Goede middag,

Ik vind het leuk om zo af en toe wat te knutselen en heb nu een project bedacht waar wat elektronica aan te pas gaat komen, echter heb ik hier totaal geen ervaring mee en hoopte ik dat ik hier wat tips/advies zou kunnen krijgen.

Ik wil graag een houten kistje maken met een led strip in de deksel die alleen aan staat als een schakelaar in is en de deksel van het kistje dicht zit. Deze strip zou worden aangesloten op een batterij welke dan weer op te laden is via USB-C.

Ik heb al wat rond gezocht en een poging gedaan tot het maken van een simpel schema met mijn beperkte kennis :p, een ledje aansluiten op een batterij en mogelijke weerstandjes mits de spanning van de led en batterij niet overeenkomen snap ik nog wel, maar op het moment dat de batterij ook nog moet worden opgeladen ben ik de weg kwijt.

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg

Als je totaal geen ervaring hebt ermee, is een Powerbank misschien een betere oplossing? (dan heb je alles in een)

Anders moet je zelf een batterijlader in mekaar gaan knutselen...
(en Li-Ion is niet erg vergevingsgezind bij fouten)

Het is veel makkelijker om de batterij extern op te laden.

Hoeveel volt is je batterij, hoeveel spanning (volt) en hoeveel stroom (mA) heeft je ledstrip nodig ?

Ik zou inderdaad bij de Action zo'n ledstrip op 3 penlites halen en die dan vervangen door een powerbank (heeft de Action ook :-)

https://www.action.com/nl-nl/p/2548627/ledstrip/
https://www.action.com/nl-nl/p/3006717/re-load-powerbank/

In mijn tienertijd deden we dat met citroenen en zink plaatjes :-). Leds waren er niet.

bedankt voor de reacties allemaal! het plan was om het allemaal netjes weg te werken achter een plaatje in de deksel zodat en dat ik er verder ook niet meer bij hoef. een powerbank is ook een goed idee alleen moet ik dan wel steeds het geheime luikje openen om de strip aan/uit te zetten of op te laden.

idee was een beetje een kist met licht aan de binnenkant van de deksel die aan gaat als de kist dicht zit zodat de dobbelstenen (glow in the dark) kunnen opladen, en als de kist open gaat het licht uit gaat (anders kijk je er natuurlijk recht in) en dat de dobbelstenen dan het mooie glow in the dark effect hebben in de kist :p

maar ik wilde toch het advies opvolgen en ben bij de action geweest, maar daar zag ik dat ze ook deze lampen hadden liggen. (en toch eentje meegenomen natuurlijk)
https://www.action.com/nl-nl/p/3015578/werckmann-werklamp-met-standaar…

deze heeft een mooie felle lamp van 200lumen, en is oplaadbaar via usb-c. dus ik dacht is het niet mogelijk om dit binnenwerk te gebruiken?

de lamp heeft 3 standen, kleine lamp, grote lamp en uit. als ik hem op grote lamp zet en dan zelf nog een klein schakelaartje voor de grote lamp zet die wordt bedient door kistje op of dicht, zou dit kunnen werken?

ik weet dat ik misschien een beetje eigenwijs ben :+

dus ik dacht is het niet mogelijk om dit binnenwerk te gebruiken?

Doe het niet! Zoals Arco al suggereerde zijn Li-Ion accu's en aanverwanten niet om mee te spelen. Of knutselen in dit geval. Dit soort accu's kunnen een zeer hoge stroom leveren en bij oververhitting exploderen. 1 foutje of onoplettendheid zoals ongeïsoleerde draden die elkaar raken en het kan al ernstige gevolgen hebben.

Neem een powerbank, deze gaan in beveiliging of stuk als je een foutje maakt zoals kortsluiting, maar ze raken niet zomaar oververhit. Meet eerst je schakeling door met een multimeter voordat je de powerbank aansluit om een kapotte powerbank te voorkomen.

Op 21 december 2023 17:56:31 schreef jerome:
In mijn tienertijd deden we dat met citroenen en zink plaatjes :-). Leds waren er niet.

Ledstripjes bestonden toen wel?

Neem een batterijhouder en een paar AA batterijen. De ledstrip ga je geen dagen achtereen aanzetten. Gaat prima met een paar batterijtjes.

Een powerbank gaat uit als hij geen belasting ziet (de meesten) en zo'n ledstrip gaat ie niet zien.

In de situatie van TS juist wel.
In de kist zitten glow-in-the-dark dobbelstenen. Die moet je als je ze niet gebruikt opladen met licht (van bijv een ledstrip).
Of je moet al van te voren weten wanneer je ga dobbelen. Dan kan je een paar uur van tevoren de ledstrips aan zetten.

probleem met de dobbelstenen is dat ze snel opladen, maar ook snel hun glow in the dark weer verliezen (+/- 5min.) en dan maakt het niet uit of ze 5 min of 5 uur opgeladen zijn. daarom was dus ook het idee om met behulp van een maakcontact in de deksel er voor te zorgen dat na het dobbelen ik de deksel gewoon weer dicht kan klappen en ze weer even op kunnen laden voor mijn volgende beurt.

het is me wel duidelijk dat met li-ion batterijen spelen geen goed idee is en dat een powerbank dan wat veiliger is, alleen hoe ga ik bij een powerbank + led via usb een schakelaar er tussen krijgen zodat deze alleen aan is wanneer de kist dicht is?

De reden dat ik juist zo op de oplaadbare batterij zat was omdat ik zag dat ze voor heel veel DIY projecten gebruikt werden waar ledjes aan te pas komen. en kwam zo ook op onderstaande uit
https://www.youtube.com/watch?v=ttBSEhBAhe8
een TP4056 module? zoals overal te zien was hoe makkelijk die mensen met de batterijen om ging dacht ik in het begin dat iedereen dat wel zou kunnen :p
maar ik wil natuurlijk geen risico lopen met explosies of brand!

Het gevaar in deze accu's zit 'm niet in dat ze zelf gevaarlijk zijn, maar dat ze gevaarlijk KUNNEN zijn, vooral als je niet op de hoogte bent van de gevaren. 'Even proberen of ie het doet' is wat mij betreft een behoorlijk risico. Je moet bij dit soort accu's ZEKER WETEN dat alles in orde is voordat je de accu aansluit. Er zijn ook filmpjes van dat het niet goed gaat. Ik adviseer, gezien je kennis op dit moment, om een andere (veiligere) keuze te maken voor een voedingsbron.

alleen hoe ga ik bij een powerbank + led via usb een schakelaar er tussen krijgen zodat deze alleen aan is wanneer de kist dicht is?

Wat dacht je van de USBkabel (niet aangesloten!) doorknippen en dan de schakelaartjes in de + en/of - draad naar de LEDstrip solderen?? De powerbank laat je dus origineel. Je koopt alleen een extra USBkabel die je als voedingskabel voor je LEDstrip gebruikt zoals je tekening. Voor het opladen gebruik je de bijgeleverde kabel waar je ook niks aan veranderd.

Wat dacht je van de USBkabel (niet aangesloten!) doorknippen en dan de schakelaartjes in de + en/of - draad naar de LEDstrip solderen?? De powerbank laat je dus origineel. Je koopt alleen een extra USBkabel die je als voedingskabel voor je LEDstrip gebruikt zoals je tekening. Voor het opladen gebruik je de bijgeleverde kabel waar je ook niks aan veranderd.

Haha ja dat is ook zo, ik dacht alweer gelijk veel te moeilijk.

Ik heb het advies inmiddels opgevolgd en ben overgestapt naar een powerbank, nu ben ik echter alleen tegen een ander probleem aangelopen. ik heb de powerbank verbonden met een ledstrip door middel van een schakelaar, alleen moet ik op de powerbank een knop indrukken om hem aan te zetten om alles te laten werken. dit zou verder geen probleem zijn als dit maar 1x zou hoeven, maar zodra de schakelaar voor de lamp uit gaat en het circuit is onderbroken gaat de powerbank ook automatisch uit en moet ik handmatig weer het knopje van de powerbank indrukken.

bestaan er ook powerbanks die automatisch aan gaan ipv met een knop? of is dit op een andere manier op te lossen?

Je zegt het zelf eigenlijk al: Je hebt de verkeerde powerbank genomen. :)
Ja, die bestaan zeker. Deze schakelen uit zodra er geen (bijna geen) stroom meer loopt. Vuistregel is om zo'n 60mA aan te houden. Mijn ervaring is dat het vaak minder is. Je ledstrip zal meer verbruiken dus dat gaat wel werken.

Andere powerbank dus.

Tip: Maak eerst een boodschappenlijstje (en kijk goed wat je nodig hebt) en koop dan pas je spulletjes. Want nu heb je al een lamp van de Action en een powerbank die je niet kunt gebruiken. Wordt een duur kistje zo :S

ook nog moet worden opgeladen ben ik de weg kwijt.

Dan zit je hier op het verkeerde forum. Ik denk dan aan opsporing verzocht. ;)

Als je soldeer vaardigen goed genoeg zijn kan je ook de schakelaar op de powerbank overbruggen door een schakelaar en kan de schakelaar die je nu voor de ledjes gebruikt komen te vervallen.

Of anders een klein gaatje in je kastje boren en dan de drukknop van de powerbank precies achter dat gat leggen en dan met bv een dun staafje dat knopje indrukken.

Op 23 december 2023 13:50:35 schreef Aozorite:
[...]

Haha ja dat is ook zo, ik dacht alweer gelijk veel te moeilijk.

Ik heb het advies inmiddels opgevolgd en ben overgestapt naar een powerbank, nu ben ik echter alleen tegen een ander probleem aangelopen. ik heb de powerbank verbonden met een ledstrip door middel van een schakelaar, alleen moet ik op de powerbank een knop indrukken om hem aan te zetten om alles te laten werken. dit zou verder geen probleem zijn als dit maar 1x zou hoeven, maar zodra de schakelaar voor de lamp uit gaat en het circuit is onderbroken gaat de powerbank ook automatisch uit en moet ik handmatig weer het knopje van de powerbank indrukken.

bestaan er ook powerbanks die automatisch aan gaan ipv met een knop? of is dit op een andere manier op te lossen?

Op 21 december 2023 21:51:34 schreef maus0611:
Neem een batterijhouder en een paar AA batterijen. De ledstrip ga je geen dagen achtereen aanzetten. Gaat prima met een paar batterijtjes.

Een powerbank gaat uit als hij geen belasting ziet (de meesten) en zo'n ledstrip gaat ie niet zien.

AA batterijen.

Dobbelstenen met radium verven, even met een UV-A ledje belichten en hij is de hele week "glow in the dark" :+

Ik zou gewoon een witte led met een 1k weerstandje en schakelaar op 3 AA cellen aansluiten. Goed voor maanden speel plezier. Zet er een tweede schakelaar mee in serie om de boel uit te schakelen als je niet speelt.

Het kan ook met 1 drukschakelaar op de buiten kant. Als je dan een 330 ohm weerstand gebruikt brand hij heel fel. Voor je beurt even een seconde op de drukknop en je dobbelstenen gloeien. Op die manier doe je ongelofelijk lang met je batterijen en een seconden is waarschijnlijk meer dan genoeg.

Het zou kunnen dat ze met UV feller/langer gloeien. Een UV-A led kost ook niks meer tegenwoordig.

Een ledstrip is niet nodig

Op 21 december 2023 17:05:02 schreef WillemV2:
Ik zou inderdaad bij de Action zo'n ledstrip op 3 penlites halen en die dan vervangen door een powerbank (heeft de Action ook :-)

https://www.action.com/nl-nl/p/2548627/ledstrip/
https://www.action.com/nl-nl/p/3006717/re-load-powerbank/

Recent ook gedaan maar chip die er in zat was MAX 4,5V en de meeste powerbanks geven iets boven de 5V af. Helaas is rond die tijd Firefox weer eens zijn geschiedenis kwijt geraakt, dus ik kan de betreffende chip niet zo snel terugvinden. Kan ook 5V max zijn geweest (denk het niet) maar dan nog is een powerbank waarschijnlijk aan de hoge kant. (Ik had nog een oude, defecte USB kabel eraan gesoldeerd met een seriediode, maar beide geprobeerde kabels hadden (ook) een kabelbreuk bij de USB A kant en niet alleen bij de erafgeknipte micro-USB kant dus dat plan maar laten varen, ding doet het dagenlang op 3 oplaadbare penlights, dus was goed genoeg).

Op 24 december 2023 08:37:32 schreef fred101:
Dobbelstenen met radium verven, even met een UV-A ledje belichten en hij is de hele week "glow in the dark" :+

Ik denk dat die dobbelsteentjes de komende paar duizend jaar ook zonder UV-A licht "glow in the dark" zijn. En met een beetje pech de dobbelaars ook.