rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb de accu van m'n mobiel vervangen. Omdat ze de originele accu behoorlijk degelijk vastlijmen was het advies in het youtube HOWTO filmpje om enerzijds de boel te verwarmen met "hotair" en anderzijds IPA tussen de accu en de rest van de phone te gieten. Zo gezegd, zo gedaan.
Maar nu heb ik lichtere en donkerdere vlekken aan 1 rand van het display. (rechter kant, bovenste helft, bovenkant en het het bovenste stukje links).
Mijn vraag is niet: Wat kan ik hieraan doen. Ik moet er mee leven (is te doen), of het scherm vervangen denk ik.
Maar wel: Wat zou de oorzaak zijn? Heb ik het scherm te heet gemaakt, of is het mechanisch beschadigd bij het openmaken van de behuizing?
Het is een redmi 6, de batterij-vervanging lijkt succesvol: Ik ben gisteren de nacht ingegaan met 95% lading en vanochtend staat ie op 90%. Voorheen slurpte ie op de een of andere manier > 50% van m'n batterij leeg in een nacht. Begon je met 54%, dan stond ie de volgende ochtend uit wegens 0%.
P.S. Hij staat in "video" omdat het om het scherm gaat...
P.S.2: Jullie willen graag fotos. Snap ik. Ik ook. Maar ik maak fotos met m'n telefoon tegenwoordig dus... het is lastig om z'n eigen scherm te fotograferen....
Op 28 december 2023 08:14:43 schreef rew:
P.S.2: Jullie willen graag fotos. Snap ik. Ik ook. Maar ik maak fotos met m'n telefoon tegenwoordig dus... het is lastig om z'n eigen scherm te fotograferen....
Wat is er mis met een spiegel ? Spectrofobie ?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Voor zover ik weet is de boel te heet geworden, heb daar ooit op zitten zoeken nav een bevroren scoopmeter.
LCD displays zijn meestal beperkt in temperatuur bereik. Standaard blijkbaar 0 tot +50, de betere merken van LCDs leveren ook extended temp range versies die van -40 tot +80 of 85C Dat ligt vooral aan de samenstelling van de vloeibare kristallen maar de rest van de opbouw zal ook temperatuur grenzen hebben, bv voor lijm van de on-glass bonding
Bij hogere temperaturen kunnen de LC moleculen hun uitlijning verliezen waardoor je een donkerder beeld krijgt, slechtere afleesbaarheid, communicatie problemen, schade aan de driver IC doordat de geleidbaarheid (conductivity) van de LC toeneemt.
90% van de vloeibare kristallen wordt door 3 grote merken gemaakt, de overige 10% door een aantal Chinese merken die oudere recepten van de grote drie gebruiken. Dus daarom is dat temperatuur bereik redelijk vast gelegd.
Jouw scherm is een IPS TFT LCD geen idee verder van de telefoo, ik vermoed dat die 50 graden displays alleen in de super low budget telefoons worden gebruikt want 0 tot 50 is wel heel bepert voor een ding als een telefoon. Ik heb mijn nokia met hete lucht open gemaakt na een duik in het afwas water. Bluetooth en 1 camera overleden, de rest incl scherm werkt nog steeds prima. Het ding is nu een jaar of 5 oud.
Edit, ik zie nu dat jouw telefoon maar 79 euro kost. Dan wordt een 0-50 graden LCD toch een optie. Ik vond ook dat de fabrikant deze telefoon opgeeft voor gebruik tussen 20 en 30 graden.
Uit de kleine lettertjes op de franse site van jouw merk
Remarque : Toutes les informations proviennent des spécifications, des données de laboratoire et des fournisseurs. Les données d'essai peuvent légèrement varier en fonction des versions et des conditions d'essai. Conditions d'essai : température 20 C- 30 C, humidité relative 45 % - 75 %, pression atmosphérique 86 kPa - 106 kPa. Kit mains libres recommandées - DAS 0.656 W/kg. Les DAS (Débit d'Absorption Spécifique des téléphones mobiles) quantifient le niveau d'exposition maximum aux ondes éléctromagnétiques, pour une utilisation à l'oreille. La règlementation française impose que le DAS n'éxcède pas 2W/kg
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij hetelucht beschadig je inderdaad al snel het lcd, dat kan niet veel temperatuur hebben. De mechanische stress wordt 't ook niet beter van.
Ik gebruik daarvoor meestal een setje Japanse plamuurmessen. (die zijn lekker dun om ertussen te komen)
Vlekken kan o.a. door een (door de hitte) beschadigde polarizer film.
[edit]
Heb net een filmpje bekeken waar de batterij op lompe wijze werd verwijderd door de voorkant van het lcd heet te stoken, da's natuurlijk een 'recipe for disaster'
(de voorkant verwarmen terwijl je de achterkant warm wilt hebben)
Dat beschadigt de polarizer film zonder meer, je krijgt op zijn minst van die 'olievlekken' te zien.
(ik hoop dat jij die 'methode' niet hebt gevolgd...
)
Losmaken is simpel (zelfde als bij mijn Redmi 10/5G):
Met de twee tabs de 'tesastrips' onder de batterij lostrekken...
Moraal van het verhaal: Geloof nooit het eerste de beste youtube filmpje, grote kans dat het gezwets is...
Ik heb een tijd terug het scherm van mijn Samsung vervangen.
Die had een platte buik landing gemaakt op een betonnen vloer en een gruis-scherm was het gevolg.
De accu zit stevig vast gelijmd.
De accu heb ik er uit gekregen door er flink ipa in te spuiten en er een dunne creditcard tussen te wurmen, dat ging prima.
Ik gebruik liever kunststof dan metaal bij zo'n minibommetje. maar ook zo'n plamuurmesje gaat prima.
@rew heeft er nu niet veel meer aan helaas.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan heb ik geluk gehad, ik heb ook de display verwarmd maar ik had mijn hete luchtbout op 80 graden gezet en toen met een spateltje de boel los gekregen.
Klopt niet, mijn achterkant is ook glas en die heb ik verwarmd.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ja, "olievlekken" is inderdaad hoe je het kan beschrijven. Ik kijk geen films op het ding. Beetje onhandig om de accu-stand te lezen: Dat wil je nu de accu vervangen is juist WEL even in de gaten houden.... Die is nu net niet meer leesbaar bovenin de hoek, maar ik kan hem met 1 beweging wat naar beneden halen zodat ik hem wel kan aflezen.
@arco: Ik zie wel diverse tabjes in die buurt, dus zou best kunnen dat ik ook zo'n "zo maak je hem makkelijk los" systeem heb. Maar toen ik begon te trekken (terwijl de accu er al uit was) ging het lipo omhulsel duidelijk (ruikbaar) nog lekker dan die al was. Voor de "nieuwe" (gekocht mei 2021) heb ik de resterende plak geinactiveerd door er een papiertje tussen te doen.
Ik heb vandaag (net te laat dus) mijn "telefoon demontage spatel" gevonden. Die is van staal, maar slechts... pfff 50-80 µm dik (schatting). Door de connector van accu naar telefoon los te halen (het eerste wat je doet als je hem open hebt), is de telefoon stroomloos en hoef je dus niet bang te zijn voor kortsluitingen... (vind ik). Ik heb gisteren het spatel gebeuren met een plastic spatel ding gedaan.
Op 28 december 2023 09:02:32 schreef Lead Acid:
Spectrofobie ?
Ja, ik geloof het wel. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tijd geleden de glazen achterkant van mn oude S7 vervangen, die ging er met warmte uit een ( regelbare ) verfbrander mooi af, gelijkmatig verwarmen is de key.. de nieuwe achterkant kreeg helaas met aandrukken een barstje aan de rand. later kreeg ik een donor S7 toestel en heb die achterkant wel heel overgezet gekregen.
ook was een setje van die ali gsm tools wel zo fijn, daar zat een stel spatels bij om de achterkant los te wrikken uit de opgewarmde lijm. die tools zijn van plastic en ook wel nodig want metaal sloop je al snel het eea mee.
[Bericht gewijzigd door testman op (26%)]
rew
Het filmpje wat ik gezien had gaf ook geen indictatie over hoe heet ie de hetelucht had staan. Ik heb een haarfohn gebruikt die ik van 90 naar 125 heb opgevoerd. Weet jij nog wat voor temp je hebt gebruikt?
Mijn ervaring met een auto-thermometertje was dat ergens bij 56graden het LCD gebeuren niet meer werkte, maar iets van 65 graden gaf geen permanente schade. (die 65 kan je schatten als je terugkomt en na 5 minuten de temp weer zichtbaar wordt en na nog eens 5 minuten de temp 46 is.) Wat zou een "hoeft het nu niet te doen, maar zou fijn zijn als ie het later weer helemaal doet" temperatuur zijn?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hetelucht heeft helemaal niks te zoeken bij een LCD, er is teveel wat kapot kan gaan. (polarizer beschadigt, vloeistof wordt 'gekookt'...)
Volgens mij hebben al die Redmi's zo'n tesa strip systeem, dus het hoeft ook niet...
[Bericht gewijzigd door Arco op (13%)]
@rew jij had toch ook zo'n losse thermische camera voor op de telefoon? Die dingen geven ook mooi de temperatuur aan. Ik moet nodig een statief kopen voor de phone ook handig als er met de timer een foto wordt gemaakt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het scherm an sich niet teveel heet stoken maar juist alleen de randen, alu folie op het midden doen, dat alleen de randen zichtbaar zijn. het is maar de lijm die gelijkmatig warm moet worden. heb er op een hoek een spatel onderdoor gehaald zodat het glas loskwam van de lijm. en ook dat moet voorzichtig, spatel te ver erin steken en je trekt hele dunne bandkabels stuk. ook niet de fohn/verfbrander te dicht erop houden zodat de hitte niet te veel word op 1 plek.
die schermen kunnen nogthans hoge temperaturen aan.
als die in de auto gps speelt, en daar zit de zon uren lang op, valt ineens de gsm uit door 'overheating'. komt ook op scherm.
daar houd ge u hand niet meer tegen dan, is loeiheet.
maar idd, waarschijnlijk lokaal iets te heet geweest.
op ali koop je voor 30-40€ een nieuw scherm inclusief de touchpanel (nooit apart kopen, is ook gelijmd). moet je wel alle andere onderdelen overzetten
[Bericht gewijzigd door fcapri op (31%)]
rew
Op 28 december 2023 19:14:07 schreef RAAF12:
@rew jij had toch ook zo'n losse thermische camera voor op de telefoon? Die dingen geven ook mooi de temperatuur aan. Ik moet nodig een statief kopen voor de phone ook handig als er met de timer een foto wordt gemaakt.
Ik heb het ding gekocht... werkt niet op deze wat oudere (maar voor mij prima) telefoon. Dus twee nieuwere apparaten gekocht om er minstens 1 voor de camera te kunnen gebruiken. Werken weer alletwee niet. Het ding speelt gewoon UVC camera en werkt dus out-of-the-box. Met een programma die begrijpt dat er twee cameras in zitten waarvan 1 thermische informatie doorgeeft, kan je hem dan onder Linux gebruiken. Ik ben begonnen met een MOUNT te maken zodat ie op mijn bureau naar mijn "actieve project" kan kijken. Maar dat is nog niet af.
rew