Makita 447L Stofzuiger

Goedemiddag mede forumleden.

De Makita 447L van mijn vader heeft het zojuist begeven.

Het lijkt voornamelijk te zitten in de aan uit schakelaar / paneel.
Aangezien hij nu tijdelijk de draden heeft doorverbonden buiten het paneel om en de stofzuiger dan wel aan gaat.

Helaas is hij dan niet meer instelbaar en te gebruiken voor het doel waarvoor hij gemaakt is.

Zijn er nog dingen die ik kan onderzoeken voordat ik een volledig nieuwe printplaat bestel?

schakelaar meet nog door? weerstand op pootjes R3 ziet er verdacht uit, meet die nog goed? print kost een 230€ dus niet goedkoop. dit model is overigens door veel merken gebruikt, oa hilti en kelfort hebben het ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou het 2 serieweerstanden kunnen zijn? 2x4k7. Ipv een mkt. Dan is die belangrijk voor de voedingsspanning. Volgens mij heeft deze waterschade. Maar de ervaring leert me dat er nooooit water mee gezogen is ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goedemorgen,

Bedankt voor de reacties.
Ik ben echt een leek op dit gebied maar met hulp van forumleden heb ik vaker wat kunnen repareren. ?.

De weerstanden op r2 en r3 kan ik vervangen. Zou dit de eerste stap zijn?
Beide wijzen jullie volgens mij naar deze weerstanden en deze zien er ook het beroerds uit.

Met de stofzuiger is zeker wel water afgezogen omdat het ook een water stofzuiger is.
Wellicht is er op de verkeerde plek water terecht gekomen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

toestel kan best wat hebben, heb er 1 in onderhoud van ander merk, zelfde uitvoering welke al 20 jaar oud is. ding komt op de bouw dus lijden doet ie zeker wel, al eens een filter gehad waar een gat in geslagen was, ding klonk als een opstijgende 747. compressor erdoor getrokken en werkt nu nog.

echter heeft deze omdat deze uit 2015 is, een rohs gesoldeerde print, daar kun je met het bekende gooi en trillen waar zo'n toestelen mee te maken hebben ook problemen mee krijgen.

Oké ga ik deze even nameten.

Daarna maar even uitzoeken hoe de normale kabels dienen te lopen.
Mijn vader heeft het los getrokken zonder te kijken hoe de huidige situatie liep…

Plottwist.

Een breuk in de kabel gevonden.
Wellicht was dit de oorzaak, nu nog uitvinden hoe de originele situatie was.
Kan ik dit ergens onliine vinden? Of weet iemand dit.

Lopen gewoon 230 kabels vanaf stopcontact de machine in.
En 2 zwarte kabels vanaf de motor.

Die zijn nu tijdelijk aan elkaar door verbonden maar de huidige situatie weet m’n vader niet meer.

kabelbreuk van de stofzuigersnoer? dat heb ik ook al vaker gehad, bij sommige modellen gaat de elektronica dan raar doen idd ivm het automatische schakelen. dacht dat ik bij een gelijkend model de kabel 2x had ingekort, breekt vlakbij de zuiger zelf. de 3e keer is de kabel geheel vervangen want 5 meter werkt wat fijner. bij meer toestellen is dat tegenwoordig bij een kabelbreuk omdat die niet meer vanzelf aanlopen met de schakelaar in de aanstand.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 13 januari 2024 16:52:43 (26%)

Ja was inderdaad een breuk in de het stofzuigersnoer. Deze is nu verholpen.
Nu nog uitvogelen hoe de oude situatie was aangesloten…

hint: check de faston lippen of er krassen inzitten, zo niet zat er geen stekkertje op..

Bedankt voor de tip.
helaas nog geen sluitend schema gevonden.
Weet iemand of deze electrische schema's ergens te vinden zijn..?

kan nooit heel spannend zijn, 230V in en 2 draden van de motor. de solenoids voor de filter reiniging op de 2 stekkers rechts van de print.

ik zou denken de voeding op de schakelaar aan de linkse kant, 1 motordraad achter het koelblokje met " motor" erbij aansluiten.

de 2 fastons links op de print waar een contact bijstaat lijken niet gebruikt te zijn geweest, alsmede de lippen rechts op de schakelaar.