hallo,

ik heb een touchscreen:
nextion NX8048K070_011R

die communiceert over een UART met een raspberry pi pico.
geprogrammeerde met micropython IDE thonny.

nu wil ik in de code v/d raspberry pi pico een interrupt op inkomende meldingen v/d UART. zodat ik, wanneer de code b.v. in een loop zit, en er word een "touch-button" op het scherm gedrukt, het programma uit die loop kan springen en actie kan ondernemen.

nu heeft de raspberry pi pico blijkbaar geen interrupt op de UART :? :?
dus dat moet op een andere manier.
dat nextion touchscreen heeft blijkbaar ook programmeerbare I/O aan boord.

de vraag:
kan je die I/O pinnen ook gebruiken om een output pin hoog te maken wanneer een "touch-screen" button word gedrukt.
die bied ik dan aan op een input pin v/d raspberry pi pico waarmee ik een interrupt genereer.

Dat zou kunnen met cfgpio en pio, zie documentatie.

Ik heb er even screenshots van gemaakt voor je...

Waarom kun je de seriële poort niet gewoon openen als character device en daar de events van gebruiken?

Op dinsdag 9 januari 2024 23:24:21 schreef SparkyGSX:
Waarom kun je de seriële poort niet gewoon openen als character device en daar de events van gebruiken?

dat weet ik niet, of eigenlijk,....dat begrijp ik niet.

@roches, ik ga die screenshots eens bekijken. ik was al het een en ander tegen gekomen in de datasheet. maar zag door de bomen het bos niet meer.
is niet een erg duidelijke datasheet.
ik heb gisteren al wel een pcb voor de nextion besteld om de I/O pinnnen "naar buiten te brengen"
bedankt.

even een update, dat met de GPIO pinnen in de nextion is gelukt,
ik kan nu bij elke "drukknop" bediening op het touchscreen een pin hoogmaken, (b.v. alleen die ik wil).
in de raspberry pico doe ik dan een interrupt op de input pin.