rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het lijkt er een beetje op alsof je CC en CV dingen door mekaar aan het halen bent. Of je legt het niet goed uit.
Ik kende de term "CCT" niet, en dacht eerst dat het op Constant Current zou slaan. Maaar nu ik google kom ik op "Correlated Color Temperature". ZIe hier
Wat dat met een controller te maken heeft snap ik nog minder.
Een witte ledstrip heeft 2 aansluitignen, waarom je dan 3 aderige kabel gebruikt: Ik snap het niet.
Een RGB ledstrip heeft 4 aansluitingen, hoe je die op de 3 aderige kabel aansluit: Ik snap het niet.
Twee strips van 24V ieder die in serie staan hebben minstens 48V nodig, dus op de 24V voeding: Ik zou denken: Dat gaat nooit werken.
De termen/afkortingen helpen niet het verhaal duidelijk te krijgen. Het is gewoon 24V strip met een zware voeding en een dimmer.
CCT is volgens mij 3 aansluitingen: massa, warmwit+ en koelwit+. Gewoon beide op 24V gedimd met PWM.
Volgens mij heb je nu twee stukken 24 Volt strip. 7m totaal dat is 168 Watt en 7 Ampère. Dat lijkt me erg veel stroom voor het eerste stuk ledstrip, 5m is max dacht ik.
Je hebt nu de strips 'doorgeregen' (in serie is niet echt de goede term)
Beter kan je de twee strips apart met kabel aansluiten gewoon op die ene controller uitgang, dat slechte stukje wegknippen.
Je moet je eigenlijk voorstellen dat je 608 maal 7 meter = 4256 kleine stekkerdoosjes met een lampje erbij hebt doorgelust. Voor het eerste doosje is dat best veel, maar juist die verlengkabel met aansluitingen kan de spanning nog meer laten inzakken en de situatie voor het tweede stuk nog vervelender maken.
Constante stroom heb je niet nodig.
Hallo,
Bedankt voor de respons. CCT is inderdaad wit 2700K tot 6000L instelbaar. Deze heeft 3 aansluitingen en geen 4 zoals bij RGB.
Dus ik ga best van beide ledstrips rechtstreeks naar de controller (dus niet doorverbinden van ene naar andere ledstrips) en van daaruit naar de voeding (dezelfde die ik nu heb)? Hiermee zou het "flikkeren" van de 2e ledstrip dan stoppen denken jullie?
Jürgen
Ja gewoon beide in de controller. Voor de rest veranderd er niets.
Je kan ze ook even 1 voor 1 proberen om te zien of het geflikker weg is.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Beste Jürgen
Je schrijft dat de 2e LEDstrip aan het begin is beschadigd. Controleer of de spanning goed is aangesloten (goed is doorgekoppeld). Het is aannemelijk dat daar een slecht contact is.
Als er enkele LEDs defect zijn, kunnen die ook (af en toe) in kortsluiting gaan wat het zorgt voor het knipperen van de strip. Echter verwacht ik dat ook (enkele) LEDs voor die defecte LED zullen knipperen in strip 1. Als dat niet het geval is en de oorzaak zal zo'n defecte LED zijn, dan wijst het knipperen van LEDstrip 2 er tevens op dat het niet goed contact maakt met LEDstrip 1. Controleer die verbinding dus goed.
Als aanvulling op het aansluiten van LEDstrips:
Het is gebruikelijk om bij lange LEDstrips op meerdere punten voeding aan te sluiten. Het is niet perse noodzakelijk om de LEDstrips los te koppelen en apart te voeden.
Als de LEDstrip in een cirkel (of rechthoek) is gemonteerd is het meestal een kort stukje om de voeding ook op het uiteinde te zetten. Al dan niet het begin en einde aan elkaar te koppelen en daar te voeden. De LEDstrip wordt zo vanaf 2 kanten gevoed (zelfde effect als bovenstaande, met aanzienlijke kabelbesparing).
Als de LEDstrip in de lengte is bevestigd is bovenstaand advies goed met de opmerking dat de strips gekoppeld kunnen blijven. Mogelijk is het probleem ook opgelost als de voedingskabel alleen in het midden wordt aangesloten (dus aan het begin van strip 2 en daarmee aan het eind van strip 1). Dit laatste lijkt me aannemelijk omdat de eerste LEDstrip niet flikkert. Verplaats dus de voeding naar het midden (als dat kan) alvorens een nieuwe kabel te maken.
Bedankt!! Ik ga voor de zekerheid een nieuwe ledstrip steken ipv de beschadigde 2e. Het is trouwens niet helemaal in het begin dat de beschadiging zit maar pas na een tiental cm van de ledstrip. Ik zou ook verwachten dat deze in 1e ledstrip zou optreden aangezien deze meer belast wordt...
Goede tip maar in het midden kan ik geen voeding plaatsen aangezien de kabels na/voor de ledstrip onmiddellijk verdwijnt in de muur. Ik ga dus maar gaan om beide ledstrips afzonderlijk te connecteren met de controller en van daaruit naar de voeding.
OPTOdesign
Graag gedaan. Zelf geef ik de voorkeur om LEDstrips vanuit het midden te voeden of aan beide kanten als dat mechanisch niet kan of gewenst is. Het is zeker aan te raden het defecte gedeelte van de LEDstrip te vervangen als dat kan. Als het slecht contact betreft is het logisch dat het achter liggende gedeelte gaat flikkeren. Dit heeft niks met belasting te maken, maar waar de voeding vandaan komt.
Als je beide LEDstrips afzonderlijk kunt aansluiten, dan zegt mij dat je het begin van de tweede LEDstrip kunt bereiken waar momenteel het eind van LEDstrip 1 de voeding verzorgt en dus gekoppeld is. En daarmee dus ook LEDstrip 1 vanaf de 'verkeerde kant' kunt voeden. Met andere woorden dus vanuit het midden. Is dat correct?
LEDstrips afzonderlijk connecten is niet per definitie beter namelijk. Ik probeer een beeld te krijgen hoe je LEDstrips ingebouwd zitten en wat de beste, goedkoopste en makkelijkste manier is om dit op te lossen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk echt dat het om een los contact moet gaan.
Rare flikkeringen kan je krijgen als je de voeding (zoals TS!) heel dicht op z'n max belast. Maar dan zou je dat ook op de eerste ledstrip hebben. Als de info betrouwbaar is dat het daar niet zo is, dan moet het een los contact zijn naar de tweede ledstrip.
OPTOdesign
Zelfs als het probleem volledig is opgelost door de het defecte gedeelte te vervangen en de verbindingen na te lopen, is het beter om een LED strip op meerdere punten van voeding te voorzien - daar waar mogelijk en afhankelijk van de lengte. Dit om kleurverschil tot een minimum te beperken. Tevens beperkt het de warmte ontwikkeling van de strip wat de levensduur ervan te goede komt. Maar is snap dat dit in dit geval niet perse noodzakelijk geacht wordt.
In het geval van Jürgen is in het midden voeden wel het makkelijkste realiseerbaar en het voordeel dat er zo'n 2,5 meter bespaard wordt t.o.v. iedere LEDstrip op een apart kanaal. Er treed in beide gevallen een verlies tot een afstand van 3,5 meter op. Ter info: alleen vooraan op LEDstrip 1 zoals de huidige situatie betekend dat er een verlies oplopend tot 7 meter plaats vindt.
Het voeden op begin van LEDstrip 1, het eind van 1 en begin van strip 2 en aan het eind van strip 2 zou mijn voorkeur hebben. Op 3 punten voeden maakt dit tot een verlies van slechts ~1,75meter.
Qua stroom kan dit op een enkel kanaal (eigenlijk is de controller en voeding inderdaad te krap gekozen rew, het gaat net. Ik neem doorgaans het dubbele aan vermogen).
Hallo,
zie bijlage voor de principeschets:
- blauw = TV (ter info)
- oranje = kast waarin de voeding en controller zitten
- grijs = 1e schap met gele lijn errond 1e ledstrip (volledige omtrek van 1e schap)
- groen = 2e schap met gele lijn errond 2e ledstrip (volledige omtrek van 1e schap)
- rode streeplijn = 3-aderige kabel verborgen in muur en schap
- zwarte stippellijn = 3-aderige kabel die ik geplaatst heb als reserve
Als ik het goed begrijp, verwijder ik de verticale streeplijn tussen schap 1 en 2 en activeer ik de zwarte stippelijn van ledstrip 2 naar voeding? Ik zie niet goed hoe ik extra voedingen kan plaatsen tenzij ze zichtbaar zijn op de schappen (esthetisch niet het mooiste effect vrees ik). Elektrisch gezien: kan ik aan het begin en einde een voeding plaatsen? Als ik het conservatief bekijk met een gloeilamp, dan wordt deze toch ook maar aan 1 kant gevoed?
Voor de voeding had ik gerekend aan 24W/m van de ledstrip. Een 7-tal meter levert een 168W op. 15% "reserve" geeft 25W, wat de totale som op 193W brengt. Dit is toch minder dan de 200W vermogen van mijn voeding en zou toch voldoende moeten zijn of vergis ik mij?
We hebben nu de dimmer niet volledig open gezet (77% ipv 100%) en de ledstrip lijkt nu niet meer "flikkeren"...
OPTOdesign
Dank voor de duidelijke aanvulling en schets!
Ik zou de zwarte kabel in dat geval erbij aansluiten en dan op 1 kanaal. Zie bijlage (schakeling.docx.pdf) optie 1. Echter geeft optie 2 hetzelfde effect. Hiervoor is geen extra kabel nodig. Je wijzigt alleen de manier van aansluiten op LEDstrip 1.
Maar het kan ook zoals je schetst, optie 3. De stroom wordt dan over 2 kanalen van de controller verdeeld. Misschien gaat de controller dan langer mee - al zou de controller de andere opties gewoon aan moeten kunnen (verder zie ik geen voordelen).
Een LEDstrip heeft ook aan de uiteinde soldeerverbindingen. De LED's staan tussen de + en - , allen parallel. Een strip met heel veel gloeilampjes als het ware.
Zie, beide zijde zijn identiek!
...wat de totale som op 193W brengt. Dit is toch minder dan de 200W vermogen van mijn voeding en zou toch voldoende moeten zijn of vergis ik mij?
Dat klopt. Echter is 193W bijna 200W. Een voeding van meer dan 200W is beter. Een voeding van 400W bijvoorbeeld. Die belast je dan op slechts 50%. De voeding gaat dan veel langer mee.
Waardoor het komt dat de LEDstrip niet meer lijkt te flikkeren is lastig te zeggen. Het kan komen doordat de voeding niet meer tegen z'n grenzen aan loopt (maar zo als gezegd zou dan strip 1 ook moeten knipperen) en/of de vermoedelijk slechte verbinding de stroom nu wel kan leveren (die is nu met 33% gezakt). Maar ik denk eerder dat het minder opvalt of een combinatie is van deze factoren. Belangrijker is het probleem op te lossen. Bij een slecht contact is kans op brand (zeker als deze in een brandbaar materiaal is weggewerkt) aanwezig.
rew
Voor de volledigheid: (En voor het verhaal is niet relevant dat er meestal een groepje van 3 (bij 12V) of (5 of 6) bij 24V aan leds in serie staan waar OPTODesign een enkele led tekent).
Ledstrip is dun en zit vol met ledjes, daarom werkt dat niet zo goed als lekker dikke kabel. Technisch kunnen ze wel dikke ledstrip maken van 20m met dikke koperbanen, maar dan wordt de strip duurder en minder flexibel.
Misschien dat de spanning iets zakt door lengte en stevige stroom , daardoor gaan de leds sperren, stroom zakt in, spanning stijgt, leds gaan weer aan, dit gaat oscileren met de voeding en voíla knipperende strip.
sorry voor de late reactie maar ben juist terug in het land. In elk geval, superbedankt voor jullie reactie. Ik ga volgend weekend proberen te ontkoppelen (elke LED apart naar de controller en de voeding). Ik hou jullie op de hoogte als de werken werden uitgevoerd
.
rew
Op 3 januari 2024 02:30:58 schreef K7Jz:
Misschien dat de spanning iets zakt door lengte en stevige stroom , daardoor gaan de leds sperren, stroom zakt in, spanning stijgt, leds gaan weer aan, dit gaat oscileren met de voeding en voíla knipperende strip.
Dat is onzin. De leds kunnen niet gaan sperren.
En als het zou zijn, dan zou dit effect plaatsvinden op een snelheid die het menselijk oog niet kan volgen.
Wat jij beschrijft zou TS omschrijven als "knipperen" maar hij zegt "flikkert", dat impliceert in mijn vocabulair eerder dat het enigszins onregelmatig is. (een richting aanwijzer, die knippert. Een kaars flikkert!)
OPTOdesign
Op 7 januari 2024 19:57:40 schreef Jurgen_606:
...elke LED apart naar de controller en de voeding...
Uit nieuwsgierigheid: Wat is je overweging om voor deze oplossing te kiezen (en niet voor de andere opties)?
@OPTOdesign: juist, kan eigenlijk ook maare met extra voeding wordt niet bedeoeld dat ik extra hardware nodig heb maar de huidige hardware kan gebruiken zoals in bijlage? d.i de zwarte extra kabel uit de eerste schakeling (-> de reserve dus) schakel ik zoals de blauwe draden die ik heb getekend in bijlage?
Of heb ik effectief een nieuwe (extra) voeding (en controller) nodig? Ik sluit dan veronderstel ik opnieuw aan op de controller want als ik de reservekabel aansluit op de voeding kan ik niet meer dimmen, toch?
Okee, als je diagrammen tekent hou dan de functie en informatie als boventoon. Met andere woorden als ik de aansluiting van kerstboomverlichting teken dan laat ik achterwege hoe ze over de 48 takjes zijn verdeelt
.
Ok, optie 2 lijkt me het makkelijks maar ga niet die kabels twee keer op die stripaansluiting zitten solderen, dat wordt soldeertechnisch snel rommelig (elektrisch kan het prima). Je kan die kabel beter al in het midden van die plank splitsen. Dus je gaat van controller achter de tv naar boven, splitsen, naar rechts voor de onderste strip, naar boven voor bovenste strip.
Optie 3 is eigenlijk nog wat beter, zeker als die kabel niet al te dik is (hoe dik istie? kan je een foto maken met een lineaal of muntje ernaast?)
In dat Schets...docx document ga je ineens weer die twee strips doorlussen, dat hoeft dus niet, overbodig.
Zie de strips als 2 lange dunne buizen met van die plantensproeiertjes erop. Je gaat met dikke slang nu buis 1 in en aan einde van buis 1 met dikke slang naar buis 2. Dat werkt wel maar de waterdruk is matig. Elke buis zijn eigen dikke slang werkt beter, die kan je bij de controller splitsen zoals optie 3, of halverwege zoals optie 2, maar die hoef je dan niet nog een keer te verbinden zoals in dat Schets document.
Bedankt!! Zie bijlage voor foto van de reservekabel. Ik zou gaan voor optie 1 of 3. Bij optie 2 moet ik immers nog het 1e schap gaan demonteren + de connectie van LEDstrip 1 naar de kabel voor naar LEDstrip 2 werd niet gesoldeerd maar werd uitgevoerd mbv klikconnectoren. Ik weet niet wat jullie ervaring is met klikconnectoren maar ik was niet helemaal overtuigd gedurende de installatie (enkele keren moeten klikken alvorens contact te hebben). In ieder geval, de aansluiting met de LEDstrips is wel (van fabriek uit) gesoldeerd dus bij optie 3 zou ik geen klikconnectoren moeten gebruiken. Hoe minder klikconnectoren, hoe beter? Daarom heb ik nog een iets lichtere voorkeur voor optie 3.
@OPTOdesign: ik had niet gezien dat je bijlage uit verschillende blz'en bestond. Het bericht van K7Jz deed een belletje rinkelen dat ik misschien eens naar beneden moest scrollen... shame on me 
Kabel is best dun, maar ik gok dat t moet kunnen.
Sorry hoor, al die klemmetjes, bijlagen en nummers. In de vorige eeuw zouden ze zeggen:"Sluit die @#%*** strip nou maar gewoon aan!!"

OPTOdesign
Op woensdag 10 januari 2024 14:13:21 schreef Jurgen_606:
Bedankt!! Zie bijlage voor foto van de reservekabel. Ik zou gaan voor optie 1 of 3. Bij optie 2 moet ik immers nog het 1e schap gaan demonteren + de connectie van LEDstrip 1 naar de kabel voor naar LEDstrip 2 werd niet gesoldeerd maar werd uitgevoerd mbv klikconnectoren. Ik weet niet wat jullie ervaring is met klikconnectoren maar ik was niet helemaal overtuigd gedurende de installatie (enkele keren moeten klikken alvorens contact te hebben). In ieder geval, de aansluiting met de LEDstrips is wel (van fabriek uit) gesoldeerd dus bij optie 3 zou ik geen klikconnectoren moeten gebruiken. Hoe minder klikconnectoren, hoe beter? Daarom heb ik nog een iets lichtere voorkeur voor optie 3.@OPTOdesign: ik had niet gezien dat je bijlage uit verschillende blz'en bestond. Het bericht van K7Jz deed een belletje rinkelen dat ik misschien eens naar beneden moest scrollen... shame on me
Fijn dat je mijn overige bladzijde hebt gezien!
Zelf heb ik voorkeur voor optie 2. Omdat deze optie elektrisch gelijk staat met optie 3. Echter is optie 3 mechanisch ingewikkelder en kost het meer tijd om te maken (je moet immers een extra kabel trekken en aansluiten).
Maar nu het belangrijkste:
Waarschijnlijk zit de fout dus in die klikconnectoren. Die maken slecht contact waardoor LEDstrip 2 gaat knipperen (dat schreef ik al eerder). Ik ben blij dat je daar nu over schrijft en het ook benoemt. Dat helderd al gelijk de situatie op: daar zit 99% zeker weten de fout! Bij montage moeten die in 1x goed contact maken. Bij herhaaldelijk gebruik gaat er iets stuk, of de connectoren, of de LEDstrip. Ik ken ze overigens niet. Wel eens van gehoord. Ik heb geen vertrouwen in dat soort connectoren.
Maar nu...
Als je voor optie 1 kiest:
Theoretisch kunnen ze blijven zitten. Maar het beste is als je de klikconnectoren verwijderd. Door het spanningsval in de strip, 'klappert' de slechte verbinding nog steeds waardoor er stroompieken blijven wat andere apparaten in huis of je LEDstripdriver zelf niet met dank afnemen. Dus de klikconnectoren weg en doorverbinden door te solderen, of niet verbinden.
Als je voor optie 2 kiest:
Dat is wederom de makkelijkste oplossing. Je haalt de klikconnectoren weg en soldeert de kabel rechtstreeks.
Als je voor optie 3 kiest:
Dan geldt het zelfde als beschreven bij optie 1 als je op het zelfde kanaal blijft. Echter(!), als je 2 kanalen gaat gebruiken, dan MOET de verbinding tussen 1 en 2 (de klikconnectoren) weg! Want je kunt kanaal 1 en 2 niet zomaar aan elkaar knopen. Niet vooraan, niet achteraan (een LEDstrip is aan beide zijde gelijk).
Ik alle gevallen moeten de klikconnectoren dus weg. Tenzij je daar echt geen zin in hebt, het mogelijk extra slijten van de controller voor lief neemt en voor optie 1 kiest.
Kan je het volgen?
Wat zijn je ideeën nu?
PS: Dank K7Jz voor je aanvullingen. Jij snapt precies wat ik bedoel.
En over die kabel: Die is zeker dun. En met vaste kern. Niet een kabel die erg geschikt en praktisch is. Ook niet om te solderen trouwens op de LEDstrip.
OPTOdesign: Nogmaals mijn excuses, je document is top, bedankt! Ik had het moeten zien dat er verschillende blz'en waren.
Bij optie 1 zou ik de klikverbinding moeten vervangen door een soldeerverbinding -> dit gaat niet goed komen vrees ik als ik dit ga moeten solderen
dus optie 1 is eigenlijk out of the question
Bij optie 2 moet ik eventueel schap van ledstrip 1 ook verwijderen (moet eens bekijken of ik er voldoende aankan als schap blijf hangen). Ik zou dit willen vermijden.
Dus denk ik dat het optie 3 zal worden, op hetzelfde kanaal. Bij deze optie moet er niet gesoldeerd worden (de beide led-strips hebben origineel al gesoldeerde kabels die ik dan met Wago's doorverbind aan de kabels) en hoef ik alleen schap ledstrip 2 verwijderen. Ik laat dan de kabels (de reservekabel hoeft niet meer doorgetrokken te worden want ligt er al) van beide ledstrips samenkomen in de controller en ik verwijder de klikconnector van ledstrip 1.
Als jullie van mening zijn dat de kabel te dun is, is het misschien het proberen waard om deze als trekkabel te gebruiken om een andere dikkere kabel door te trekken? Hoeveel mm² zou deze best zijn?
Nogmaals bedankt heren!!
Jürgen
OPTOdesign
Beste Jürgen,
Geen excuus nodig hoor. Ik had ook de vrijheid genomen om je Word-tekening in een ander programma te bewerken en als pdf te publiceren. Dan ziet het er ook ff wat anders uit.
Dank dat je alle opties even benoemd met voor jou de voor en nadelen.
Je idee zoals je beschrijft is wel een goed idee. Ik had er overheen gekeken dat dit ook nog een optie was! Eigenlijk hetzelfde dan Optie 1, maar dan andersom aangesloten. Je hoeft de klikkoppeling tussen 1 en 2 dan niet open te maken of te verwijderen. Koppel dan wel aan 1 zijde de doorverbinding los op LEDstrip 2 (naar 1 - zoals in de nieuwe bijgevoegde tekening)! Dit maakt de koppeling tussen 1 en 2 vanzelf ongedaan waardoor deze nu geen storing kan veroorzaken. Zie zwarte pijl en gestippelde rode draad (kan blijven zitten, er loopt geen stroom meer).
Je kunt dan zelfs ook nog 2 kanalen gebruiken mocht dat (later) een wens zijn. Omdat beide strips niet langer elektrisch gekoppeld zijn.
Ik verwacht dat de kabel dik genoeg is. In de praktijk heeft het in ieder geval al gewerkt! Ik gebruik altijd een tabel met gestandaardiseerde kabeldiktes voor een gewenste stroom. Die geeft 0,25mm2 bij 3A en 0,5mm2 bij 7,1A. 1 strip is 3,5A bij 24W/m*3,5 @ 24V. 0,5mm2 geeft dan dus de voorkeur. Ik weet niet wat je nu hebt. Dat staat op de kabel (soms slecht te zien: even in het licht draaien totdat je iets van tekst ontdekt en dan ontcijferen).
Update: Ik heb pas vorige week de aanpassing kunnen doen wegens een schouderblessure maar... ik heb dus de bovenste ledstrip vervangen door een nieuwe (met origineel gesoldeerde contacten) én deze niet meer achter de onderste ledstrip in serie gezet maar rechtstreeks op de dimmer (samen met de onderste ledstrip) aangesloten. En het werkt! 
Ik wou jullie bij deze bedanken voor jullie constructieve feed-back!
rew