Hallo iedereen, ik ben bezig een LED-ring in te bouwen in een hoogspanningsisolator, de ring zelf komt uit de ‘Peoples Republic’. Daar is een soort diffuser in de vorm van een ringgootje bijgevoegd.

Een en ander komt buiten, in weer en wind, te hangen als onderste in een keten van dezelfde isolatoren. Dat houdt in, dat de LED-ring aan de vochtigheid van de lucht is blootgesteld. Wel zit er een afdek schijf van plexiglas onder, maar die sluit niet hermetisch af.

Ik vraag mij nu af of ik die LED-ring niet moet afdichten. De diffusorring is vermoedelijk van een acryl-achtig materiaal gemaakt.
Verder zou ik willen weten welk afdichtingsnateriaal/gietmateriaal ik het beste zou kunnen gebruiken.

Graag jullie advies.

Groet,
T.A.

Als je de leds ooit nog voor herstel wilt kunnen benaderen dan kun je de ring volblubberen met smeltlijm uit een lijmpistool.
Anders kan 2 componenten epoxyhars een permanente 100% transparante oplossing zijn.

Als de ring onder de isolator zit (dus beschermd tegen neerslag) dan zou ik verder niet ingieten maar zo laten.
Pogingen tot waterdicht maken (wat bijna nooit 100% lukt) maken meestal alleen dat de boel veel sneller gaat rotten. (vocht wat erin komt kan er niet meer uit)

Misschien afdeklak o.i.d. over de aansluitingen ? Zeker die van de voedingsaansluitingen.
Wat is de juiste lak hiervoor ?
Vocht van mist en andere condens baart mij de meeste zorgen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (20%)]

Eens met Arco, ingegoten aansluitingen vormen in mijn beleving eerder een effectief capillair dan een verzegeling, en als elektra beschut is wordt het over het algemeen niet heel nat, en enig vocht dat toch een stroomweg vormt verdwijnt op die manier erg snel.

Ik gebruik meestal CPL van Electrolube: https://docs.rs-online.com/2f6d/0900766b80037151.pdf

Wij hebben in het verleden intercoms in 'waterdichte' behuizingen gehad, in vochtig weer waren de printen erin soms binnen een paar jaar weggerot.
Nu zijn ze open (ventilatiegaten in bodem, alleen gaasje tegen woningzoekende insecten en kruipers), en na 10 jaar zien ze er nog als nieuw uit...

[Bericht gewijzigd door Arco op (62%)]

Eens met Arco; niet ingieten maar wel net genoeg ventileren.
Bij ingieten, zeker in harde materialen zoals epoxy, ontstaat ook veel stress op de componenten. Bij temperatuurwisselingen faalt het dan.
Misschien wel zorgen dat er ondanks de ventilatie-openingen geen insecten direct bij de LEDs kunnen komen; kan me voorstellen dat het er 's avonds een drukte van belang zal worden.

Met aquariumverlichting heb ik ook zoiets gedaan.

Ik heb gewone 5050 ledstrips op een aluminium profiel geplakt en dat in een 60mm transparante buis geschoven.
Een kleine fan (40mm) blaast zeer langzaam kamerlucht door de buis, zodat er nooit vocht in komt.
(met eerdere verlichting had ik al gemerkt dat 100% waterdicht maken een heilloze missie was)

100% waterdicht kan wel, als je het echt helemaal volgiet, dus geen luchtkamers meer overlaten. De aansluitdraden zijn dan nog wel een probleem, als daar vanaf de andere kant vocht in kan komen, want dan rotten die alsnog weg.

Ik zou zelf UV hars gebruiken (goedkoop uit China), voornamelijk omdat je dan alle tijd hebt om dingen te corrigeren, en het wordt niet zo heet als epoxyhars bij het uitharden. Je kunt dat ook zelf in de hand houden, want het uitharden stopt zodra je het UV licht weghaalt.

OK, dat komt overeen met mijn idee er over.
Nog een tip over te gebruiken soldeer voor de aansluitingen? Beter tin-lood of toch maar ‘moderne’ soldeer?

Edit:
Dan kan die plexiglas schijf dus beter met een kleine afstand (zeg 1 mm) van het glas afhouden? Bovenkant blijft toch nog binnen de ovehangende buitenrand van de isolator, maar de wind kan de boel droogblazen….

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (41%)]

Ik zou gewoon voor loodsoldeer gaan, dat luistert minder nauw (en grijze import bevat het vaak toch al) en geeft minder temperatuursschok met solderen omdat het minder heet hoeft. Ik zou zeker niet speciaal loodvrij gaan kopen als het niet nodig is.

Ik heb tot mijn levenseinde nog méér dan voldoewnde loodsoldeer ;)

Op dinsdag 9 januari 2024 15:50:11 schreef Tidak Ada:
...
Een en ander komt buiten, in weer en wind, te hangen als onderste in een keten van dezelfde isolatoren.
...

Zo te zien is dat een glaskapisolator waarvan (een deel van) de "klepel" is afgezaagd.

Gewoon uit grote nieuwsgierigheid: kun je wat meer vertellen over wat je aan het maken bent?

Zoiets dus, gewoon een buitenlamp.

Verdikking van de klepel is afgeslepen en van een M12 draad voorzien.
Plexiglas schijf iedem en een soort dopmoer voor gemaakt. Daarop komt de LED-ring (als angles eye gekocht) komt vast op die plexischijf daar moet ik dan nog een doorvoertje voor maken (3 mm 2-aderig silliconekabeltje).