Ik wilde dat zelf maken omdat het spuitflaconflesje van Philips leeg is.
Er staat hier IPA 99% en demiwater in de kast, zou een 50/50 mengel geschikt zijn? Tis hier wel rustig, ligt iedereen nog in zijn nest te rotten? :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (18%)]

Ik weet niet of IPA een goede keuze is.
Staat er op het lege flesje niet wat de samenstelling was?
Enne ik ben al een uur of 2 actief met de hobby. ;-)

Water klinkt eerder als hetgeen ik niet zou gebruiken, want het verdampt vrij slecht, ik zie ook niet helemaal waarom IPA zo een probleem zou zijn. Ik heb het idee dat het materiaal dat ze standaard gebruiken wel vluchtiger is. Is het niet iets als pentaan of hexaan dat er in zit?

Als je niet weet wat het kan aanrichten kan het wel gelijk einde oefening zijn.
Er zit meestal een bepaalde coating op het scherm ik zou er erg voorzichtig mee zijn.

Vooralsnog ben ik nog weinig tegen gekomen dat last heeft van IPA, zo ver ik weet is dat vrij inert en ik zou mijn scherm er zonder te twijfelen mee schoonmaken. Water lost polaire stoffen en zouten op en wordt dan geleidender, daarom kan het problemen geven met elektronica (al is het in schone toestand praktisch niet geleidend). Bovendien lost het geen vettigheid op, waardoor het voor mij geen oplossing zou zijn.

Ik ken de samenstelling van schermreiniger echter niet, en ik bezit het ook niet. Een normaal scherm maak ik schoon met een vochtige doek met een beetje allesreiniger (het moet gewoon niet druipen), en losse elektronica met IPA. Als ik echt wanhopig was had ik mijn scherm ook wel met spiritus durven schoonmaken, ethanol en methanol zijn ook redelijk inert.

Op 7 januari 2024 10:26:58 schreef pa3gws:
Als je niet weet wat het kan aanrichten kan het wel gelijk einde oefening zijn.
Er zit meestal een bepaalde coating op het scherm ik zou er erg voorzichtig mee zijn.

Klopt, mijn luxe Samsung heeft een moth-eye coating, dat verminderd de reflectie.

Wees erg erg voorzichtig mee dit vind ik op het net.
"Gebruik geen schoonmaakmiddelen waar ammoniak, alcohol, aceton of andere oplosmiddelen in zit. Laat ook de ruitenreiniger links liggen."
Al met al misschien toch beter een nieuw flesje aanschaffen. :-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (15%)]

Ik heb op werk pas een blik monitor (vooral: scope, touchscreens zijn bah) schoonmaakdoekjes laten aanrukken. Kost weinig en geen twijfels over de geschiktheid.

Nu zal men met consumentenrommel van hooguit duizend euro misschien wat wilder kunnen zijn, maar dit soort onderzoek valt voor mij sterk in de hoek "niet mijn hobby", ook bij een "oude" TV lijkt het toch een beetje zonde als het mis gaat.

Op 7 januari 2024 10:54:16 schreef Aart:
Ik heb op werk pas een blik monitor (vooral: scope, touchscreens zijn bah) schoonmaakdoekjes laten aanrukken. Kost weinig en geen twijfels over de geschiktheid.

Nu zal men met consumentenrommel van (hooguit) duizend euro misschien wat wilder kunnen zijn, maar dit soort onderzoek valt voor mij sterk in de hoek "niet mijn hobby", een beetje zonde als het mis gaat.

brillendoekjes lijken me ook vrij onschadelijk.

Ga toch maar voor een nieuwe Philips flacon. Better safe than sorry. Thanks voor alle input, dan hou ik de fles IPA waar die voor bedoeld is. Ik heb in het verleden ook al eens een brillencoating onbedoeld verwijderd, blijkbaar dacht ik foutief met een in vacuum opgedampte coating op glas te maken te hebben. Net zoals bij de SMC coating op Pentax camera objectieven, maar de brillenglazen waren van kunststof gemaakt!

Ik gebruik al heel lang foamcleaner uit zo'n spuitbus om alles schoon te maken zoals (in de loop der jaren vele honderden) gebruikte telefoontoestellen, maar ook apparatuur zoals centrales en pc kasten en schermen.
Nooit problemen mee gehad.
Maar op eigen risico...

Heb hier een busje van Hama staan.Op plaatje 2 staat wat erin zit.Misschien heb je er wat aan.Wat daar opstaat is chinees voor mij.

Dit spul niet gebruiken bij beeldschermen met nicotine/teer aanslag want dat werkt niet.Sterker nog,dat gaat dan een enorme smeerboel worden.
Voor nicotine/teer aanslag gewoon pure Dasty erop spuiten en zorgen dat het niet onderin het scherm kan lopen.Dus snel opzemen voordat het onderin komt.
Ik spreek uit ervaring.... :) en dat ging helemaal goed.

Op 7 januari 2024 10:54:16 schreef Aart:

Veel schoonmaakdoekjes bevatten houtvezels, die op glimmende oppervlakken krassen achter kunnen laten, dan beter een brillendoekje inderdaad... (of microvezeldoekje)

Gebruik voor het reinigen van zachte diffuse polars aan de voorzijde van beeldschermen geen IPA, alcoholen of andere oplosmiddelen, deze tasten de polar aan.
Gebruik voor het reinigen van beeldschermen met zachte diffuse polars een mengsel van demi water en azijn.

En in zijn algemeenheid, gebruik beter geen IPA of andere alcoholen of ontvetters op delicate plastic delen. Het plastic droogt door de ontvetters uit aan de oppervlakte waardoor op den duur barstjes in de oppervlakte van de plastic delen kunnen ontstaan.

Als het beeldscherm alleen wat stoffig is dan volstaat een schoon zacht droog microvezel doekje om het beeldscherm stofvrij te maken.
Oefen hierbij echter geen druk uit op het microvezels doekje om krassen te voorkomen maar laat het rustig / langszaam over het oppervlak glijden.

Op 7 januari 2024 12:43:45 schreef revado:
Ik gebruik al heel lang foamcleaner uit zo'n spuitbus om alles schoon te maken zoals (in de loop der jaren vele honderden) gebruikte telefoontoestellen, maar ook apparatuur zoals centrales en pc kasten en schermen.
Nooit problemen mee gehad.
Maar op eigen risico...

Misschien bedoel je deze, die gebruik ik ook met doorslaand succes al jaren!
Ook op laptops en keyboards,
https://interflon.com/nl/producten/interflon-foam-clean-aerosol

Maar er zijn vast meer fabrikanten die soortgelijk spul maken.

Op 7 januari 2024 22:23:03 schreef vergeten:
[...]

Ja precies, die heb ik ook al gehad.
Nu heb ik het van Nedis.
Die verkopen het van PRF.

Op zondag 7 januari 2024 13:04:23 schreef Hubie:
Heb hier een busje van Hama staan.Op plaatje 2 staat wat erin zit.Misschien heb je er wat aan.Wat daar opstaat is chinees voor mij.

Dit spul niet gebruiken bij beeldschermen met nicotine/teer aanslag want dat werkt niet.Sterker nog,dat gaat dan een enorme smeerboel worden.
Voor nicotine/teer aanslag gewoon pure Dasty erop spuiten en zorgen dat het niet onderin het scherm kan lopen.Dus snel opzemen voordat het onderin komt.
Ik spreek uit ervaring.... :) en dat ging helemaal goed.

Ah je bent een zware roker! Niet zo best voor je gestel, Hubert :-)

Ik heb ook maar zo'n Hama ding bij de MM gekocht want die groene Flips kon ik alleen online kopen. Zit ook nog een doekje bij de Hama. De wat oudere verkoper gaf me ook nog tips, niet op een warm display spuiten en altijd de spray op het doekje doen en dan pas poetsen.

Ben 3 jaar geleden gestopt.Ik rookte altijd sigaren,daar zit nog meer teer/nicotine in dan zware van Nelle.

Edit\TV en beeldschermen schoongemaakt nadat ik gestopt was met roken natuurlijk.Toen aan de gang gegaan met dat spul van Hama,een hopeloze smeerboel werd dat.Toen maar pure Dasty erop en de schermen waren weer spick & span.En nu voortaan weer gewoon dat Hama spul.

Op zondag 7 januari 2024 22:23:03 schreef vergeten:
[...]

Als ik de datasheet daar van lees waarschuwt de fabrikant ook tegen het gebruik op doorzichtige kunststoffen of schermen met anti-reflectie coating. (zie TDS)

Er zit onder andere ethanol en ammoniak in. (Zie SDS)

Nu maak ik m’n laptop, tablet, telefoon, en buitenkant van mijn camera (niet de lens! Alleen grip,toetsen,scherm etc.) schoon met een ruitenreiniger waar ook ethanol in zit en dat gaat ook gewoon goed. Microvezeldoekje licht bevochtigen en dan poetsen.

Computerscherm vaak met zo’n zelfde licht vochtig microvezeldoekje met gewoon kraanwater. Of ruitenreiniger. Ook tot nog toe geen rare effecten, maar ymmv.

Doekje is gewoon een schoonmaak-wonderdoek van een blokker-achtige winkel, geen speciaal schermending.

Ruitenreiniger is toevallig momenteel ‘Sonett’:

Ingrediënten Sonett ruitenreiniger:
plantaardige alcohol (ethanol), suikertenside, kokosvetalcoholsulfaat, natuurlijke etherische oliën uit lavendel (bevat linalool) en citroengras (bevat citral), gewerveld water

Denk dat ik er ook wel eens m’n functiegenrator en/of ‘scope mee gepoetst heb.

Op zondag 7 januari 2024 10:54:16 schreef Aart:
Nu zal men met consumentenrommel (…) misschien wat wilder kunnen zijn

Ik zag mezelf nooit als een erg wild persoon, maar bijna alle consumentenrommel en sommige niet-consumenten of niet-rommel die ik bezit poets ik met bovengenoemd mengsel. So far is er nog niks verkleurd, gescheurd, ontploft, opgelost, gesmolten, bevroren, ontbrand, gekrompen, vervormd, gebarsten, of boos sissend weggelopen daardoor.

Maargoed, je zult maar net een middeltje hebben dat de coating op het niet-los-te-vervangen scherm van een hele dure oscilloscoop (die niet van jezelf, maar van je werkgever) is aantast, ik snap ‘t wel.

Ben wel benieuw wat er in die speciale doekjes zit, want ik vermoed toch een variant op alcoholhoudend zeepwater… (goed, er zijn erggg veel varianten alcoholhoudend water, de meeste waarvan ik niet zou drinken en evenmin op m’n oscilloscoop smeren, maargoed)

Die touchscreens in wat nieuwere auto's moet je ook voorzichtig mee zijn. Vooral met zonlicht erop zie je gauw als er fout gepoetst is. Ik zal zo ff een foto maken dan kan je zien wat ik bedoel.

Displays of schermen waar geen glas voor zit beter niet reinigen met producten waar oplosmiddelen of ontvetters inzitten (zoals alcoholen of ammonia etc.).

Dit soort krassen, sterk uitvergroot op plastic delen van het dashboard onder het navigatiescherm.

Dat ken ik van ergens anders: ik had een goedkope Samsung LCD monitor en het plastic van de behuizing was zachter dan dat van de opzetborstel op mijn stofzuiger... |:(

PS Zit er niet gewoon nog een folietje op trouwens? Ik ben daar zelf ook eens in getuind toen ik dacht dat een display wel heel snel kraste. Die oleofobische coatings van moderne telefoons krassen ook snel, dus dat kan het natuurlijk ook zijn.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]

Nee, helaas is de auto zo tweedehands afgeleverd. De vorige eigenaar heeft er aan zitten poetsen. Gelukkig zijn het touchscreen en het cockpitscreen wel netjes.

Ai, daar ga je niets aan kunnen doen inderdaad... ;(

Een mens hoopt dat hij de leverancier van die schempjes nog ergens vindt. Al was het alleen maar om eens te testen of sommige van die krasverwijderaars werken op het specifieke scherm.