Goedemiddag allemaal. Ik ben een beginner met wél wát inzicht.
Mijn grote probleem is meestal dat ik de juiste termen niet ken.

In ons huis hebben we een zigbee hub voor de lampen en de lampschakelaars.
Is van Ikea - Dirigera Hub. Met de reden dat deze zonder "cloud-dwang" werkt zoals Google Home, Philips Hue app enzovoorts. Ik kan deze zonder problemen blokkeren naar buiten.

Waar ik ongeacht merk, systeem enzovoorts niet uit kom en er blijkbaar ook geen standaard voor is, is de 1,2,3 schakelaar voor een huisventilatie systeem.
De onze zit op zolder met een perilex stekker en de bediening met een 1,2,3 schakelaar in de keuken.

1: L1 (minimaal altijd aan, niet over de schakelaar.
2: L1+L2
3: L1+L3

Ik zou dit kunnen sturen met een finder 26.08.8.230.000 als ik een deugdelijke zigbee schakelaar zou kunnen vinden die een puls geeft.

Dat zou met deze https://nl.aliexpress.com/item/1005005968286440.html?src=google&sr…

kunnen maar die is te groot voor in een wanddoos.

Kleiner heb ik het nog niet gevonden.

Een klik aan klik uit ZCM-1800 is klein genoeg. Alleen heeft die een maak contact totdat ik m weer uitzet. Die heb ik nu gebruikt op alleen stand 3.
Dat werkt prima, maar dan is stand 2 nutteloos geworden.

Zijn er oplossingen die zo klein zijn dat ze tussen een een finder en een ZCM1800 kunnen die na inschakelen meteen afvallen? zo klein dat ze in een muurdoos passen?

Ik kom er met google enzo niet uit en dat is vast omdat ik de juiste benaming niet ken.

Alvast dank voor de ideeën en input.

Alternatieve combinaties en ideeën ook welkom.

Dit zou mogelijk een oplossing zijn.

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-dubbele-puls-schakelaar2x900w-zigb…

Je kan een module natuurlijk ook bij de ventilatiebox monteren, daar is meer ruimnte.
Zoek op internet maar eesn naar "ventilatiebox via zigbee"

Hallo @revado, dank voor je bericht. Ik heb daar ook naar gekeken inderdaad. Probleem is dat als de schakelaar op 2 staat en je wilt naar 3, eerst 2 uit moet en dan pas 3 aan.

2 en 3 mogen dus nooit tegelijk aan. Het protocol over rf met zigbee is daar niet zuiver genoeg voor. Ook niet met een scene. Het is niet zuiver en foolproof genoeg. Iemand kan in de app de verkeerde keuzes maken.
Met de finder dacht ik dit af te vangen. Alleen zijn er wel zigbee schakelaars die een puls nemen, maar niet die een puls geven.
Behalve dan die te grote van AliE

En beide juist wel inschakelen om op 3 te komen?
Dan kan je stand 2 via een wisselcontact van een relais stand 2 laten voeden en met stand 3 de spoel van het relais voeden die dan de box van 2 naar 3 schakelt met dat wisselcontact.
Uiteraard een 230 volt wisselspannings relais nemen.
Misschien kan je daar wat mee.
Er zullen vast nog wel meer ideen komen van anderen.

Dat spul van ome ali is niet echt een aanrader vanwege de veiligheid....

Nog een aanvulling, welke ventilatiebox heb je?
De modernere hebben vaak ook een 0-10 volt optie en daar zijn ook zigbee modules voor die traploos regelen.

[Bericht gewijzigd door revado op (15%)]

@bordje, leuk, maar we gaan niet alles vervangen om een schakeling. Ik heb geen behoefte aan het onderhouden van verschillende systemen.

@revado
ja, nee, dat kan deze dus niet. Net niet modern genoeg.

2 en 3 tegelijk, dat kan dus niet.
of ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Weet je zeker dat t kwaad kan als je niet in de juist volgorde L1 / 2 / 3 schakelt ? Bij mijn Buva box zitten er gewoon gewoon weerstanden gebruikt de stand in te lezen in de MCU en de voeding is gewoon via L1.. Kan me totaal niet voorstellen dat de Box over de emmer gaat als je iets anders aanbied dan mechanisch mogelijk zou zijn via de schakelaar.

Aanvulling : Je kan ook alles ombouwen naar 0-10v dan heb je alles traploos.. Denk dat jouw box dat ook wel moet kunnen, meesten zijn voorbereid voor 0-10v. Ik heb laatst een print gemaakt om in te bouwen in mijn Buva box zodat deze via een ESP en Homeassistant aan te sturen sturen is.. Daar heb jij nu nix aan, maar als idee.

[Bericht gewijzigd door diebobo op (32%)]

2: L1+L2
3: L1+L3

2 en 3 mogen dus nooit tegelijk aan.

Het is niet zuiver en foolproof genoeg

Als je L2 en L3 gewoon door 1 wissel relais laat schakelen dan kan er maar 1 tegelijk aan zijn en dan is dat gedeelte gewoon foolproof ongeacht wat de software ermee doet.

Kan je wel zeggen niet modern genoeg ;). Maar waarom ingewikkeld doen als het gewoon simpel kan.

En als je alleen L1 ingeschakeld wilt hebben dan heb je nog een relais nodig die voor je wissel relais komt

Heb je een merk / typenummer van die ventilatiebox?
Of staat er een schema op of in?
Als dat apparaat met 2 condensatoren werkt zoals de meeste oudere dan is het misschien heel simpel.

Op 20 december 2023 20:18:45 schreef PieterGr:
@bordje, leuk, maar we gaan niet alles vervangen om een schakeling. Ik heb geen behoefte aan het onderhouden van verschillende systemen.

@revado
ja, nee, dat kan deze dus niet. Net niet modern genoeg.

2 en 3 tegelijk, dat kan dus niet.
of ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Wat bedoel je alles vervangen? Je hoeft niks te vervangen.
https://www.shelly.com/en-be/products/shop/shelly-plus-2-pm
Doet hetzelfde als je Ali ding, alleen beter.
Past in inbouwdoos.
En in de settings kun je de outputs vergrendelen en als puls zetten.
Meer heb je niet nodig?

@bordje,
Shelly werkt niet samen met dat ikea systeem, dus dat gaat hier niet werken.

@PieterGr,
Kun je daan dat systeem überhaupt ikea vreemde hardware toevoegen?

En zoals al eens gevraagd ... welke box heb je?

[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]

De stand vaste 1 is verplicht om een minimale ventilatie in huis te waarborgen, samen met vento's boven de ruiten als er geen ramen open kunnen.
De meeste merken hebben wel een draadloos inbouwsysteem om in de box te monteren en een losse schakelaar plat die je kunt vastschroeven of plakken bv in de badkamer. Dit werkt parallel ook zamen met de staande standen schakelaar. Als moeders met koken de bestaande op 2 of 3 heeft staan, kun je draadloos wel van 2 naar 3 maar niet lager om in de keuken afzuig problemen te voor komen

Ik weet niet precies wat wel en niet op elkaar werkt, maar je noemt klikaanklikuit. Laatst las ik dit topic, daar gaat het over een ACM 3500-3. misschien heb je er wat aan ter inspiratie?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146902

je hebt idd niks aan een wissel contact op je actor voor de wtw, je zou een jaloezie actor kunnen nemen, die heeft 2 contacten die niet tegelijk inschakelen. bijv de ASUN-650

Een 230 volt AC relais met 2 wisselcontacten er tussen voorkomt het dubbel inschakelen in ieder geval.
Ik heb even iets getekend hoe je dat eenvoudig zou kunnen maken.

[Bericht gewijzigd door revado op (15%)]

Op 22 december 2023 07:22:52 schreef testman:
. bijv de ASUN-650

Dat is (antiek) 433MHz spul, daar heeft die ikea hub gelukkig nog nooit van gehoord.

beide L1 en L2 tegelijk maakt idd niks uit. Het is wellicht geen geldige stand detectie voor de afzuigbox, maar kapot gaat het niet. Het is allemaal dezelfde fase en die wordt idd vaak gewoon direct via wat melf weerstanden aan de processor gevoed.
Qua inbouw ruimte ben je niet echt gebonden aan die inbouwdoos. Ik zou het idd ook gewoon bij de afzuigbox plaatsen.
Wat voor afzuigbox heb je?