Hallo,
Ik kreeg van iemand de vraag of er bluetooth-modules zijn waarmee een set stereospeakers zonder directe kabelverbinding kan worden aangestuurd -- dus zeg maar net zoals bluetooth-oortjes.
Tot nu toe heb ik echter niets kunnen vinden; hoe ik ook zoek, ik kom meestal uit bij printjes met dezelfde chip (AS19AP26067).
Zijn er kant-en-klare modules waarmee links en rechts geheel gescheiden kunnen worden aangestuurd vanuit één apparaat? En dan uiteraard zonder dat er dingen zoals latency-gerelateerde problemen tussen links en rechts optreden. Allerlei fabrikanten bieden draadloze oortjes aan die dit realiseren, maar in modulevorm is dit niet (eenvoudig) te vinden. Of zoek ik niet goed genoeg?
Alvast dank!
Even zoeken op TWS (True Wireless Stereo)
https://www.tinyosshop.com/index.php?route=information/news&news_i…
Ik heb daar ook weleens naar gezocht en dat is best nog wel verrassend lastig. Bij TME verkopen ze modules die bedoeld zijn voor auto's, maar hackbaar zijn zoals de Bluebird AD.BLUETOOTH.18. Vroeger was er ook iets bij Adafruit te krijgen dat zoiets deed, maar ik kon het zo snel niet terugvinden.
Voor mijn geluidsinstallaties gebruik ik al een paar jaar bluetooth modules.
Daar komt gewoon Links en rechts uit.
De gebruikers kunnen dan simpelweg via hun eigen telefoon of computer draadloos eigen muziek afspelen tijdens een evenement.
De ze modules geven een lijn -uit signaal en moeten dus nog een eindversterker er bij hebben, of je moet actieve luidsprekers gebruiken.
Ik gebruik zelfs BT dingetjes van Aliexpress, kosten een paar euro en werken prima.
Ja, maar in dit geval zoekt ie volgens mij ook een draadloze scheiding tussen links en rechts
Dus links en rechts een actieve box die alleen power nodig heeft, en via bluetooth onderling zit.
Dus geen bluetooth naar 2 speakers tegelijk, maar linker kanaal via bt naar speaker 1, rechter kanaal via bt naar speaker 2
OK, dank alvast voor de eerste tips!
Line-out is prima, ik kan er zelf wel een versterkercircuitje bij ontwerpen, bijvoorbeeld op basis van dit onwaarschijnlijk kleine klasse-D-chipje: https://www.diodes.com/assets/Datasheets/PAM8013.pdf (wel een wat hoge THD, maar ach, het gaat sowieso niet om een extreme hifi-toepassing).
@DJSmiley: ah, dank voor de correcte zoekterm, hier kan ik al wat meer mee!
@buzzy: links en rechts moeten galvanisch geheel van elkaar gescheiden zijn, dus elk een eigen printje met bluetooth-communicatie, voeding en versterker.
Er zijn bluetooth party speakers die je onderling kunt pairen. Ze leveren dan stereo, de ene doet het ene kanaal, de andere speaker het andere. Je zou zo'n speaker op de kop kunnen tikken om te kijken wat er in zit. De Philips TAS4807 is zo'n speaker, bijvoorbeeld.
Groeten, Ron.
Ow ik had gemist dat ze gescheiden moesten zijn van elkaar (zal volgende keer beter lezen). 
Ik weet dat de nieuwe Gen 2 Eneby luidsprekers van Ikea dit kunnen (nu heten ze Vappeby
), maar ik begrijp dat je zelfbouw wil? Het zijn wel verrassend goede luidsprekers moet ik zeggen.
@Kruimel
Het is de bedoeling dat het deels zelfbouw wordt: wel zelf een PCB maken met versterker, voeding en bediening, maar voor de bluetooth kant-en-klare, al FCC-goedgekeurde en goeddeels voorgeprogrammeerde modules inkopen. Zelf bluetooth-hardware + bijbehorende software ontwikkelen en laten keuren wordt veel te kostbaar en tijdrovend. De bedoeling is in eerste instantie een goedkope stereo-gadget op batterijen of oplaadbare accu's.
Die TSA3118-printen lijken qua functionaliteit inderdaad op wat ik zoek, maar dan zou ik vooral geïnteresseerd zijn in de bluetooth-module die wordt gebruikt. Ik kan zo echter niet zien of er inderdaad een module is toegepast, of dat de bluetooth op de print geïntegreerd is. Idem trouwens bij de genoemde Philips-speakers. Maar met zoeken op 'True Wireles Stereo' heb ik al wel wat Chinese spullen gevonden die mogelijk in aanmerking komen.
Laat het graag weten als je een geschikte kandidaat hebt gevonden, want dat zou ik zelf ook wel interessant vinden. Ik heb eens lopen te zoeken, maar het bleek niet triviaal om iets te vinden dat ik zo "out of the box" kon gebruiken.
Deze kan zenden en ontvangen. Bijvoorbeeld luisteren naar je oude platenspeler met je bluetooth headset of juist van tablet naar buizenversterker
https://www.bol.com/nl/nl/p/pixxo-multi-connect-bluetooth-receiver-tra…
Op 14 december 2023 13:24:48 schreef Rontronix:
Er zijn bluetooth party speakers die je onderling kunt pairen. Ze leveren dan stereo, de ene doet het ene kanaal, de andere speaker het andere.
De speakers die ik ken die dat kunnen hebben wel een speciale app nodig. Vanuit b.v. gewoon de PC werkt het al niet.
joopv
Golden Member
Op 14 december 2023 13:13:36 schreef Richard Rasker:
@buzzy: links en rechts moeten galvanisch geheel van elkaar gescheiden zijn, dus elk een eigen printje met bluetooth-communicatie, voeding en versterker.
Gaat het primair om de galvanische scheiding, of om de draadloze verbinding?
Want in het eerste geval is een simpel audio trafootje toch ook voldoende.
@joopv
Nee, het gaat echt om een setje losstaande speakertjes, dus beide speakers zouden bluetooth-audio-ondersteuning moeten hebben, die ook gepaird moet zijn.
Het lijkt er echter op dat er (nog) geen eenvoudige modules zijn die deze functionaliteit bieden. Ik kan wel wat Chinese spullen vinden die misschien in aanmerking zouden komen, maar die zijn zo te zien niet gecertificeerd en mogen dus niet zomaar toegepast worden in producten hier.
En als ik lees dat bestaande producten ook alleen maar werken met een eigen, bijbehorende app, houdt het eigenlijk wel op, want dan moet feitelijk alles van de grond af ontwikkeld en gecertificeerd worden. Dat wordt veel te duur.
Maar evengoed dank aan iedereen voor het meedenken en de reacties, ik ben weer heel wat wijzer geworden!
Wacht even nu lees ik pas goed.
Bluetooth oordopjes (de betere) zijn geheel onafhankelijk van elkaar. Links kan dus muziek spelen (en bellen) en rechts kan dat ook.
Als ze beide aanstaan of nadat je de tweede later aanzet, heb je perfect stereo. Zet je dan 1 weer uit dan gaat de andere gewoon verder.
Diverse laptops (Windows) en telefoons(android en iphone)herkennen ze zonder extra software als één apparaat. Het protocol daarvoor werkt ook zo bij de Apple Airpods die ook zo werken (dus op android en iPhone kunnen).
Ik heb het over de Jabra Elite 4 en 7, maar volgens mij is het bij behalve de goedkoopste doppen een algemene functie.
Daar moet vast een actieve speaker aan te solderen zijn.
Deze standaard moet dan ook vast op een Bluetooth shield of ESP32 te programmeren zijn.
Ik stel me zo voor dat de Bluetooth radio doorgeeft "als mijn broertje met hardware adres XYZ online komt mag hij ook verbinden en ik zorg zelf voor de synchronisatie"
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Volgende link lijkt in de buurt te komen van wat je zoekt. Maar zo te lezen zit hier nog wel fl8nk wat werk in.
https://forum.raspiaudio.com/t/airpods-like-true-wireless-speaker-blue…
2x dit bordje en je bent klaar https://www.arylic.com/products/up2stream-mini-receiver-board
OK, ik heb iets gevonden dat lijkt te voldoen aan alle eisen en wensen:
https://www.iot747.com/product/idc747/
Ook fijn dat de leverancier bij wijze van spreken om de hoek zit, dat scheelt naar mijn ervaring enorm wat betreft support, vergeleken met Chinese bedrijven.
Ik ga er na de jaarwisseling maar eens mee aan de slag.
Nogmaals mijn dank aan iedereen voor het meedenken en de suggesties, en fijne feestdagen gewenst!