Bosch SHI6902 timer loopt af vaatwasser werkt niet

Goedendag,

Wij hebben problemen met onze vaatwasser een Bosch type SHI6902.
De vaatwasser gaat wel aan, maar begint niet aan zijn programma terwijl de timer wel afloopt, deze blijft uiteindelijk staan op 1 minuut.
Onderin de kuip is een klein laagje water blijven staan, maar ook dit weghalen mocht niet baten.

Waar te beginnen om uit te vinden wat het probleem is?

Alvast bedankt!

.

[Bericht gewijzigd door EricN op (100%)]

Ik vraag me af wat "werkt niet" wil zeggen?

Ik zou van voor afaan beginnen:
Als je op de bodem onderin de machine de isomo vlotter omhoog duwt (met het toestel aan) moet de pomp starten. Waterlekveiligheidsreactie

Als je het toestel reset (2 toetsen tegelijk indrukken, zie opschrift bij toetsen) moet hij pompen. Als hij niet pompt, zoemt de pomp dan? Ik bedoel, krijgt de pomp spanning? Als het toestel in de default positie staat (Dwz de programma's zijn wijzigbaar) kun je terug een programma starten. De eerste 30 seconden moet wederom de pomp starten of spanning krijgen indien geblokkeerd.

Eerste verdachten die me te binnen springen bij deze oudjes:
Waterinlaatpressostaat (blauw armpje linkse zijwand) verstropt

Deurscharnier kabelboom gebroken.

Print defect.

[Bericht gewijzigd door EricN op (15%)]

Vermoed vlotter systeem vervuild of de waterslot defect..

Bij waterslot defect verwacht ik pomp geluiden bij begin en reset.

Allereerst dank voor de snelle reacties.
Bij het omhoogdrukken van de vlotter geeft de machine inderdaad wel een teken van leven. Ik herkende dit geluid niet direct als het normale afpompgeluid, maar dit zou ook kunnen komen doordat alle filters en de afdekking van de afvoerpomp nog gedemonteerd waren. Ik zal nog even meten of er dan inderdaad spanning op de pomp komt te staan.
Het handboek waar je naar linkt heb ik niet kunnen vinden, deze lijkt inderdaad overeen te komen met mijn machine.
Ik ga proberen de machine in het testprogramma te krijgen, kijken wat er dan gebeurt. Het resetten van een lopend programma gebeurt met dezelfde toetsencombinatie?

Yep IDD met zelfde toets combi te reseten

Met de PDF gelukt om de machine in het testprogramma te krijgen, hij springt direct op foutcode 2 of 3.
Met het starten van de testprogramma's lijkt de machine ook gereset te zijn want ik kan ook weer een nieuw programma starten.
Met het starten van een nieuw programma begint de afvoerpomp ook direct te draaien, deze lijkt het water echter niet weg te kunnen pompen en rammelt bovendien fors, geluid lijkt exact overeen te komen met onderstaand filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=Ejce7THQZAg
Het afvoerpompje gedemonteerd en deze lijkt inderdaad radiaal wel wat speling te hebben.

Ik ga de vaatwasser in ieder geval wel helemaal uitbouwen om ook de zijwanden te kunnen demonteren. Zijn er dan verder ook nog veelvoorkomende zaken om te controleren?

De afvoerpomp is in ieder geval overleden. Met de zijwanden gedemonteerd is goed de zien dat de afvoerpomp niet voldoende druk opbouwt om het water af te voeren, soms hoor je de pomp ook zoemen en lijkt de vaatwasser helemaal niets meer te doen. Ik vraag mij wel af of hij de (test)programma's dan inderdaad niet verder oppakt en of dit het enige probleem is gezien de foutcodes. Verder hadden we tot dusver geen problemen met het apparaat.