Hoe maken jullie zo'n doos netjes open? Wrikken, douwen?

In dat uitsparinkje een schroevendraaier steken en dan voorzichtig draaien.

Aha, het is gelukt, het zat wel erg vast! Nu nog even de draadjes doen!

Dit is de oude fan, daar hadden ze bruine draad onderbroken, nou ja, laten zweven in doos.

Die fan is wel ruck zeg ;-)

Is die fan voor in huis? Loopt zoiets stil? Ik zoek nog wat voor WC- en doucheafzuiging. Alles bij de bouwmarkt heeft 3 standen
1 veel geluid en geen afzuiging
2 erg veel geluid en geen afzuiging
3 heel erg veel geluid en geen afzuiging

Deze is fluisterstil en zit op de badkamer aangesloten via flex slang. Op zolder hangt de fan, denk iets van 15 cm boven de vloer. Hij hangt aan de schuinedakdoorvoerpijp (Scrabble?) en zit vast met een hele grote slangenklem (zo'n ding met een wormwieltje)

Op donderdag 11 januari 2024 11:36:49 schreef fred101:
Die fan is wel ruck zeg ;-)

Hi, Das sind schöne Dinge für die Menschen!

Vaak doen ze dat maar dan met een meer flatteuze naam. Volgens mij had de "lock picking lawyer" een keer een echte "unpickable lock" (hij krijgt alles open, ook deze). (Ik kan zo snel even niet de link naar de video vinden).

Op donderdag 11 januari 2024 11:34:42 schreef RAAF12:
Aha, het is gelukt , het zat wel erg vast! Nu nog even de draadjes doen!\
Dit is de oude fan, daar hadden ze bruine draad onderbroken, nou ja, laten zweven in doos.

Die installateur was ook kleurendoof zo te zien. ;-)

Ach ja, de fase en nul verwisseld :-) Ik zet ze weer goed...

De slangenklem zat trouwens aan de onderzijde om de flexi-slang vast te zetten. Aan de bovenkant wordt de buis met 3 parkers vastgezet. It works!
@Hoeben Je hoort hem wel maar zeer beschaafd en zeker geen loeiend geval.
Ik heb de dBa waarden niet opgezocht.

Bij vent motoren komen de draadkleuren regelmatig niet overeen met wat bij installateurs standaard is. Ik mis wel de condensator draden, en de oude heeft 4 draden wat een hoog-laag motor kan zijn.

Ik zal de specs nog even lezen, goed dat je dat noemt!
Die loze bruine draad werd niet gebruikt in de meeraderige kabel, volgens mij heet dat VMVK of YMVK.

edit: Het manual geeft aan dat er een silencer als optie leverbaar is.

En 2 soorten TP worden er gebruikt, geen idee wat het verschil is (delay?)

De condensator zit zo goed en kan niet anders worden aangesloten om het toerental te verlagen.

Op donderdag 11 januari 2024 11:40:32 schreef Hoeben:
Is die fan voor in huis? Loopt zoiets stil? Ik zoek nog wat voor WC- en doucheafzuiging. Alles bij de bouwmarkt heeft 3 standen

Vogelnestje in luchtkanaal verwijderen.
Dan wordt het:
1 veel geluid en windkracht 1
2 erg veel geluid en windkracht 7
3 heel erg veel geluid en iedereen en alles gaat door de luchtafvoer naar buiten.

@Hoeben :-) Life sucks and then U died :-) Zou gewoon zo'n fan kopen en als je teveel hoort kan je het ding begrenzen in rpm. In cheap hotels kwam ik ook weleens een lawaaige fan in de badkamer tegen. Maar dan zat er wel een deur die dicht kon. Fans die herrie maken maken die je niet zelf kan uitschakelen is ook een issue. Die zie je bijv. wel in (huur)flats voor de WC, badkamer en keuken. daar kan je een A4 papier tegen aan laten zuigen, dan zijn ze amper meer te horen. Voor harde, irritante geluiden is er een ander probaat middel, oordoppen.

Geluidsoverlast staat heel hoog genoteerd in de landelijke frustatie top tien. Maar dat is meestal geen simpele fan... https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast

Op donderdag 11 januari 2024 11:40:32 schreef Hoeben:

Het kán wel. Ik heb een ventilator van Stork, Comfofan S CMFe. Die is in de stand 1 echt onhoorbaar stil (en zuigt wel, verbruik 7,6 Watt).

Ik heb nog een oude centrale afzuiging. Daar is geen eer aan te behalen. Ondertussen al twee keer lagers vervangen. Alhoewel de eerste keer ik er te goedkope ingezet had, na 2 jaren vervangen door SKF.