Beste leden
Ik zoek voor het vervangen van een rgb led ( openvlake van ongeveer 3 inch opgebouwd uit kleine rgb led's)
een qled oplossing voor een egale verlicht van een CCD chip
Wat zou ik kunnen nemen hiervoor?
Alvast bedankt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat bedoel je met een QLED oplossing? De keuze is voornamelijk tussen RGB (wat je al had) en wit. Moet hij alleen wit licht geven van 1 of meerdere kleurtemperaturen of wat anders?
ik heb nu een lichtbron bestaande uit meerde led's
dat heeft niet een goed egaal licht
dus dacht ik aan een led die egaal licht geeft en waar de kleur van te regelen is
wit in div gradaties
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Een TFT scherm is gemaakt om zo egaal mogelijk het backlight te verspreiden. Met leds kan je dat zelf ook met een 'drager' die het licht gaat verspreiden. Vele LCD schermpjes maken er gebruik van.
Mijn ervaring is ook dat de TFT schermpjes een grote hoeveelheid licht verspreiden. Een 4" met 25% PWM als klok is tevens mijn nachtlampje op de slaapkamer.
Voor de prijs van een TFT kan je zelf niet aan de slag.
Veel info hier.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je kunt een LCD inderdaad als een soort shutter gebruiken om de lichtkleur, lichttemperatuur en helderheid te regelen. Je zou ook naar een OLED-schermpje kunnen kijken. Die zijn in kleine maten verrassend betaalbaar en zijn natuurlijk zelf de lichtbron, in plaats van een samenstelling van backlight en "shutter".
Het blijft wel allemaal RGB, maar je kunt wel een betere lichtkwaliteit behalen op die manier (altijd qua egale verlihting, wat betreft kleurweergave vooropgesteld dat je je LCD of OLED met voldoende bitdiepte kunt aansturen).
Ik snap nu ook welke kant je op wilde met QLED, maar die technologie is er denk ik niet in zulke kleine maten en voegt ook niet zo heel veel toe.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]