pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hallo allemaal ik heb twee voedingen een Velleman labvoeding en de bekende Banggood voeding.
Als ik nu de plus van de ene en de min van de andere voeding doorverbind.
Kan ik dan zo een symetrische voeding creëren Dus bijvoorbeeld een plusv15V en min 15V met de verbinding tussen beide voedingen als 0 punt.
Het lijkt mij geen probleem of zie ik iets over het hoofd en maak ik dan rooksignalen. 
paulp
I thought, I thought of everything
Dat kan zo op deze manier. Het zou natuurlijk veel fraaier zijn als je twee identieke voedingen daarvoor zou gebruiken.
Niet alle voedingen zijn daarvoor geschikt.
Het risico is dat de ene voeding de andere negatief aanstuurt als één van de twee niet de gevraagde stroom kan leveren.
Dat kun je oplossen door een diode over de uitgang van elke voeding in te bouwen. Anode aan - en kathode aan +.
Die voorkomt dan dat de uitgang negatief wordt.
Voeg in ieder geval diodes per voeding toe, zodat de spanning per voeding nooit omgepoold kan worden (je wilde geen rooksignalen). En zekeringen kunnen ook geen kwaad.
edit: DeKees, idem, zelfde minuut.
[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (10%)]
Let er wel op dat het geschieden trafo's zijn (wat me wel lijkt als het twee losse voedingen zijn) en dat geen niet meer dan één van beide de min geaard heeft. Zorg dat je en diode over de uitgang hebt die de volle kortsluitstroom van de andere voeding aan kan. Die Banggood voeding heeft een 1N4004 (1A) aan de uitgang.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha pa3gws,
Zoals al is aangegeven geen punt zelfs een diode is/kan overbodig zijn.
Wat ik begrijp wil je een + en - potentiaal creëren en niet de voeding parallel schakelen.
Zelfs de regeling Synchroon bedienen is geen must ligt er maar net aan hoe je verbruiker er mee omgaat......
Groet,
Henk.
pa3gws
Het zal niet zo heel vaak voorkomen maar bij een opamp schakeling is het vaak wel handig.
En ook wel eens bij het testen van bijvoorbeeld een mixer waar de voeding van stuk is en dan alleen om te kijken of de rest nog werkt.
Op 18 december 2023 12:52:19 schreef Kruimel:
....en datgeenniet meer dan één van beide de min geaard heeft.
Geaarde min bij een labvoeding lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Geaarde plus trouwens ook.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sommige kun je standaard serie of parallel schakelen, bijv: https://www.eleshop.nl/korad-kd3305d-5195.html
pa3gws
Op 18 december 2023 16:08:56 schreef KlaasZ:
[...]Geaarde min bij een labvoeding lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Geaarde plus trouwens ook.
Bij beide voedingen even nagemeten maar die hangen niet aan aarde.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een twee kanaals waar ik dat bij doe. Gewoon de middelste Plus en min
bussen door verbinden. Dat wordt nul. Maar in het manual van mijn Hameg voeding staat bv dat het ook kan met een tweede voeding. In dat laatst geval zou ik wel voor de zekerheid de eerder genoemde diodes plaatsen.
Er zijn voedingen met de "min"/0/gnd aan aarde. Ik heb er ooit een gezien. Soms is er een aparte aarde bus, deze kan je dan des gewenst met de min doorverbinden.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Je kan best twee losse voedingen gebruiken als je een symetrische spanning nodig hebt.
Het is al aangegeven, denk om de diodes om je voedingen heel te houden.
TIP: een 1N4007 is niet altijd stevig genoeg om je voeding goed te beschermen, neem een 3-A type uit de 1N5400 serie of nog een stapje hoger de 5 a 6-A typen.
Nog een Tip, denk goed na, met losse voedingen heb je nog eerder dat je boven de max. waarde van je te voeden component uitkomt.
Bij bijna iedere LAB voeding is zwevend in de kast gemonteerd, de situatie bij jouw Banggood voeding weet ik niet.
Groet,
Bram
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Voor zes euro heb ik een smps gekocht van 24V bij 1A, bij Alie.
Zoiets kun je dan ook doen; twee stuks van 12V of 15V.
Dan heb je mooi twee dezelfde voedingen.
pa3gws
Mijn Banggood voeding is ook zwevend gemonteerd en ik heb bij de Velleman voeding ook even gemeten maar ook die is zwevend gemonteerd.
Diodes ga ik er zeker inzetten.
pa3gws
Op 18 december 2023 19:43:51 schreef Martin V:
Voor zes euro heb ik een smps gekocht van 24V bij 1A, bij Alie.
Zoiets kun je dan ook doen; twee stuks van 12V of 15V.
Dan heb je mooi twee dezelfde voedingen.
Klopt maar ik heb twee voedingen en als ik het nodig mocht hebben kan ik elke spanning maken tot 24V.
Op 18 december 2023 16:54:33 schreef fred101:
Er zijn voedingen met de "min"/0/gnd aan aarde. Ik heb er ooit een gezien. Soms is er een aparte aarde bus, deze kan je dan des gewenst met de min doorverbinden.
Een aparte aardebus die je naar behoeft kunt verbinden, dat ken ik ook wel. Kan soms nuttig zijn. Maar de "min" vast aan aarde niet. Ik snap niet wat daar het nut van is. Kan je alleen maar in de weg zitten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het probleem is dat de min de laagste spanning-kant van de voeding is en dat die spanning 0V of negatief kan zijn. Bij accu's noemt met het de min pool zonder dat hij negatief is.
Ground is ook niet goed want de uitgang is meestal zwevend, zelfde gaat op voor massa.
Zelf gebruik ik 0V alleen bij symmetrische voedingen en gebruik ik gnd of massa voor de laagste niet negatieve spanning-connector. Daarom schrijf ik vaak min/gnd/0V/massa
Maar waarom zou de nul niet aan het chassis kunnen liggen? Als je een -12V, 0V en +12V voeding hebt dan kun je dat ook zien als 0V, +12V en +24V zien 
. Maar ik heb het ook nog nooit gezien bij een symmetrische voeding. Is ook een beetje zinloos. Zo wie zo zijn symmetrische voedingen redelijk zeldzaam. Alle meer-kanaals voedingen die ik ken zijn symmetrisch te gebruiken. Sommige hebben tracking, dan kun je met 1 knop beide kanalen tegelijk instellen. Ik heb een voeding die dat doet. Daar kan ik 2 kanalen in serie zetten met tracking of 2 parallel met tracking. Maar zoder de tracking kun je ze ook instellen. Dat gebruik ik als ik bv -5 en +12 nodig heb.
Op 18 december 2023 20:56:07 schreef KlaasZ:
Maar de "min" vast aan aarde niet. Ik snap niet wat daar het nut van is. Kan je alleen maar in de weg zitten.
Om dezelfde reden dat men de neutraal aan aarde legt toch? Zwevende spanningen kunnen aanleiding geven tot storingen en onverwachte spanningen. Ik zie het bij lineaire voedingen echter nooit, bij schakelende voedingen wel. Computervoedingen hebben de negatieve kant altijd geaard. Voor een labvoeding is het onwaarschijnlijk en in mijn optiek een beetje een non-issue. Ik noemde het voor de zekerheid.
Op 18 december 2023 13:33:14 schreef electron920:
[...]zelfs een diode is/kan overbodig zijn.
Dat vind ik wel een beetje vergezocht: zonder een diode zal er in het geval van een kortsluiting tussen +15V en -15V een negatieve spanning op de uitgang komen van de voeding met de laagste stroominstelling, maar zal de stroom nog steeds lopen. De transistor in die voeding zal dan al het vemogen van beide voedingen dissiperen. Ja, het kan goed gaan, maar een diode is slimmer. Die diode zal de kortsluitstroom van de andere voeding aan moeten kunnen.
fred101
Golden Member
Ik heb nu een voeding (van een apparaat) voor reparatie liggen waar 5 spanningen worden gemaakt die allemaal zwevend zijn tov elkaar (op 1 na allemaal smps) Er ligt er 1 aan massa. Verrekte lastig met meten.
Bij het in serie schakelen van de uitgangsspanning van twee (of meer) SMPS'en kan kortsluiting ontstaan wanneer de 0V (GND) van de SMPS uitgangsspanning met de net-entree aarde is verbonden en geaarde netsnoeren in geaarde stopcontacten worden gestoken...
Op 18 december 2023 23:32:45 schreef Kruimel:
[...]Om dezelfde reden dat men de neutraal aan aarde legt toch? Zwevende spanningen kunnen aanleiding geven tot storingen en onverwachte spanningen.
Bij netspanning legt men de nul aan aarde als veiligheidsmaatregel.
Maar bij een labvoeding gaat het om ongevaarlijke spanningen, geen enkele reden om dat te aarden. En soms ongewenst, b.v. als je met een geaarde scoop gaat meten.
Andere voedingen, zoals computervoedingen, zijn hier niet van toepassing omdat het over labvoedingen gaat.
Op 18 december 2023 20:56:07 schreef KlaasZ:
[...]Een aparte aardebus die je naar behoeft kunt verbinden, dat ken ik ook wel. Kan soms nuttig zijn. Maar de "min" vast aan aarde niet. Ik snap niet wat daar het nut van is. Kan je alleen maar in de weg zitten.
Bij een labvoeding zou dat vreemd zijn inderdaad. Bij verschillende andere voedingen kan dat wel het geval zijn. Bijvoorbeeld om EMC redenen.
Kijk maar naar de doodgewone computervoeding, daar ligt de massa ook hard aan aarde.
Op 19 december 2023 09:47:11 schreef KlaasZ:
[...]
Andere voedingen, zoals computervoedingen, zijn hier niet van toepassing omdat het over labvoedingen gaat.
Ik noemde SMPS'en omdat mensen op het idee kunnen komen om de uitgangsspanningen van losse SMPS'en in serie te schakelen met alle mogelijke gevolgen (kortsluitingen) van dien.
Ik zie het probleem niet. Gebruik al jaren op mijn modelspoorbaan twee Meanwells die als symmetrische voeding zijn aangesloten. Als er sluiting ontstaat tussen de plus en de min, dan gaan ze allebei in volle kortsluiting en schakelen af.