Hallo
Ik heb hier een Samsung tv gered van de container. Tenminste al hij kan hersteld worden.
De tv toont bij het aanleggen een zuiver wit scherm geen tekst of beeld of beweging te zien. Als ik een videorecorder aansluit aan de scartplug dan krijg ik geluid dat regelbaar is via de kleine knop (locale bediening) achteraan. Een afstandsbediening heb ik niet.
Ik twijfel nu welke print defect is: de mainboard of de Tcon. Of ben ik er totaal naast? Heeft iemand ervaring op dit gebied bij deze TV's. Beide boards zijn nog verkrijgbaar. Maar 1 board wil ik nog vervangen.
Beste dank voor suggesties
groetjes
Camiel
ik gok de tcon , het mainboard lijkt goed opgestart te zijn want je hebt geluid en je meld niks over knipperende standby led.
mogelijk defecte as15 chip
De AS15 zit niet op deze t-con, er zit wel een eeprom op met data die wel eens beschadigd raakte, deze zou je kunnen her programmeren als je de data hebt.
Hallo
Dank voor de snelle respons. Mijn probleem is dat ik bij een defecte Tcon het fenomeen wit beeld nog niet voor heb gehad. Kan de beschadiging van de eeprom dit fenomeen veroorzaken?
Ik ben niet in staat om een eeprom te programeren, dus zit er voor mij niets anders op dan een Tcon board te vervangen.
Beste dank
Camiel
Hallo
Ik wil het erop wagen om een Tcon board te vervangen. ik vond op bij AliExpress deze board aan een schappelijke prijs. Heeft iemand ervaring met deze verkoper? Zou de print geprogrameerd zijn?
Graag uw ervaring?
Dank bij voorbaat
Camiel
Op 2 januari 2024 21:05:28 schreef Camiel:
Heeft iemand ervaring met deze verkoper? Zou de print geprogrameerd zijn?
Graag uw ervaring?
Dank bij voorbaat
Camiel
Dat is moeilijk aan te zeggen, hoe heb je gezocht naar de t-con?
Heb je gezocht op het BN41 nummer of het BN95 nummer?
Het is bijna niet aan te geven of een verkoper op Aliexpress een goede verkoper is, sommige verkopers hebben honderden "winkels" met allerlei namen. De recensies, het aantal verkopen en sterren bekijken lijkt mij het beste om te doen.
In de regel bij AE, niet tevreden met de aankoop of voldoet niet aan de verwachting krijg je het geld wel terug!
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Heb je al geprobeerd een van de tcon kabels los te halen en dan kijken of je wel half beeld hebt? Vaak zijn bij die grote panels van Samsung toch ook de panels zelf defect. Voel ook onder aan t scherm of er niet iets warm wordt soms zijn de Chip Om Film (COF) ic's defect en worden dan erg heet. Dan weet je iets meer om zomaar een goede tcon dan te vervangen. SOms zijn de de ldvs en tcon naar scherm kabels geoxideerd als je niet verguld zijn.
[Bericht gewijzigd door Bart64 op (11%)]
Hallo
Bart bedankt voor de info.
Ik heb het toestel opnieuw ingeschakeld maar nu krijg ik geen licht meer op het scherm hoewel de backlight steeds oplicht. Ik krijg nog steeds geluid van een video die aangeschakeld is op de scartaansluiting.
Wanneer ik een een van de Tcon kabels los maak verandert er niks enkel donker beeld. Blijf ik de Tcon verdenken of is hier het scherm defect?
Graag uw mening
Dank bij voorbaat
Camiel