Ik ben bezig met het ontwikkelen van een compact apparaatje wat een RFID druppel kan scannen. Bij het succesvol of foutief scannen wil ik een notificatie geluidje laten horen.
Nu heb ik 15mm speakers (https://nl.aliexpress.com/item/1005001865344023.html) en 3D print ik de behuizing.
Heeft iemand hier tips / designs hoe ik zo compact mogelijk een behuizing voor de 15mm speakers kan ontwikkelen? Er hoeft geen enorm hard geluid uit te komen, liever een beter (dieper) geluid dan hard.
De speaker is klein maar volgens mij zijn er telefoons / laptops die kleinere speakers hebben en goed klinken.
Is zoiets te doen?
Het kastje waar het inkomt is een "schijf" van uitwendig 70mm en heeft een hoogte van 16mm (interne afmetingen) maar hier zitten uiteraard andere onderdelen in. Ik kan het ontwerp nog iets aanpassen maar heb (helaas) al plexiglas frontjes in die maat laten frezen dus de diameter pas ik het liefst niet meer aan
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Echt diep geluid krijg je niet uit zo'n minispeakertje, je kunt het wel voller laten klinken. (in een 70x16mm kastje moetdan wel redelijk kunnen)
15mm is wel heel erg klein, ik gebruik minimaal 20mm.
Het is ook geen "muziek" speaker maar alleen voor notificatie geluiden.
Nu heb ik geen idee hoe ik begin met het berekenen of bepalen van een ontwerp. Kan wel willekeurig wat kanalen 3d tekenen maar daar wordt het wellicht niet beter van.
Is er ergens iets van "design rules" die ik kan aanhouden?
Ik kan wisselen naar 20mm als dat de kwaliteit een heel stuk verbeterd
[Bericht gewijzigd door bbuster op (11%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou alle beschikbare ruimte gebruiken, groter is meestal beter...
Hoe groter de speaker, hoe beter de mid/laag weergave wordt...
Op 29 december 2023 16:53:15 schreef bbuster:
De speaker is klein maar volgens mij zijn er telefoons / laptops die kleinere speakers hebben en goed klinken.
Is zoiets te doen?
Ik denk niet dat zoiets zelf te doen is. Door een soort van klankast te bedenken kun je het geluid misschien iets beter hoorbaar maken. Maar zo goed als dat van een telefoon gaat je echt niet lukken. Het speakertje in een telefoon is ook wat meer dan alleen een trilplaatje met een klankast. In een telefoon zit na de trilplaat een soort van labyrint waarmee het geluid mechanisch wordt omgevormd naar iets dat redelijk goed hoorbaar is. Omdat dat labyrint ook zo zijn zwakke plekken heeft zit er in de elektronische versterker ook nog een stukje DSP technologie die door op de juiste manier versterken en verzwakken de zwakke punten in dat labyrint compenseert.
Het menselijk oor en de gehoorgang (ook een labyrint) daarachter is ook niet zomaar voor de lol op de manier zoals die nu is, uitgegroeid. De oren per dier verschillen ook omdat ze op verschillende manieren jagen en op verschillende prooidieren jagen. Een uil heeft geen oorschelpen maar speciale veren op zijn kop om mee te luisteren. Een Vleermuis heeft weer een heel andere manier van horen met een er aan aangepast gehoorsysteem om evidente redenen.
Deze DSP audio techniek wordt ook toegepast in sommige koptelefoons en in sommige microfoon systemen waarbij omgevingslawaai geëlimineerd moet worden. Denk bijvoorbeeld aan de communicatie systemen gebruikelijk in de vliegerij of die op grote tractoren en graafmachines. De hele kleine mp3 bleu tooth luidsprekers die straat muzikanten hebben doen dit ook. Dat verklaart het soms toch wel erg goede geluid uit een paar onwaarschijnlijk kleine luidsprekers.
Het is een zeer complexe mooie technologie die je alleen niet zomaar zelf even ergens inbouwt ofzo.
Arco
Special Member
Die 20mm speakers die ik gebruik doen het in een kast van 20x12x6cm onwaarschijnlijk hard en goed voor spraakweergave.
(als je ze los op de werkbank legt hoor je nauwelijks dat ze aan staan...)
Voor spraakweergave alleen is het niet zo kritisch, de behuizing mag alleen niet al te klein zijn.
Bij smartphones is een DSP zonder meer nodig, mede i.v.m. echo cancellation / handsfree (zonder geluidsbewerking gaat dat niet goed werken)
Net een 3d printje gemaakt op dit idee (https://www.thingiverse.com/thing:4502749) en het klinkt eigenlijk al redelijk goed. Heb een aantal varianten op de huidige 15mm speaker besteld dus ben benieuwd of het dan nog beter klinkt.
Voor nu is het denk ik voldoende
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Een van de weinige algemene regels: probeer staande golven te vermijden, door de verhouding van de binnenafmetingen. Iemand heeft me ooit aangeraden 1:√3:3 of 1:√5:5 , ik ben niet zeker of dat echt voordelen geeft. Vooral met zo'n klein speakertje zal het allemaal niet veel uitmaken, denk ik.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
staande golven laten zich vermijden door de afmetingen 'relatief priem' te maken: zorg dat ze geen grootste gemene deler hebben.
Een vollere klank bereik je ook door minder hoge harmonischen in het geluid te hebben: geen blok dus...
Arco
Special Member
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik zou er niet te moeilijk over doen. Je wilt alleen het verschil kunnen horen tussen een lage toon (afkeur) en een hoge toon (goedkeur).
Daar hoef je geen ingewikkelde akoustische toestanden voor op te tuigen.
Ge gewoon wat experimenteren. Eerst met de kale luidspreker en dan met een kastje van de bedoelde afmetingen. Alleen als het verschil niet goed te horen is, kun altijd nog naar een verdere verfijning zoeken.