Miele warmtepompdroger verlengt steeds programmaduur

Hallo, sinds een tijdje doet onze Miele warmtepompdroger (type: TJW580WP) raar.

Na het starten van een programma, bepaalt de droger hoelang het duurt voordat het wasgoed droog is. Vaak is dat dan rond de 50 minuten. Aan het einde van dat programma, plakt de droger er vervolgens nog vele uren aan vast, soms meer dan drie uur.

In het begin, toen we de wasdroger net hadden, was dit niet zo: toen gaf de droger direct de goed tijdsduur aan. Het is nu dus heel onhandig dat je niet weet hoe lang de was duurt, bovendien duurt het allemaal extreem lang.

Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Hugo

Om te beginnen fout typenummer. Moet TWJ zijn. Als alle kanalen, verdamper en filters vrij zijn, en het probleem is niet beter, kan er koelgaslek zijn ontstaan. Dat zou jammer zijn. Let wel met deze koude temperaturen dat wanneer het toestel in een koude ruimte moet werken, de droogtijden wel oplopen. Als niet in eco stand wordt gedraaid is 3 uur abnormaal lang voor dergelijk toestel. Het opgenomen vermogen meten zegt al iets.

Dank je wel voor je snelle en goede reactie. Als er nog anderen zijn met aanvullende ideeën, die zijn natuurlijk welkom.

@ jerome,

"het opgenomen vermogen meten zegt al iets"

1) Heb je enig idee hoeveel vermogen een droogkast opneemt in bedrijf, of zie ik dat het op kenplaatje van de droogkast ?

2) Hoe lang duurt een normale draaicyclus van een droogkast ?

3) Is er een verschil tussen een warmtepomp droogkast en een condenserende droogkast ?

Op vrijdag 12 januari 2024 16:30:05 schreef hugo1968:
Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Hugo

Mijn condensdroger werkte ook slecht. Ik heb toen het pluizenfilter uitgenomen en de stofdeken die er op lag verwijderd. Dat hielp enorm :)

Ik test warmtepompdroogkasten door er geëikte was in te drogen met een kwh-meter. De was is een lading kleding en vodden die ik in een wasmachine (altijd dezelfde) laat spoelen en droogzwieren (1200tr). De resultaten bepalen de staat vd Wp-droger. Zo merk ik dat een goede droger (bv siemens) rond de 0,7-0,8kwh zit. Aeg/bauknecht doet het veel slechter tot zelfs 1,7kwh bij sommige. Maar een miele komt dikwijls rond de 0,6kwh uit. Een wattmeting heeft wat mij betreft ook weinig zin en treed daar jerome in bij.

Wat de remedies betreft lees ik hier al het belangrijkste. Condensor verdamper moet proper zijn maar bij een miele komt vuilophoping ter hoogte van cond/verd weinig voor (maar uitgesloten is het niet). De filter daarentegen dient regelmatig vervangen te worden. Ook is het belangrijk dat de koelventilator naar behoren werkt en dat er geen vuilophoping in de koelradiator zit (als dit model 1 heeft want recentere modellen hebben dit niet meer). Ook moet de compressor gedurende gans de droogperiode draaien. Dit vraag tijdinverstering om te monitoren. De 2 deurfilters moeten mooi doorschijnend zijn en niet ondoorzichtig vanwege zeeprest die daar niet behoort te zijn.

@ pamwikkeling. 1, theroretisch rond 1 a 1,15kW maar in praktijk komt dat op 800 a 850 Watt na het eerste half uur bij een inverter gedreven compressor. Dit in een niet eco programma.
2, tijden zijn afhankelijk van de aard van de was. Zo zal een vracht sponshanddoeken langer duren dan een synthetische was. 90 minuten in niet eco kan best bij een goede Miele kast die proper staat.
3, condensatiekasten doen er altijd langer over met een verbruik die vaak een veelvoud is van de warmtepomp kast.
Er wordt heden veel rommel verkocht onder warmtepomp modellen. Buiten Miele nog geen enkel toestel gezien met voldoende filtering. Vaak zijn herstellingen oorzaak van onvolmaakte filters. Condensbak vol vlokken die pompje blokkeren of de niveaumeting in de war sturen, voorafgaande aan slechte werking door onvoldoende flow.

De nieuwe modellen samsung aeg hebben zelfs geen filter meer onderaan. De nachtmerrie is niet te overzien.

Met de tests:
Luchtuitlaat droger: 2,2-2,4kwh
Condensdroger 1,7-2,0 kwh
Wp: 1,7-0,5kwh

klopt de Nieuwe Samsung modellen zijn echt waardeloos, er zitten helemaal weinig filters in zelfs in koelsysteem zit geen droogfilter meer in en resulteert geregeld in een defect koelsysteem. Ik had zijn iets oudere broertje van deze Miele waren ook de klachten over slecht drogen en al snel bleek filter niet goed meer te werken onderin. Vervangen en weer als nieuw. Al gauw is dit te merken dat was ook steeds warmer word.

Op vrijdag 12 januari 2024 19:41:02 schreef jerome:
@ pamwikkeling. 1, theroretisch rond 1 a 1,15kW maar in praktijk komt dat op 800 a 850 Watt na het eerste half uur bij een inverter gedreven compressor. Dit in een niet eco programma.

De latere miele's blijven hangen onder de 400w.

@hugo, sokkelfilter schoonmaken/uitspoelen/wassen. Laten drogen.
Ruimte waarin de machine staat mag niet te koud zijn. Het mag wel, maar dan duurt het erg lang inderdaad.

Programma warme lucht starten op een uur. Na ongeveer 30 minuten moet de trommeltemperatuur (bij het sokkelfilter) ongeveer 30 graden zijn.
Stopt hij geregeld tijdens het proces? Stilstaan zonder reden, langer dan een paar seconden?

30 Graden, daarop kom ik ook bij de A+++ generatie, het droogt erg slecht vind ik en kleding krijgt enorme slijtage..

Op maandag 15 januari 2024 05:10:08 schreef smd:
30 Graden, daarop kom ik ook bij de A+++ generatie, het droogt erg slecht vind ik en kleding krijgt enorme slijtage..

Nu 30°C als droogtemperatuur? Hoeveel was dit vroeger dan.

Bedankt, allemaal, voor de reacties. De droger staat op een warme plek, we maken het sokkelfilter altijd goed schoon en droog. Dus we gaan Miele eens benaderen vanwege het mogelijke koelgaslek.

Heb je het filter ook eens vervangen? Of draai 1 beurt zonder filter en kijk wat er gebeurt. Koelgas lekkages resulteren meestal in droogtijden van uurtje of 6-8. In de oude Condens droger tijd was dit leukweg Max 100 Graden, was stoomde gewoon.

[Bericht gewijzigd door smd op (21%)]

Dit is een grafiek van de wat oudere AEG modellen

Ja, we hebben het filter wel eens vervangen. En een goede tip om het eens zonder filter te proberen. Dat kan kennelijk geen kwaad?

Een filter zit er niet voor niets in.
Dus probeer het filter eens een nacht in de azijn te leggen.
En het kraakhelder houden van alle luchtkanalen en ventilatoren is van essentieel belang.

1 x voor de test kan geen kwaad, maar maak er geen gewoonte van! Dan filter vervangen, in azijn leggen gaat filter brokkelen..

Filter in de wasmachine wassen op een kort programma 40 graden. Bij een miele wasmachine op Express20.
Geen wasmiddel toevoegen.

Simpele truuk om die zwarte filter te checken op degelijkheid: schijn er met een lamp door langs achteren. Als je het lampje er kan zien doorschijnen, is de filter goed, zoniet zit hij verstopt.

Vooral gebruikers die hun filter maar wat "uitkloppen", of uitspoelen onder stromend water krijgen filters die er wel schoon uitzien, maar in werkelijkheid helemaal verstopt zijn.

Met (krachtige) stofzuiger met het hulpstukje om zetels te stofzuigen lukt dat het beste. Op die manier 7 jaar gedaan met m'n eigen droogkast haar filter. En dat ding wordt stevig gebruikt.

Op maandag 15 januari 2024 11:03:31 schreef hugo1968:
Bedankt, allemaal, voor de reacties. De droger staat op een warme plek, we maken het sokkelfilter altijd goed schoon en droog. Dus we gaan Miele eens benaderen vanwege het mogelijke koelgaslek.

Op zondag 14 januari 2024 13:55:04 schreef maus0611:

@hugo, sokkelfilter schoonmaken/uitspoelen/wassen. Laten drogen.
Ruimte waarin de machine staat mag niet te koud zijn. Het mag wel, maar dan duurt het erg lang inderdaad.

Programma warme lucht starten op een uur. Na ongeveer 30 minuten moet de trommeltemperatuur (bij het sokkelfilter) ongeveer 30 graden zijn.
Stopt hij geregeld tijdens het proces? Stilstaan zonder reden, langer dan een paar seconden?

Probeer nou dit even.
Op warme lucht sluit je de vochtmeting uit. En blijft de machine gewoon draai ongeacht de belading.