rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb afgelopen week de accu in mijn telefoon vervangen. Hierbij is het scherm wat beschadigd. Dus nu ook maar een nieuw schermpje gekocht. Maar die schermpjes die zijn heel capabel en heel goed van kwaliteit. Dus ik zat te denken om evt nog eens wat "leuks" te doen met het oude scherm.
Als je dan een "voor DIY hobbyisten" schermpje koopt op aliexpress, dan krijg je de pinout er bij. Vaak een mode waarbij je "4 pin SPI (8 bits per word)", "3 pin SPI (9 bits per word) of I2C met dat chipje kan babbelen. Maar mijn telefoon kan gewoon FULL-HD afspelen op dat scherm, dus ik neem aan 50 * 1920*1080 * 24 bits per seconde: 2.5Gbps (*). Dat zal wel niet via SPI gaan.
Die gebruikt de 24bit parallel interface van de chip.
Dan zijn er nog twee mogelijkheden: De chip aan het scherm heeft wel of geen frame buffer. In het geval van WEL dan kan je met een redelijke microcontroller, evt in SPI mode, rustig de bitjes naar het schermpje sturen. Je kan alleen niet films afspelen. Jammer dan. Andere optie is dat ie net als een monitor gewoon 50-60x per seconde de hele framebuffer opgestuurd wil krijgen. Dan MOET je gewoon een framebuffer in je microcontroller hebben, hetgeen serieus RAM gaat kosten. Een RP2040 is dan niet voldoende.
Vraagjes: Zou er een manier zijn om uit te vinden wat de pinout van de FPC van dat schermpje is? Iemand ideeen?
PLan A: REW gaat zelf wat googlen: Dat werkt niet. Ik heb niets kunnen vinden.
Nuttig zou zijn als iemand voor het schermpje wat ik straks heb de pinout kan vinden, maar ieder ander willekeurig schermpje wat je voor minder dan 15 euro op Aliexpresss kan krijgen is natuurlijk ook leuk.
Mijn schermpje is die van de XIAOMI Redmi 6.
(*) Ik zie nu dat het net wat minder pixels zijn. Het is nog steeds belachelijk veel data.
XIAOMI zal de kosten van het scherm wel maximaal uitgezogen hebben.
Dus er zit geen framebuffer in.
Niet nodig want de CPU moet toch al elk frame individueel uitpoepen voor video.
Kan ie net zo goed dat frame herhalen als er stilstaand beeld is.
Er is een standaard, MIPI genaamd, om display data over 4 differentiele touwtjes in het scherm te krijgen. Wellicht dat XIAOMI die gebruikt heeft.
Helaas is MIPI geen open standaard. Maar zo'n pak-em-beet 625mbit (2.5G/4) differentieel signaal gaat je RP2040 ook niet lekker maken.
Er zijn wel controllers (NXP iMX8 bijvoorbeeld) die rechtstreeks MIPI maken. Geen gaatjesprint spul.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 2 januari 2024 13:44:31 schreef blurp:
Helaas is MIPI geen open standaard. Maar zo'n pak-em-beet 625mbit (2.5G/4) differentieel signaal gaat je RP2040 ook niet lekker maken.
Neu, maar een Raspberry PI heeft gewoon MIPI (vast te weinig channels, maar "we zien wel"), dus daar zou dan een mouw aan te passen zijn. Het is toch ook leuk om een 1440x720 touch schermpje aan je pi te hebben?
De connector is 32 pins. Met jou argument: Ze zullen de boel toch wel uitgemolken hebben tot het minimum, verwacht ik eerder een 24 bits parallel interface met CLK, HSYNC, VSYNC en niet 4ch MIPI wat over 8+een beetje draden zou kunnen.
Ik heb hier een datasheet (van een klant) voor zo'n MIPI scherm.
40 pins connector, naast 8 touwtjes MIPI nog een berg power, ground, backlicht-LED, reset, ID en nog wat klein grut.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet in hoeverre MIPI standaard is.
Aan de andere kant, 24 signaal-pinnen op een (cpu-)chip en die allemaal routen is ook duur. Ground pinnen zijn goedkoop.
Zijn er geen leuke schermpjes voor je PI bij de chinees (en dan niet via HDMI
)?
Zijn er geen leuke schermpjes voor je PI bij de chinees (en dan niet via HDMI
)?
In mijn ervaring is dat altijd troep. Zelfs een knetteroud OLED scherm van een Nokia N9 (2011) is beter dan alles wat er op Ebay te koop is voor hobbyprojecten met plug-en-play RPi aansluiting.
troep, troep...
k heb deze al jaren, 7" scherm met hdmi stekker,
de vga en composite heb ik eraf gesloopt.
ook de voeding aangepast dat die niet op 12V DC maar op 5V werkt nu. handig om op een powerbank te voeden of direct uit de rpi
resolutie is prima en niet zo heel klein waar je amper wat op ziet, maar wel voldoende regels in console (werk niet grafisch met mijn rpi's
@fcapri: Whoha dat is een antiekje, Raspberry Pi - Model B,
Een telefoon heeft een grafische processor, net als de Raspberry Pi https://en.wikipedia.org/wiki/Mali_(processor)
Ik ben het wel met Fcapri eens, voor hobby is dat het gemakkelijkst.
De gemiddelde embedded processor wordt gekozen om zo goedkoop mogelijk te zijn, daar past een deftige GPU niet bij
doet het nog altijd. ligt maar los op de bureau, had snel iets nodig die hdmi signaal uitgeeft. dus rpi, paar sd kaarten geprobeerd en we hadden beeld.
gaan knoeien met GSM schermen, heb het vroeger nog gedaan met van die oude schermen, dat was nog makkelijk.
maar een goeie library vinden vor één of ander recent telefoonscherm lijkt mij quasi onmogelijk. de tijd dat je daarin steekt om het werkende te krijgen, daar koop je 100den schermen voor waar librarys voor bestaan
zeker voor Rpi bestaan tal van goeie schermen. nu van die 2" prul dingen met 240x120pixels, maar echt volwaardige 7-10-12" hdmi schermen zoals een tablet.
en voor die 15-30€ dat je dan voor zo een scherm maar betaald...
Patrick de Zeester
Golden Member
Op dinsdag 2 januari 2024 13:44:31 schreef blurp:
Mikeselectricstuff heeft een hele serie over het reverse engineren van het MIPI protocol, voor een project waar hij iPod nano schermpjes voor heeft gebruikt.
Link naar het eerste deel:
https://www.youtube.com/watch?v=7TedIzmguP0
(in de beschrijving van deze video staan links naar de vervolgdelen)