Goede avond, ik heb 3 aardlekschakelaars aangesloten volgens de tekening.De nulaansluitingen worden met de nulrail verbonden omdat bij de groepen alleen de fase wordt geschakeld. Echter, wanneer ik een (2e) aardlekschakelaar aan zet, schakelt de vorige weer uit en visa versa. Wie weet wat ik verkeerd doe? TIA

Dit gaat toch sowieso nooit werken? Als hier belasting op aangesloten wordt gaat de fasestroom retour door een van de amdere aardlekschakelaars en valt het geheel weer uit.

Wat u verkeerd doet is de nullen samen nemen: dat gaat nooit werken: de stroom door de fase kan door 3 ALS terug..
Lijkt me toeval als de stroom exact gelijk is.

U heeft dus 3 seperate nulklemmenstroken nodig hier.

Maar als u dit probleem niet ziet zou ik een elektricien of electricienne inschakelen... Dit is veiligheid en wilt u goed hebben

Hoezo gaat u alleen de fase schakelen? Op een gewone automaat zit ook een geschakeld nulcontact.

Dank here voor uw andwoord. Dit soort issues heb ik in Nederland overigens nooit gehad en ben weliswaar electrician, maar toch een tijdje uit de running geweest. Wat voor mij nieuw is, is dat de nullen van de groepen aan elkaar gelegd worden en alleen de fase wordt geschakeld. Is het mogelijk dat iemand een soortgelijk schema kan uploaden zodat ik kan zien hoe het wel moet? Het mag duidelijk zijn dat dit een kast betreft in het buitenland.

Als u dit niet snapt diploma inleveren aub.

Dit is basiskennis van de werking van een aardlekschakelaar. Onze Vlamingen zeggen het correct: een differentiaal schakelaar.

Ze meten een stroomverschil

Ik snap prima wat een aardlekschakelaar doet en in Nederland heb ik honderden kasten geinstalleerd en in vele gebieden van electra gewerk. Niet echt Dom denk ik.Dit is net even anders, waarschijnlijk simple, maar ik zie het even niet.

Het antwoord van High met Henk. Werk dat verder uit.

Edit: Elke aardlekschakelaar een eigen nulklemmenblok. Of per aardlekschakelaar een uitbreidingsklem op de nulklem.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (53%)]

Nullen samen nemen gaat niet met ALS-en, daar moet iedere afgaande groep direct aan de ALS.

Ofwel, de gemeenschappelijke nul aansluiting in de verdeler die je hebt kun je niet gebruiken. Iedere ALS heeft een eigen nul rail nodig.

Wat voor een verdelers gebruikt men daar?

dit klinkt als geen groepenschakelaar aanwezig, ofwel een industrie besturingskast waar dat niet hoeft, hangt dit in een woonhuis dan kan de hele kast wel een upgrade gebruiken want dit mag niet volgens nen1010. in huizen dient fase en nul onderbroken te worden met groepenschakelaar/ automaat.

Op 22 december 2023 22:53:45 schreef Johanyip:
Dank here voor uw andwoord. Dit soort issues heb ik in Nederland overigens nooit gehad en ben weliswaar electrician, maar toch een tijdje uit de running geweest. Wat voor mij nieuw is, is dat de nullen van de groepen aan elkaar gelegd worden en alleen de fase wordt geschakeld. Is het mogelijk dat iemand een soortgelijk schema kan uploaden zodat ik kan zien hoe het wel moet? Het mag duidelijk zijn dat dit een kast betreft in het buitenland.

Voor de tijd vd aardlekschakelaars was dit met de Diaz patronen een gebruikelijke schakeling.
Alle nul samen.
Met de komst vd groepenschakelaars ging dat al niet meer op, omdat de nul ook geschakeld moest worden.
Ergo, je tracht een 80 jaar oud schema in moderne componenten te vrotten en dat gaat niet lukken.
Ik zou me eerst eens in de techniek verdiepen.
En anders een pro bellen.

Jinny, de électricienne alhier.

Op 22 december 2023 22:53:45 schreef Johanyip:
Dank here voor uw andwoord. Dit soort issues heb ik in Nederland overigens nooit gehad .... .....Het mag duidelijk zijn dat dit een kast betreft in het buitenland.

Ik kan je op één punt geruststellen.. Buitenland of Binnenland, de schakeling, zoals getoond in je openingspost, gaat overal hetzelfde gedrag vertonen. Dus, het land op zich doet er alvast niet toe :-) .

Aardlekschakelaars zijn niet halfrondgevoelig? O)

Op 22 december 2023 23:18:15 schreef Johanyip:
in Nederland heb ik honderden kasten geinstalleerd

Dan ben je net zoals ik dus installateur :P

Een installateur installeert dingen maar begrijpt niet noodzakelijk hoe ze werken.

Een elektricien, elektricienne, electrician, elektrieker.... begrijpt hoe die dingen werken maar installeert ze niet noodzakelijk.

Twee beroepen die elkaar dus heel goed aanvullen :+

Dit is de betreffende kast. Op eigen initiatief heb ik de hoofdschakelaar wel inclusief nul uitgevoerd. Is aanwezig in het land, maar moeilijk te krijgen. Alle installaties zijn hier gebasseerd op het financiele aspect en niet kwaliteit. Doorgaans worden alle groepen achter 1 aardlek gezet. Niet goed op de foto te zien, zijn 1 aardrail en 1 nulrail. In de oude kast was het werkende met 2 aardleks, dus die derde zou geen verschil moeten maken.

Als dat daar de norm is, waarom wil dat dan veranderen? Welk land is dat trouwens?

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (20%)]

Israel. Gezien de situatie is het lasting de juiste informatie te krijgen. De klant vraagd om het beter te doen dan de norm. Ook ivm met problemen met natte groepen.

Als je meerdere aardlekschakelaar wil plaatsen dan zal je die nullen moeten afsplitsen, wat al een behoorlijke ingreep kan zijn, misschien zelfs bedrading in muur wijzigen.

Deel van zo'n taak is ook het adviseren van de klant. Moet dit dus echt? Beter dan de norm is immers een erg vage eis. Misschien kan je de oorzaak aanpakken, nat wil immers niet noodzakelijk zeggen dat je automatisch uitval hebt.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (16%)]

Gelukkig is er ruimte in de bedrading. Ik denk dat ik het probleem begrijp en zal dit testen door de nullen tijdelijk met een lasklem te verbinden. Volgende week kan ik dan op zoek naar kleine rails ter vervanging van de grote Iedereen bedankt voor de hulp!

Op 23 december 2023 06:09:49 schreef Johanyip:
Foto wil niet uploaden :-(

Wellicht te groot of een verkeerd formaat. Probeer een JPEG.

Je kunt overigens met de edit https://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.pngknop een post wijzigen, dan hoef je niet iedere keer een nieuw bericht te tikken om dat te proberen.

Op 23 december 2023 06:03:53 schreef Johanyip:
Niet goed op de foto te zien, zijn 1 aardrail en 1 nulrail. In de oude kast was het werkende met 2 aardleks, dus die derde zou geen verschil moeten maken.

Zoals gezegd, elke aardlek -moet- een eigen nul-rail hebben voor de afgaande groepen achter die betreffende aardlek.

Volgende week kan ik dan op zoek naar kleine rails ter vervanging van de grote

Als je 2x zaagt in 1 grote rail krijg je 3 kleine railtjes :)
Maar waarschijnlijk worden ze dan zwevend :+