Goedenavond allemaal,

Voor een goed doel in Afrika ben ik gevraagd gedurende mijn vakantie te assisteren bij het heraansluiten van de elektra. Ik ben best handig met elektra maar ik ben geen elektricien vandaar mijn controle vraag bij jullie.

Op dit moment zijn er twee aparte circuits met eigen solar voorzien van batterijpakket. Bij beide installaties zijn de batterijen defect en wenst men deze verwijderd te hebben. Tevens is de wens beide circuits op de netspanning te krijgen welke sinds kort beschikbaar is.

Ik heb geprobeerd het e.e.a. schematisch weer te geven, deze staat in de bijlage. Zijn er zaken welke jullie anders zouden doen / mij zouden adviseren?

Het blijkt lastig de juiste waardes vanuit Afrika te ontvangen voor wat betreft de zekering van de netspanning. Ik hoop deze info eerdaags te ontvangen zodat ik de rest hierop kan afstemmen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en info!

Groeten Mark

Hoe ga je voorkomen dat de PV installatie actief is als je op de generator draait?

- Panelen rechtstreeks aansluiten op de netstroom, dus voor de omschakelautomaat

- Panelen laten zoals het is maar voorzien van een contactor die netgestuurd is: Net weg, contactor valt uit. Wel moet je daarvoor dus een 2-tal stuurkabels trekken vanaf net naar de praktijk en woonhuis/guesthouse

Als je net >40A is moet je uiteraard een krachtigere aardlek nemen.

Is het daar ook toegestaan om met een 100mA automaat te werken? Ik zie verder alleen installatieautomaten, geen aardleks. Ik zou iig de praktijk/woonhuis op een 30mA zetten

Er lastig voor me.
In Nederland zou het zo niet mogen.
En ik zou het elders ook niet zo doen......

De groep voor het gesthaus :? moet in NL mede beveiligd zijn door een aardlek van max 30 mA. Dus een aardlekschakelaar plaatsen of vervangen door een aardlekautomaat.
Voor de praktijk wellicht ook, maar dat is afhankelijk van de praktijktoepassing.

Waarom een aardlekautomaat als hoofdschakelaar, en waarom 100 mA?