Op 18 december 2023 13:42:14 schreef mvdk:
Nou, ik denk dat het moet lukken om de bedrading visueel te volgen. Niks losmaken. (voorlopig).
De foto is gemaakt lichtelijk schuin van linksboven, waardoor niet goed zichtbaar is hoe een en ander aan de onderzijden is aangesloten. Maar ik denk dat je dat zelf goed kan uitzoeken, desnoods met een zaklamp erbij.
Eerst per groep uitzoeken wat erop zit. Dan hoe elke groep is aangesloten en waarop. Zit die kookgroep achter een aardlekschakelaar, trouwens?
De kookgroep zit achter een aardlekschakelaar.
mvdk
Golden Member
OK. Het heeft geen zin om problemen die er niet zijn te gaan oplossen. Dus als alles gewoon goed werkt: laat het zo.
Op 18 december 2023 14:31:43 schreef mvdk:
OK. Het heeft geen zin om problemen die er niet zijn te gaan oplossen. Dus als alles gewoon goed werkt: laat het zo.
Dank je voor het meedenken.
@ts: om terug te komen op je vraag:
Volgens het Hager boekje wordt het aanbevolen om twee draden onder een klem van hetzelfde soort (vaste kern of flexibel draad) en dezelfde diameter te gebruiken. Doe je dat niet, dan heb je kans dat de draden op den duur zich los kunnen werken.
Voor je aardlekautomaat kan je de nul- en een fasedraad van je hoofdschakelaar gebruiken dmv de twinhuls, zoals de boven aansluiting van de aardlekschakelaar naast de hoofdschakelaar.
Om nog even terug te komen op de fornuisautomaat: dat is zo te zien door een koekenbakker gedaan. Je fase draden zijn zwart en grijs: je nuldraden blauw en bruin....Normaal gesproken gebruik je voor de eerste groep bruin (fase) en blauw (nul) voor en de andere groep zwart (fase) en grijs (nul).
Maar misschien zie ik het verkeerd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 18 december 2023 21:54:32 schreef keebrev:
Om nog even terug te komen op de fornuisautomaat: dat is zo te zien door een koekenbakker gedaan. Je fase draden zijn zwart en grijs: je nuldraden blauw en bruin....Normaal gesproken gebruik je voor de eerste groep bruin (fase) en blauw (nul) voor en de andere groep zwart (fase) en grijs (nul).
Maar misschien zie ik het verkeerd.
dit heeft een simpele reden, de perilex is wrs normaal aangesloten, dus als een 3F wcd. dan komen L1 en N bovenaan te zitten blauw en bruin, wat meestal de nullen worden en L2 en L3 de fasen. ofwel bruin en blauw N en grijs/zwart L. ik zou dan ook eerder van L1 grijs maken zodat de nullen duidelijker zijn. voordeel van ts zn situatie is als je later naar 3F gaat je niet de perilex uit hoeft te gaan zoeken ( fijn onder het aanrecht achter de wand ) en kans dat het fornuis boem doet als men in de kast gewoon de kabel op een 3F groep aansluit. fornuis voeding pas je in de stekker/ onder fornuis aan.
Dat klinkt allemaal wel logisch, ja. Het schept ook verwarring, zoals je dat zo ziet. Maar bij Perilex contactdozen is het sowieso alles nameten voordat je wat aansluit. Enige zekerheid is de PE...als die aangesloten is...
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tja, en dan moet van de NEN1010 de nul de Blauw zijn.
En zie dan maar eens een kabel te vinden met 2 blauwe aders........
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Inderdaad, een kabel met twee maal blauw zal je niet zo gauw vinden. En als je hem vindt is het nog maar de vraag of het handig is want hoe houdt je die twee blauwen uit elkaar? Gelukkig is de NEN1010 geen wet maar alleen een richtlijn. Dus je mag er van afwijken als dat beter uitkomt en veilig kan.
Anoniem
Op 19 december 2023 18:32:28 schreef Roetzen:
Inderdaad, een kabel met twee maal blauw zal je niet zo gauw vinden. En als je hem vindt is het nog maar de vraag of het handig is want hoe houdt je die twee blauwen uit elkaar? Gelukkig is de NEN1010 geen wet maar alleen een richtlijn. Dus je mag er van afwijken als dat beter uitkomt en veilig kan.
Op 19 december 2023 16:47:06 schreef Toeternietoe:
Tja, en dan moet van de NEN1010 de nul de Blauw zijn.
En zie dan maar eens een kabel te vinden met 2 blauwe aders........
Daar heeft NEN 1010 wat voor bedacht, namelijk bepaling 514.3.7 van NEN 1010. In deze bepaling staat, enigszins vereenvoudigd geformuleerd, dat je onder bepaalde voorwaarden een blauwe ader als faseleiding mag gebruiken. Die voorwaarde zijn:
1. er mag geen verwarring ontstaan;
2. er mag geen nul in de kabel zitten.
Overigens kun je over voorwaarden 1, en dus over de bepaling uit NEN 1010 eindeloos discussiëren.
Echter, is zelfs deze bepaling voor deze casus niet te gebruiken en dat komt omdat NEN 1010 helemaal geen rekening houdt met kookgroepen, sterker nog, als je zwart-wit NEN 1010 erop naslaat dan mag het niet eens worden gebruikt.
benleentje
Golden Member
sterker nog, als je zwart-wit NEN 1010 erop naslaat dan mag het niet eens worden gebruikt.
Leg uit? Als ik losse draden door een buis trek heb ik wel 2x blauw en 2x bruin
Inderdaad, een kabel met twee maal blauw zal je niet zo gauw vinden. En als je hem vindt is het nog maar de vraag of het handig is want hoe houdt je die twee blauwen uit elkaar?
Wel genoeg kabel met 2x zwart erin. En in die kabel blijven die kleuren overal op volgorde en die is dan bv aarde, zwart, blauw, bruin, zwart.
Ik neem dan altijd de zwarte die naast bruin zit als L2 en die naast blauw zit als L3. En voor een kookgroep maak ik de zwarte draad naast blauw met blauwe tape ook blauw.
Ik neem aan als een kabel 2x blauw heeft je daar ook wel een volgorde in zal hebben of dat de ene blauw een wit streepje heeft. En anders moet je na het kabel trekken en voor het definitief aansluiten gewoon even meten.
Heel wat variaties meegemaakt. Wat ik nu doe is de groepenkast de draden los halen en de bedrade perilex stekker plaatsen in de perilex wcd.
Dan verbind ik met een wago-klemmetje de pe met blauw en meet met een R-iso meter (200mA) welke draad dat in de groepenkast is, en zet die op de eerste nul. Idem de pe met de bruine en zet die op de eerste fase, etc etc.
Zo ook al eens een wcd zonder pe gevonden.
Je meet dan tevens de overgangsweerstand over de draden.
Werkt perfect.
Het is paar keer heen en weer lopen, maar je hoeft geen perilex doos open te schroeven.
Heb je 2x bruin en blauw als draden, dan doe ik om het tweede setje draden afplaktape ter markering.
Op 20 december 2023 15:32:03 schreef keebrev:
Het is paar keer heen en weer lopen, maar je hoeft geen perilex doos open te schroeven.
Dat lopen kun je je besparen als je een lang snoer aan de stekker zet.
Anoniem
Op 19 december 2023 19:36:29 schreef benleentje:
[...]Leg uit? Als ik losse draden door een buis trek heb ik wel 2x blauw en 2x bruin
Nou moet ik in alle eerlijkheid bekennen dat ik het plaatje een pagina eerder niet helemaal doorzie als het gaat om interne bedrading. En daarbij Zs niet weet van deze woning.
Maar...
ervan uitgaande dat de kookgroep achter een toestel voor aardlekbeveilging zit, en dat kom ik dan zelf frequent tegen, gevoed door 1 fase 25 A (In beveiligingstoestel netbeheerder) kom je niet uit met bepaling 433.1 waarin Ib ≤ In ≤ Iz.
Ib is in geval van een kookplaat IB = P : U waarbij P bij bijna elke kookplaat enthousiast is of in ieder geval > 25 A.
mvdk
Golden Member
Kijk, als de ts nou hier was gekomen met de vraag: ik wil er een groep bijzetten met een aardlekschakelaar en automaat, of een combi van beide, en dit is m'n groepenkast met alle verdere info erbij. Ja dan.
Maar dat is niet zo. Hij komt hier vragen, hoe sluit ik het ding netjes aan? En zo gaandeweg zien we dan dingen. Natuurlijk was het beter geweest om die éénfase kookgroep te vervangen door een 3fase 4polige aardlekautomaat, en dan de vrijgekomen componenten te gebruiken voor z'n oorspronkelijke plan.
Met de risico's die je loopt als je aan de aansluiting van een perilex gaat werken, waar dan ook nog eens 400V op komt te staan, met alle uitdagingen vandien.
TS heeft verder geen moeilijkheden, en je moet geen problemen gaan oplossen die er niet zijn, zoals ik al eerder neerschreef. 
De rest van de discussie is ontstaan omdat TS in de loop van het proces een aanvullende vraag heeft gesteld over de verdeling over de fasen. En daaruit vloeide weer de discussie voort over de kookgroep. Sommigen vinden een kookgroep in een 3-fasen systeem niet netjes, ik vind dat het heel goed kan als je weet waar je op moet letten.