Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met groot onderhoud van een Yamaha motorfiets van een vriend. Daarbij zijn er een aantal zaken elektrisch niet helemaal fris; die wil ik aanpakken.

Zo heb ik de aftermarket handvatverwarming (HVV) en de TomTom, achter een relais gezet. Ik kwam er ook achter dat de vorige eigenaar een elektrische brandstofpomp heeft geplaatst (waar een vacuum exemplaar origineel is), maar deze niet goed had aangesloten (via een relais).

Nu heb ik een relais geplaatst, welke ik d.m.v. de geschakelde plus schakel (aftakking van de remlichtschakelaar). Daarmee wil ik de verbruikers gaan voeden.

De HVV heeft een aparte zekering (5A), deze draad heb ik naar voren gelegd als een soort 'AUX' draad. De TomTom zit hier ook op, en heeft ook nog een ingebouwde zekering in de houder (ik ga er vanuit dat het verbruik dusdanig laag is dat dit geen probleem voor de 5A-zekering van de HVV oplevert).

Nu zit ik nog met een eventuele zekering van de brandstofpomp. Ik zat eraan te denken om hier een aparte zekeringhouder voor te gebruiken, echter weet ik niet welke waarde ik zou moeten gebruiken. Misschien kan ik met een multimeter het stroomverbruik bepalen? Het betreft een Mitsubishi brandstofpomp, maar verder staat er niets op qua typenummer of aansluitwaarde. De zekering is er toch voor om kortsluiting geen kans te geven?

Ik kan misschien ook in de + draad vanaf de accu naar het extra relais een zekering plaatsen, maar dan krijg ik wel zekering na zekering. Bovendien... welke waarde moet deze zekering dan hebben?

Daarbij... er loopt nu een draad vanaf de + pool van de accu naar het relais. Deze draad is ca. 30 cm lang en heb ik goed ingepakt (2x PVC slang), hij loopt niet langs scherpe kanten o.i.d. De draad is echter niet gezekerd. Is dit een probleem? Ik bedoel, in het voertuig heb je altijd onbeschermde draden van de + pool tot het zekeringkastje lopen toch?

Alvast bedankt voor de adviezen en een prettig kerstfeest :)

Ja, dat is een probleem. Zonder zekering is elke lange draad aan een accu een gevaar.

Maar zonder zekering kun je het wel veiliger (niet echt veilig, maar minder erg) maken door dicht bij de accu een klein stukje (1 cm) dunner draad te gebruiken: dat stukje zal wegbranden bij onvoorziene kortsluiting.

De draad die ik gebruikt heb is 1 mm2, de draad van de HVV is 0,75mm2.

Als ik de + draad zou vervangen door de zekeringhouder, is toch ook 15 cm lengte niet gezekerd? Of ik moet gaan knippen en solderen om de zekeringhouder dichter bij het relais te krijgen..

Komt de lengte (qua zekering) zo precies dan?

[Bericht gewijzigd door keesh op (18%)]

Nee, dat komt niet zo precies. Maar waar het gaat branden bij kortsluiting: alleen in een veilige zone!

Toen ik nog jong was heb ik een flinke draad van voor naar achter door een auto getrokken (aangelegd) om een koelkast van een aangesloten caravan van stroom te voorzien. En je voelt het al aankomen: zonder zekering is toen de hele draad van voor naar achter gesmolten met veel schade aan de bekleding van de auto. Sinds dat leermoment maak ik automatisch een draad zonder zekering (of een zekering die pas verderop komt) ietsje dunner. Een zwak punt zo dicht mogelijk bij de accu werkt ook als beveiliging van de rest van de draad.

Voor zo'n dingen, zwevende zekering, oogje eraan en dat zo dicht mogelijk bij de schroef van je accu aansluiting. Doen ze bij bijna alle mobiele toepassingen op die manier.

Hier ooit een landbouwmachine gehad waarvan de ongezekerde kabel vanuit de alternator samen met een hele kabelboom op het uitlaatspruitstuk kwam te liggen. Je wil niet weten welk effect dat heeft. Gelukkig stond er een massaslot op, anders was het een 150K armer geweest voor een nieuwe. Voor die prijs wil ik gerust wat extra zekeringen steken.

ik zou het zekerste nemen en die zekering plaatsen Doe je niets verkeerd mee

Wat zit er van zekering voor het remlicht A ?

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (24%)]

Op 25 december 2023 15:50:58 schreef Appel:
Voor zo'n dingen, zwevende zekering, oogje eraan en dat zo dicht mogelijk bij de schroef van je accu aansluiting. Doen ze bij bijna alle mobiele toepassingen op die manier.

Hier ooit een landbouwmachine gehad waarvan de ongezekerde kabel vanuit de alternator samen met een hele kabelboom op het uitlaatspruitstuk kwam te liggen. Je wil niet weten welk effect dat heeft. Gelukkig stond er een massaslot op, anders was het een 150K armer geweest voor een nieuwe. Voor die prijs wil ik gerust wat extra zekeringen steken.

Waar plaats ik de zwevende zekering dan? In de pluskabel naar het relais of vanaf het relais naar de brandstofpomp?

Zal eens kijken wat het laagst verkrijgbare amperage is, maar ik denk dat dat 5A is...

Edit: ik zie ook al 1A voorbij komen...

Op 25 december 2023 17:23:39 schreef Guy.v2:
ik zou het zekerste nemen en die zekering plaatsen Doe je niets verkeerd mee

Wat zit er van zekering voor het remlicht A ?

Dit is een beetje een bijzondere motor (ooit in Italië ontworpen door Belgarda), maar hij heeft dus 2 zekeringen 8)7 . 20A als hoofdzekering, 7,5A voor de koelfan...verder niets. Verlichting zal wel achter de hoofdzekering zitten..

Op 25 december 2023 15:50:58 schreef Appel:

bij een kennis eens naar de 7 polige aanhanger stekker gekeken. die had een kiepaanhanger erop en dus waren er 2 draden bijgetrokken met 2x 25A direct vanaf de accu. draden hingen los als een waslijn over de kokerbalken onder de bus door. stom genoeg was nooit bedacht dat de min van de stekker ook verzwaard had moeten worden, die enkele 1,5mm2 voor de 12V min was dus verdampt van de stekker tot het chassis :P