ronw
Golden Member
Met het aller grootste respect voor het werk van ASML, moet ik toegeven dat ik het niet helemaal kan volgen.
Bedoelt het artikel dat met deze machine chips met 2nm resolution gemaakt kunnen worden?
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/asml-ships-groundbreak…
Dacht ik eerst ook, maar verderop staat dat de resolutie 8nm is.
Ik hoop dat ik goed begrijp dat ze nu eerst gaan uitproberen op een lagere resolutie en een grotere (lens/diafragma?)opening, voordat ze voor het echie gaan.
Moeilijke materie.
De getallen die aangeven wat de procesnode is kloppen niet (meer) met de structuurgrootte, maar minder is beter. Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe het exact werkt, maar op dit moment is 7nm de "norm" voor high-end componenten en is 3nm in proefproductie. Het is voornamelijk marketing waar de getallen een "equivalent van" zijn, terwijl de daadwerkelijke structuren gewoonlijk groter zijn. Dit is een vraag waar het antwoord niet zo simpel en interessant is als dat je graag zou zien.
edit: Dit is een uitleg van de ontwikkeling naar 3nm zonder zo diepgaand te zijn dat je het nog kan verteren: Why Every 3nm Process Node is Different. YouTube staat natuurlijk vol met verhalen hierover, maar de 'takeaway' is wat mij betreft: 'it's complicated'.