Iemand wel eens gekeken naar een storing bij de voeding van een Sony XV-D1000?

google:

[Bericht gewijzigd door MJN op (24%)]

Wat zou de meest voor de handliggende component zijn die faalt, en wat zou die ‘meenemen’?

Ben momenteel de keramische condensatoren aan het checken en die lijken nog allen goed.

Geen spanning(en) aan de uitgang.

Op zaterdag 30 december 2023 15:49:54 schreef Blink2nd:
Iemand wel eens gekeken naar een storing bij de voeding van een Sony XV-D1000?

Nee. Ik ga pas kijken naar een apparaat als er een probleem is en als ik weet wat voor probleem er is.

Met de overdadige info die de TS geeft zal hier nooit een bruikbaar antwoord komen. Beter wegbrengen naar een reparateur. Die kan tenminste zien en meten wat er loos is.

Als hij geen startpogingen doet kan men even kijken of de startweerstanden R002 en R003 nog heel zijn, en de elco van de primaire hulpvoeding C011.

Daarvoorbij wordt een serieuze reparatie een stuk lastiger, overweeg dan zorgvuldig en realistisch of het verstandig is er zelf aan te beginnen. Een dikke 6 V en een beetje -8 zijn niet zo spannend, allicht is een andere voeding dan een leuk knutselidee. Een oud PC voedinkje lijkt een aardige basis.

Ik zal de twee R’s even lossolderen en nameten. De genoemde elco is goed: ooit begonnen iedere elco even te checken.

Heb al de mosfet, optocoupler, shunt, transistor en het ic vervangen (ic weet ik niet zeker van of ik een goede/echte heb, want kwam uit China).

El. boer raadde me ook aan de diode’s te checken. Ben nog wel even zoet :)

Ik heb de XV-D1000 al even proberen te laten werken met een alternatieve voeding maar ging vreemd genoeg niet, ik gebruikte batterijen. Het ging meen ik wel even aan maar sloeg weer af: er zit ergens een relais geloof ik en een verder voeding circuit.

Bij een DHR-1000 had ik snel succes met vervanging van de mosfet, optocoupler en shunt en meen 1 elco, deze voeding is complexer en weerbarstiger.

Bij een DHR-1000 had ik snel succes met vervanging van de mosfet, optocoupler en shunt en meen 1 elco, deze voeding is complexer en weerbarstiger.

Geen patient is hetzelfde zou de dokter zeggen :)

Er staan spanningen weergegeven op diverse punten in het voedingsschema.

Heb je die al gemeten?

Te beginnen met C007 staat daar ongeveer 325v DC overheen?

Over de zenerdiodes moet ongeveer de zenerspanning staan.
IC001 (FA5314) heeft ook voeding nodig kijk in de datasheet welke pin dat is.
(pin 6=+ en 4=min, moet tussen de 10 en max 30v zijn)

Of ben je op goed geluk zomaar wat aan het vervangen :S dat wordt dan vaak kapot repareren genoemd. :(

Ja kreeg die tip al eerder over de spanningen, maar als niet-electronicus kan ik ze meten maar daaruit niets concluderen, ben dus inderdaad componenten zoveel mogelijk individueel aan het testen en die ik niet testen kan op goed geluk aan het vervangen.

De tip over de zener-spanning is nuttig denk ik, dank je wel.

[Bericht gewijzigd door Blink2nd op (11%)]

Je kan in een tabelletje zetten wat het moet zijn en wat je meet.
Dan kunnen we daar mogelijk een conclusie uit trekken.

IC001 FA5314
_______Moet
_______zijn       Gemeten
pin 1     1,1
pin 2     1,2
pin 3     0
pin 4     0
pin 5     3,0
pin 6     16,8
pin 7     2,0
pin 8     3,5

Q002 = 2SA1015  Gemeten
basis         11,0
emitter        0
collector      3,5

Q001 = 2SK1984  Gemeten
gate        3,0
source     3,5
drain       291

PC001 = PC111   Gemeten
pin 3        1,2

Ah ja... de XV-D1000.... daar heb ik pas nog een strip elco's van gevonden die ik 12 15 jaar geleden of zo gekocht heb om er eentje te proberen te maken. Ik vond het toen een redelijk kansloze exercitie. Werkelijk ELKE condensator was lek en die van mij is richting milieustraat gegaan.

M.a.w., kijk eens even wat de status is van de rest van het spul en of je het aandurft/waard vindt om hem op te knappen, want toen ik eindelijk de voeding aan de praat had bleek één kanaal zwart/wit en het andere compleet dood.

Inderdaad veel caps moeten vervangen want input werkte niet en toen hield de voeding er mee op.

@vergeten kan ff duren voor ik met gemeten spanningen kom, ben nog veel aan het lossolderen en dat moet ook weer ff vast.

[Bericht gewijzigd door Blink2nd op (40%)]

Maakt niet uit het is jouw reparatie feestje :+

[Bericht gewijzigd door vergeten op (12%)]