Hallo,

Misschien mag ik hier nog op door gaan met een vraagje? ( zo niet ook goed maak ik een ander… )

Ik heb nu RG58 en de lengte daarvan is denk ongeveer 25Meter en met PL259 pluggen,
zit er aan te denken om inderdaad ook over te gaan naar de N Conector en Aircell 7
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&c…

Heeft het nut?

VrGr Rob

Over een lengte van 25 meter maakt dat idd verschil.Of het de moeite waard is is een ander verhaal natuurlijk.Dan zou je het verlies per meter moeten vergelijken.daar zijn tabellen voor,die heb ik even niet paraat.Het hangt ook van de frequentie af,aircel 7 op 0-30 MHz gebruiken heeft geen enkel nut.

Hallo Rob, verschil tussen rg58 en aircell7 is bij 100 MHz en 25 meter lengte iets meer als 2 dB inclusief betere pluggen zal je een kleine 3 dB winnen. Bij 10 watt uit je zender komt er met rg58 een kleine 5 watt bij de antenne aan met aircell7 iets meer als 7 watt.

Aan jou de keuze.

Paul

Hallo Hubie, Camino1, Raaf en Paul,

ja het is voor 85MHz en ben bijna klaar met het inbouwen daarvan.
Tis nu rond de 5Watt ik wil kijken of ik van Rotterdam naar Leiden kan komen.
( Met een 3 elements antenne )

Gaat centjes kosten ben ik bang, de jongens van de APP zeggen het ook al!
Die coax is niet goed genoeg word er gezegd, te veel verlies.

VrGr Rob.

Van het verschil tussen 5 of 7 watt zal je qua ontvangst weinig verschil merken. Je hebt 4x zoveel vermogen nodig voor een waarneembare verbetering. Als het je Puur om gericht Leiden te halen is een meer dan drie element antenne en hoge opstelling een betere investering denk ik.

Ik deed vroeger vanaf Hilversum met 3 Watt op een Fuba/Yagi 8 elementen makkelijk tot Nijkerk, Harderwijk, Ermelo, Hattem (onder Zwolle). Moest ik wel goed richten met de rotor. Daar hing dan ongeveer 15 meter van de 'gewone' dikke coax aan. En het spul stond boven op een driehoog flat op een pijp van 2 meter aan de schoorsteen. :P

Hallo Harry,

Hoger zit er nu even niet in,
ik heb de antenne op het dak en het zo nog iets hoger kunnen maar dan moet ik hem op het dak –
van de overbuurman zetten en dat durf ik wel te doen maar daar zitten haken en ogen aan!
( die buurman is zo gek als een deur, doet allerlei rare dingen en als ik dan op zijn dak… )
JA JA JA JA ik weet het! Ik ben inderdaad ook zo GEK als een . . . LOL, nee ben bang dat dat niks word.
.
Ik ontvang dat station en dan zit hij met ik dacht 60Watt en inderdaad met meer elements.
( daarvoor zit ik te denken aan 100Watt ) liever niet maar . . .

VrGr Rob

waarom niet met een RG213, 316, o.i.d.?

die aircell is peperduur vermoeg ik? RG kabel kun je overal kopen.
Stille hint is dat het ook veel bij scheepvaart gebruikt wordt.

JA het is wel VEEL dikker inderdaad

EDIT: ik ben geen Voodoo man (zend amateur) maar vraag me wel af waarom deze in mijn ogen exotische kabel...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (21%)]

HmH heeft wel gelijk het scheelt met RG213 € 2,00 de meter tel uit je winst.
En de 213 heeft nog iets minder verlies dan de Aircell.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (27%)]

De meeste RG kabels die je tegenwoordig bij de hobbyzaken koopt zit bijna geen koper vlechtwerk meer in, als het al koper is en geen CCA

Kijk ook eens naar ULTRAFLEX 7, mooie vervanger voor Aircell 7 en voor minder dan 2.25 p/m al te krijgen.

https://messi.it/en/catalogue/50-ohm-cables/ultraflex-7.htm

sorry PE1 maar dat word door de verzending nog wel duur (denk ik!)

RG213 € 2,00
Waar? € 2,00?
Kweet niet, kan nog alle kanten op! :/

VrGr Rob

Op vrijdag 12 januari 2024 22:24:49 schreef rob007:
sorry PE1 maar dat word door de verzending nog wel duur (denk ik!)

RG213 € 2,00
Waar? € 2,00?
Kweet niet, kan nog alle kanten op! :/

VrGr Rob

Gaf de link aan voor de data, natuurlijk is de kabel ook gewoon in Nederland te koop. Maar bestellen bij de fabriek gaat net zo makkelijk en verzendkosten vallen mee (webshop geeft de kosten wel weer). Snelle levering.

ik zal hier naar gaan kijken ( ff uitzoek hoe en wat )

Dankjewel allemaal!

VrGr Rob

PS
Bij messi.it er even rekening me houden dat de prijzen ex BTW zijn

Ha rob007,

Even mee gelezen let op met het vergelijken van prijzen !
Er zijn verschillende soorten Aircell 7 en ook de meetmethode verschilt, zo wordt de demping soms bij grootsignaal gemeten.
Aircell 7 UF is voledig koper terwijl de andere types staal zijn.....
En koper is duur dat weet je een andere mogelijkheid is om je naversterker in de mast te monteren.
Je kunt in de stuurzender gemakkelijk iets meer signaal maken om de demping van RG58 te compenseren.

Groet,
Henk.

Hallo Henk en PE1oxp,

ik keek naar deze coax Henk:
https://www.brokxelectronics.nl/index.php?main_page=product_info&c…

( is voor mij ook aan te rijden, soms rij ik ff met de toeter heen en weer )
was gloof ik rond de 100€
( OF, ik kom het bij jou van de schoorsteen afknippen! :+ ;) )

VrGr Rob

Kom maar knippen: je doet me een plezier!!

Heb totaal geen coax meer in mijn huis.

Maar als je geduld hebt, heb ik waarschijnlijk binnenkort wel een flinke stuk.

Op zaterdag 13 januari 2024 13:08:13 schreef electron920:
Ha rob007,

Even mee gelezen let op met het vergelijken van prijzen !
Er zijn verschillende soorten Aircell 7 en ook de meetmethode verschilt, zo wordt de demping soms bij grootsignaal gemeten.
Aircell 7 UF is voledig koper terwijl de andere types staal zijn.....
En koper is duur dat weet je een andere mogelijkheid is om je naversterker in de mast te monteren.
Je kunt in de stuurzender gemakkelijk iets meer signaal maken om de demping van RG58 te compenseren.

Groet,
Henk.

Geen idee waar je die informatie vond maar als ik de datasheet bekijk dan zit er in de 'normale' Aircell 7 gewoon een koper binnenader (der Innenleiter, eine 19-adrige Litze aus sauerstoffarmem Kupfer).
Geen idee of er meerdere soorten zijn, ik ken alleen de door SSB op de markt gebrachte versie. De UF versie kan ik nergens vinden, ook google vindt niets.

.
Henk? GEEN COAX?
MAAR! ik dacht wel dat je Amateur zou zijn??? ( vandaar dat ik je nooit gehoord heb op 2! )
( ik DOL maar wat hoor Henk! )
.
Wat ik al zij ik weet even nog niet wat het allemaal word,
ik heb voor de zekerheid maar een PL259(piratenplug) EN N conector vrouwelijk
voor Paneelmontage gekocht en ingebouwd foto later!

VrGr Rob

Ha rob007,

Ik ben geen actieve radio amateur luister wel eens maar dat is alles.
Maar coax daar heb ik mijn hele leven mee gewerkt honderde kilometers.
Voor jou toepassing is RG213 prima het verschil in demping ten opzichte van Aircell 7 is 1 dB/100 meter @100 MHz....
Maar hoe meer lucht εr =1 hoe dunner de kabel bij de zelfde demping als vol PE....
En Aircell 7 is schuim kabel dus er zit meer lucht in.
Het UHF chassisdeel en plug is prima voor jou toepassing < 300 MHz het is een van de oudste coax verbindingen.
Ik geloof uit 1930 toen was 300 MHz heel hoog vandaar de duiding UHF tegenwoordig begint bij 300 MHz de UHF pas.
Het nadeel van de PL/SO 239 is, door de constructie het geen constante impedantie vertegenwoordigd dus,
is geen 50Ω over het frequentie gebied.
Dit is alleen van belang als je een breedband toepassing hebt, hetgeen in jou situatie niet zo is....

@pe1oxp ik heb een jaar of 15 geleden wel Aircell 7 in handen gehad dat was staal verkopert niets mis mee de,
prijs is gunstiger dus let er op als je alleen de prijs vergelijkt !
Ik weet geen actueele prijs maar toen van € 1,60 tot € 3,00.

Groet,
Henk.

Ik vindt die N connectoren maar...niks eigenlijk.
Heel gedoe om zoiets op een kabel te monteren met allerlei ringetjes, busjes enzo.
En die middenader van de plug is maar 1mm in diameter. Geef mij maar die PL259 pluggen maar, maarja is wel iets minder goed, wel makkelijker op een kabel te zetten.

Henk en Martin,

Het gaat goed voor low power toepassingen maar het gaat volledig mis als je er wat power opzet.

Het gaat redelijk goed als je dat als enige connector OP de zender hebt zitten ga je er een meter of een PL koppelstuk tussen zetten gaat het helemaal mis (connectoren en kabel worden warm).

Ben wel eens met een VNA bezig geweest en heb het een en ander gemeten maar je krijgt op dat punt een onwijze impedantie sprong ook al op 100 MHZ.

Ook van de veel gebruikte power/swr meters klopt er op dat punt geen bal van.
De enige 'brug' die wel in orde was van Bird alleen zodra je een plug inn laat zakken veranderd de boel ook wat.

Verder zijn Bird meters een ver over het paard getilde meter die leuk is als indicatie maar dan heb je het verder ook wel gehad.