Mitsubishi DA-L8, onduidelijke weerstandswaarde R907

Ik ben bezig een Mitsubishi DA-L80 te repareren (begint zowaar weer leven in de komen), maar loop tegen het volgende aan.

Aangehechte foto is R907 op bijgevoegd schema.
Die meet oneindig, en volgens schema moet er 1K ohm 1/3W in.

Als ik dat echter doe, dan krijg ik een veel grotere spanningsval dan verwacht (meet 16.5V over de weerstand). Het apparaat lijkt echter wel te werken...

Nu ben ik al een andere vergelijkbare weerstand tegen komen (R910) en die staat niet eens op het schema.

Ik heb dus mijn twijfels of 1K ohm wel klopt, iemand advies?

De weerstand op jouw foto (bruin-zwart-goud-goud) is 1Ω 5% Heb je het schema uit het servicemanual? Welke waarde staat er in de onderdelenlijst voor R907.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op (16%)]

Lastig te zeggen, maar 1kΩ lijkt wel veel voor deze plek. Ligt er een beetje aan hoeveel stroom er door die transistoren moet. De 2SB941 zou (met koeling) misschien nog wel 100mA kunnen hebben, maar het is hier niet te zien hoeveel stroom je nominaal verwacht. Ik verwacht dat dit een soort zekeringsweerstand ('fusible resistor') was die je ook nog wel in kleine netgevoede apparaten ziet. Op deze plek zou je met een link ook nog wel weg moeten komen, maar ik vermoed dat die originele 1Ω weerstand gewoon als zekering diende. Met een spanningsval van 16,5V krijg je je 23V nooit of te nimmer meer toch?

1Ω fusible
Met 1k hou je hier echt te weinig over voor de zeners van 12V en 24V.

Edit: Sneller posten ipv bladeren...

Dank voor alle reacties!

Schimanski:
De weerstand op jouw foto (bruin-zwart-goud-goud) is 1Ω 5% Heb je het schema uit het servicemanual? Welke waarde staat er in de onderdelenlijst voor R907.

Service manual zegt op schema 1K ohm maar lijkt geen onderdelenlijst te bevatten voor deze weerstanden...

Kruimel:
De 2SB941 zou (met koeling) misschien nog wel 100mA kunnen hebben, maar het is hier niet te zien hoeveel stroom je nominaal verwacht. Ik verwacht dat dit een soort zekeringsweerstand ('fusible resistor') was die je ook nog wel in kleine netgevoede apparaten ziet. Op deze plek zou je met een link ook nog wel weg moeten komen, maar ik vermoed dat die originele 1Ω weerstand gewoon als zekering diende. Met een spanningsval van 16,5V krijg je je 23V nooit of te nimmer meer toch??

De SB941 zit wel voor een koellichaam, maar zit er als enige niet aan vast, lijkt zo te zijn af-fabriek.
Klopt, ik houd maar -17.5V over, maar gek genoeg lijkt het meeste te werken... (op eerste oog dan, niet uitgebreid getest/beluisterd/nagemeten)

Begrijp ik nou goed dat ik in plaats van fusible ook metaalfilm kan lezen?
En hoe bepaal ik dan het benodigde vermogen? Op basis van de diameter?

Nee, 'fusible' en 'metaalfilm' zijn niet uitwisselbaar, normale metaalfilmweerstanden zijn niet gemaakt om zonder vlam te oververhitten, die 'fusible' wel.

Ik denk dat het kopen van een weerstand met dezelfde fysieke afmetingen een goede benadering is. Het luistert niet in het bijzonder nauw, het gaat er gewoon om dat de weerstand laag genoeg is om niet in de weg te zitten, en hoog genoeg is om te smelten bij een redelijke overbelasting.