benleentje
Golden Member
Het gaat erom dat twee automaten met dezelfde specificaties heel anders kunnen reageren: de ene B16 automaat schakelt een stroom van 32A af na 6 seconden, een andere B16 automaat schakelt dezelfde stroom af na 2 minuten,
Ik denk dat het allemaal lang zo erg niet is. En dat in werkelijkheid de fabrikanten het goed voor elkaar hebben en dat de onderlinge verschillen kleiner zijn dan die in de tabel
En als het wel zo erg is vraag ik ook aan jouw wat is het probleem? Ik zie in ieder geval geen enkel probleem. Omdat bij het ontwerp en de aanleg van een installatie daar lang en breed rekening mee is gehouden.
1) Zelfs als ik te zuinig ben geweest en overal 1,5mm2 heb genomen achter een 16A automaat dan nog gaat dat gewoon goed. Ook een 1,5mm2 kan prima voor 2 minuten 32A aan.
2) Die 32A valt in het niet bij een volle sluiting die afhankelijk van hoe ver je van een trafo huisje zit ook zomaar 5kA kan zijn.
Ik zou zeggen, tijd voor een kleinere tolerantie.
IK zou zeggen wat is het probleem? Waarom zou dat strakker moeten. Het enige wat ik me kan bedenken zou voor selectiviteit moeten zijn maar ik zie selectiviteit in een 3X 25A aansluiting meer als een luxe dan een noodzaak.
Zoals je eerder aangaf kan je makkelijk veel apparten opnoemen die boven de 1,5kW verbruiken en die kan je ook best makkelijk allemaal op 1 groep zetten. Ok dat doe je dan en dan heb je ook nog eens geen selectiviteit en valt er een groep in je onderverdeler en je groepenkast uit. Erg vervelend voor dat moment maar een volgende keer doe je dat niet meer zo snel.
Daarom zei ik eerder al dat zijn gebruikers fouten, de gebruiker moet leren dat hij niet alles in huis aan kan zetten. Als ik alles wat ik in mijn huis kan vinden aan zou zetten zou ik aan 50kW komen dan zou ik een 3 fase 80A aansluiting nodig hebben. En dat willen ze best doen als ze daar tijd voor hebben maar dan betaal ik weer veel te veel aan vastrecht. Dus ik als gebruiker moet keuzes maken voor wat ik wil.
Heb je een merk, kenmerk, zoekwoord waarop ik zulke automaten op het spoor kan komen?
Je hebt meer letters dan A, B, C en D.
. Ik dacht ook nog K en L en Z. Maar dat ben ik niet zo zeker van.
Maar automaten zijn nu eenmaal mechanische van aard en als je strakkere tolerantie wilt dan zijn automaten niet de oplossing maar dan worden het zekeringen. Er zijn zelfs smeltzekeringen die snel genoeg zijn om halfgeleiders zoals thyristors te beveiligen.
Hier met Z en K erbij
https://www.electricaltechnology.org/2021/07/tripping-curves-circuit-b…
Maar ik denk dat er nog wel meer zijn. Ik heb daar verder geen behoeft aan om me erin te verdiepen maar hoop dat je verder kan zoeken
.
IK werk soms wel eens op Shell Pernis en daar hebben ze vaak gewoon een automaten en zekering in serie staan. Ik vroeg waarom maar dat heeft met LOTO = lock-out tag out te maken. Voor een automaat is het lastig om daar een sleutelslot op te zetten en bij zekeringen draai je er gewoon een dummy in en de schakelaar die daar weer achter zit hang je een slot aan. Maar misschien doen ze het ook wel om andere redenen