Goedemiddag allemaal. Ik ben een beginner met wél wát inzicht.
Mijn grote probleem is meestal dat ik de juiste termen niet ken.

In ons huis hebben we een zigbee hub voor de lampen en de lampschakelaars.
Is van Ikea - Dirigera Hub. Met de reden dat deze zonder "cloud-dwang" werkt zoals Google Home, Philips Hue app enzovoorts. Ik kan deze zonder problemen blokkeren naar buiten.

Waar ik ongeacht merk, systeem enzovoorts niet uit kom en er blijkbaar ook geen standaard voor is, is de 1,2,3 schakelaar voor een huisventilatie systeem.
De onze zit op zolder met een perilex stekker en de bediening met een 1,2,3 schakelaar in de keuken.

1: L1 (minimaal altijd aan, niet over de schakelaar.
2: L1+L2
3: L1+L3

Ik zou dit kunnen sturen met een finder 26.08.8.230.000 als ik een deugdelijke zigbee schakelaar zou kunnen vinden die een puls geeft.

Dat zou met deze https://nl.aliexpress.com/item/1005005968286440.html?src=google&sr…

kunnen maar die is te groot voor in een wanddoos.

Kleiner heb ik het nog niet gevonden.

Een klik aan klik uit ZCM-1800 is klein genoeg. Alleen heeft die een maak contact totdat ik m weer uitzet. Die heb ik nu gebruikt op alleen stand 3.
Dat werkt prima, maar dan is stand 2 nutteloos geworden.

Zijn er oplossingen die zo klein zijn dat ze tussen een een finder en een ZCM1800 kunnen die na inschakelen meteen afvallen? zo klein dat ze in een muurdoos passen?

Ik kom er met google enzo niet uit en dat is vast omdat ik de juiste benaming niet ken.

Alvast dank voor de ideeën en input.

Alternatieve combinaties en ideeën ook welkom.

Dit zou mogelijk een oplossing zijn.

https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-dubbele-puls-schakelaar2x900w-zigb…

Je kan een module natuurlijk ook bij de ventilatiebox monteren, daar is meer ruimnte.
Zoek op internet maar eesn naar "ventilatiebox via zigbee"