Goedenavond allemaal,

Voor een goed doel in Afrika ben ik gevraagd gedurende mijn vakantie te assisteren bij het heraansluiten van de elektra. Ik ben best handig met elektra maar ik ben geen elektricien vandaar mijn controle vraag bij jullie.

Op dit moment zijn er twee aparte circuits met eigen solar voorzien van batterijpakket. Bij beide installaties zijn de batterijen defect en wenst men deze verwijderd te hebben. Tevens is de wens beide circuits op de netspanning te krijgen welke sinds kort beschikbaar is.

Ik heb geprobeerd het e.e.a. schematisch weer te geven, deze staat in de bijlage. Zijn er zaken welke jullie anders zouden doen / mij zouden adviseren?

Het blijkt lastig de juiste waardes vanuit Afrika te ontvangen voor wat betreft de zekering van de netspanning. Ik hoop deze info eerdaags te ontvangen zodat ik de rest hierop kan afstemmen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en info!

Groeten Mark

Hoe ga je voorkomen dat de PV installatie actief is als je op de generator draait?

- Panelen rechtstreeks aansluiten op de netstroom, dus voor de omschakelautomaat

- Panelen laten zoals het is maar voorzien van een contactor die netgestuurd is: Net weg, contactor valt uit. Wel moet je daarvoor dus een 2-tal stuurkabels trekken vanaf net naar de praktijk en woonhuis/guesthouse

Als je net >40A is moet je uiteraard een krachtigere aardlek nemen.

Is het daar ook toegestaan om met een 100mA automaat te werken? Ik zie verder alleen installatieautomaten, geen aardleks. Ik zou iig de praktijk/woonhuis op een 30mA zetten

Er lastig voor me.
In Nederland zou het zo niet mogen.
En ik zou het elders ook niet zo doen......

De groep voor het gesthaus :? moet in NL mede beveiligd zijn door een aardlek van max 30 mA. Dus een aardlekschakelaar plaatsen of vervangen door een aardlekautomaat.
Voor de praktijk wellicht ook, maar dat is afhankelijk van de praktijktoepassing.

Waarom een aardlekautomaat als hoofdschakelaar, en waarom 100 mA?

Ik mis de aardingsvoorzieningen op je schema, daarom is het niet te beoordelen of de aansluiting van de generator zo kan en mag. Wellicht een isolatiebewaking plaatsen op het aggregaat?

De PV panelen moeten in NL (bij woningen) ook een 30 mA aardlek hebben.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (75%)]

Ik zou in de groepenkast een 300 mA ALS plaatsen, en dan bij de afgaande groepen (praktijk / woonhuis) een B16/30 mA.
Bij meerdere omvormers is 300 mA gewenst. Al hebben "oude" omvormers met een echte trafo meer last dat ze wat meer lek hebben dan de nieuwe omvormers. In nL mag je maximaal 3000W AC vermogen achter een PV verdeler plaatsen, geen 3600. Meer Wp mag wel.

Ik zie de batterijen niet in je schema? Klinkt als iets maar een Victron Quattro een oplossing zou zijn als er nu ook een accu naar 230V omvormer inzit.

Is een flink dure oplossing en mijn ervaring is beperkt (ooit eentje aangesloten in een boot).

Dat ding (Quattro) heeft een 'walstroom' en een 'generator' aansluiting en twee uitgangen met 230V. Ëén is alleen actief als er netstroom aanwezig is (bv. een boiler), de ander gaat gewoon door als de netstroom wegvalt door een accupakket. Volgens mij kan ie ook een signaal geven zodat de generator dan wordt gestart maar zo diep heb ik het nooit onderzocht.

Met allerlei uitbreidingen kun je volgens mij ook zonnepaneel omvormers eraan koppelen (mits ze met een protocol kletsen wat Victron aankan) of met stroomspoelen in de gaten houden hoeveel ze terugleveren en de opname uit het lichtnet zoveel mogelijk beperken door juist de zonnestroom te gebruiken om de accu's te laden.

Misschien volledig overkill en zoals gezegd een prijzige maar wel betrouwbare oplossing. Voor zover ik het in kan schatten...

Afrika. Eskom?
Die solar omvormers, die eerst batterijen hebben gevoed, zijn die geschikt als netgekoppelde omvormers?
Met die generator zie ik niet zoveel problemen, die loopt nooit mooi precies 50Hz, dus doen die paneeltjes niks tijdens loadshedding.