Ik heb een deltasol e regelaar. Dit is de sturing voor mijn verwarming, zonneboiler... In de regelaar zitten 7 relais die verschillende pompen en kranen sturen. Relais nr 5 en 6 dienen om de mengkraanmotor naar links of rechts te laten draaien (koud of warm water door te laten) hij draai nog naar 1 kant. Nu meet ik dat relais 6 nog 220v door laat en relais 5 maar 190v. Kan ik deze relais vervangen en wat moet ik juist vervangen. Foto in bijlage.

als je nog een uitgang over hebt, zou ik het hele staande printje overzetten en kijken of dat werkt. dan beide componenten op dat printje vervangen.

Ja inderdaad nog niet aan gedacht. Relais 2 is in gebruik

Dit zijn geen relais maar triacs.
Hoe zit dat om met 2 triacs een motor in 2 richtingen te laten draaien?
Denk dat we iets niet weten...
Edit: Ahja motor met 2 identieke wikkelingen en bedrijfscondensator ...

[Bericht gewijzigd door OXO op (21%)]

Dit is de motor die wordt gestuurd door de relais 5 en 6 of traics. Ik denk hoop toch dat het deze zijn die de motor bedienen

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat die klep zelf defect is.
Ik meen dat die aangedreven worden door een synchroonmotortje in 1 richting.
In de andere richting draaien die gewoon terug door de veer van de kleppatroon.
Het is dan niet de sturing of motor maar de kleppatroon zelf.
Zowat:
https://www.badkamerwinkel.be/honeywell-home-binnenwerk-driewegklep-re…
Als je de plunger indrukt en deze komt bij loslaten niet vlot terug heb je de dader, mss kun je hem zelfs niet indrukken omdat ie potvast zit.
Herinner me Honeywell 3-weg kleppen in Buderus ketels die hetzelfde euvel vertoonden met regelmaat van een klok... meuk.

Motor is het niet. Heb er spanning 230v op gezet en kan hem langs 2 kanten laten draaien.

Dan gaat idd die kleppatroon vastzitten euh sturing defect zijn
Kleppatroon toch maar eens controleren of die vlot in/uit gaat
Inmiddels een schema van de motor gevonden

Edit: Je kunt de aansluitingen 3 en 6 eens wisselen en kijken of de fout volgt.

[Bericht gewijzigd door OXO op (17%)]

Had nr 5 en 6 inderdaad al eens verwisseld en dan draaide de motor in de andere richting. De pin van de 3wegmotor bedien ik op deze moment met de spanklem om toch wat warmte door de vloerverwarming te krijgen

Zijn dat smd fuses?
Is deze van uitgang 5 dan niet defect?

Dat schema van OXO is NIET voor de klepmotor van de TS.

De TS heeft een motor die twee kanten op draait
3 of 6 voor het draaien en 2 de nul.
Kun je eenvoudig op 3 en 2 spanning zetten! kijken of de motor draait, en dan op 6 en 2
Dan weet je of de motor nog goed is.

De Spanningsmeting in je openingspost kan nooit zo zijn. Niet bij een goede regelaar, niet bij een defecte regelaar.

Synchroonmotortje laat gewoon een nok in CW draaien tot op eindelopen en deze nok laat daarbij de ook de plunjer van ventiel in/uit.
0-180° is plunjer in, 180°-360° is plunjer uit

190VAC? Doorheen de motor? Wat loopt er mis met de aansturing van de triac? Via snubber? Meetfout? Capacitieve koppeling? We zullen het later weten...

Heb er spanning 230v op gezet en kan hem langs 2 kanten laten draaien.

Had nr 5 en 6 inderdaad al eens verwisseld en dan draaide de motor in de andere richting.

Op 5 januari 2024 09:43:55 schreef Toeternietoe:

De TS heeft een motor die twee kanten op draait

Dat doet die ook, de synchroonmotor loopt tegen de eindstop, blokkeert en draait om.

Op 5 januari 2024 10:49:38 schreef Sine:
[...]

Dat doet die ook, de synchroonmotor loopt tegen de eindstop, blokkeert en draait om.

Nou nee, niet echt.
Het is wel een synchroonmotor. En wel 1 met 2 draairichtingen. 2 spoelen met een condensatortje tussen de twee spoelen.
(De andere uiteinden van de spoelen aan de Nul)
Spanning op de ene spoelaansluiting geeft een andere draairichting dan de andere spoelaansluiting.
Motortje loopt tegen een eindschakelaar en stopt dan.

Honeywell heeft ook andere actuators, daar draait de motor maar 1 kant op. Eindschakelaars zitten ingebouwd. Met een set tandwieltjes word met een concentrische schijf de verwarmingsklep bediend. Op deze schijf zitten ook de eindschakelaars. Elke keer maakt de concentrische schijf een draai van 180o en bediend dan 1 van de twee eindschakelaars, bij de andere halve slag de andere eindschakelaar.