigd door staafken op (17%)]

Idd. De print heeft een foto proberen trekken. De flits is in ieder geval gelukt. Gaat deze triac naar het slot? Ik zou het slot en triac ook zeker vervangen.

triac gaat naar het slot, deze ligt alleszins niet in geleiding.

De weerstand, R167 zit tussen de triac en het IC in de schakeling.
Zolang ik geen waarden of types weet valt er niet veel te herstellen vrees ik :-(

Het ic (r45 staat er naast) is volgens mij een triac. Volg de uitgang. Rood.
Blauw is volgens mij de neuter (gemeenschappelijke)

[Bericht gewijzigd door EricN op (30%)]

Eric,

De triac die het slot schakelt is de grote triac TYACS1 boven R167, hij staat nog net op jouw foto (blauwe lijn op de foto) . De behuizing van deze is direct verbonden met rechtse AMP Pen.

Deze triac wordt via R167 aangestuurd door TYACS7.

De twee linkse pennen van de connector lopen naar het motor control board

De derde pin zit verbonden met de uitgang (rood op jouw foto)

Blauw neuter zal ook wel kloppen, die mee ik verschillende keren terug op diverse connectoren

[Bericht gewijzigd door staafken op (11%)]

Een triac die door een triac gestuurd wordt.... Dat zou ik nog eens grondig bekijken. Klinkt hoogst onwaarschijnlijk. Waar gaat de rode juist naartoe?

Die defecte R heeft 2x 271 weerstandjes. Dus het is een stroommeetserieweerstand. Geen idee welk nut. Daar ga je eerst de functie vd dil8 triac moeten voor achterhalen (rood)

[Bericht gewijzigd door EricN op (37%)]

Eric. Dat van beide triacs heb ik fout gewijzigd. Zijn verbinding waarvan ik dacht dat de één de ander aanstuurt is gewoon een gemeenschappelijk neuter punt. Ik vermoed dat de dil8 triac defect is gegaan en de weerstand heeft meegenomen. Waarom? Geen idee.

Dat kun je achterhalen door te kijken waar "rood" naartoe gaat. Het is wel zo dat wanneer een stroomvoelweerstand breekt er een hoge spanning (230vac ipv 0,...vac) richting processor gaat. Dus ik vermoed dat er verderop nog meer ravage is.

Mogelijks het deurslot spoel stuk (sluiting) of de triac te lang bekrachtigd(component of print probleem). Dus sowieso het slot niet meer gebruiken.

Zou de dil8 geen triac zijn die gestuurd wordt middels optocoupler? Dan is de processor wel nog beschermd.

het gaat om de stroommeetterugkoppeling.

Als ik het goed resumeer is het niet aant te raden de machine te herstellen. Oorzaak is onbekend, triac is niet te bepalen welke het is en de processor kan mogelijks ook defect zijn.

Jammer, machine ziet er nog goed uit anders. Ik vond een vervangende print bij electrolux: 299€. Dat krijg je aan geen mens verkocht.

Nee. Dat suggereer ik niet. Ik denk wel dat het heel veel kennis, inspanning en tijd gaat vergen. Kosten gaan mogelijk meevallen. Staan er op marktplaats geen met een klein defect zodat het een prikkie kost? Ter donor. Gaat wel tijd schelen. Het moet wel dezelfde zijn.

Het lijkt mij dat TYACS7 een gat heeft dat er niet hoort, die weerstand lijkt mij een typische current sense weerstand, gaat die via boven de ACS naar een analoge ingang van de MCU?
Electrolux gebruikt voor lichte lasten soms SO8 triacs/AC switches.

Op 10 december 2023 20:35:55 schreef walkura:
Het lijkt mij dat TYACS7 een gat heeft dat er niet hoort, die weerstand lijkt mij een typische current sense weerstand, gaat die via boven de ACS naar een analoge ingang van de MCU?
Electrolux gebruikt voor lichte lasten soms SO8 triacs/AC switches.

Euh... Dat gat lijkt me idd ook niet ok. Die TYACS7 is één van de twee triacs van het deurslot. Voor de rest hoor ik het in Keulen donderen vrees ik.

Yep, overduidelijk heeft dat IC ook zijn inhoud uitgebraakt. Het zal niet zo simpel zijn om dit te herstellen. En meestal is er na herstel nog wel altijd ergens volgschade.

Ik vermoed dat de "triac" iets als een ACS102 of zijn NXP tegenhanger is.
Die weerstand zou eventueel iets als een 50 mOhm weerstand kunnen zijn om te meten of de stroom correct is, het lijkt mij iets in de maat van een 2525 SMD behuizing.
Een deurslot gebruikt iets als 4 ampere piek, op zich zou de constructie ietwat vreemd zijn om zo'n kleine switch te gebruiken in combinatie met een grotere triac, al met al, welke fabrikant zou een 0,8 ampere AC switch gebruiken om een grotere triac aan te sturen, een transistor is nou eenmaal goedkoper.

Op zich kan er verdere schade zijn, er is geen netscheiding, de MCU hangt ook aan hetzelfde potentiaal.
Maar angezien je een error message krijgt zou ik eens kijken of je een nieuwe AC switch kan krijgen en desnoods op de gok een 50 mOhm current sense weerstand kan kopen in de goede behuizing.
Je weet maat nooit.
Een paar euro zijn de kosten niet.

Het begint met het verkrijgen van het juiste en exacte component, dit kan soms echt een moeilijke zoektocht worden en sommige leveranciers willen geen 1 component meer leveren. Wel als je er minimum 10 neemt. Je eindigt met allemaal componenten thuis in zakjes die je ook in je graf meeneemt. Tja dit is nu de moderne tijd... Zucht.