Ik denk dat dit een rare vraag is, weet ook niet in welke rubriek.

Ik ben op zoek naar soepele 8-aderige kabel om een zeer oud licht-mengpaneel te verbinden met de dimmer kast. Ik ben het merk even kwijt maar is 40 jaar oud en werkt nog prima.
De bijbehorende 2 kabels zijn te kort.

Ik weet dat langere kabels kunnen en ooit bestaan hebben, maar de leverancier bestaat al lang niet meer.

Zie foto voor connector.
De kabel is zwart (kleur maakt niet uit) met 8 soepele draadjes in de connector gesoldeeerd.
Geen massa/shield in de kabel. Als die er wel is, zal wel geen ramp zijn.
Ik vermoed dat de diameter van de draad 0,8 is of zoiets. De totale diameter van de kabel is ongeveer 5mm. Mag ook iets dikker denk ik.

Heeft iemand enig idee welke kabel ik hiervoor kan gebruiken. Ik vind op internet vanalles maar allemaal stug of te dun of te dik....
Misschien iemand die hiermee vertrouwd is?

Ik heb vergelijkbaar snoer liggen, maar 5 aders, met de zelfde connectors, zonder wartel. Denk een meter of 8-10 dun en soepel.

Je kunt daar ook UTP kabel voor gebruiken (LAN kabel)
Bij dat soort kabel is ook een soepele uitvoering voor het stuk tussen de computer en de aansluitdoos op het netwerk.
De stroom die er door heen moet is uiterst gering.

Het is heel gangbare kabel , goed verkrijgbaar en de prijs is tamelijk laag.
Je moet wel zelf de pluggen er aan (laten) solderen.

Op zaterdag 13 januari 2024 13:36:37 schreef mvdk:
[...]

Ik heb toch soepele UTP kabel genoemd? Of sluiten ze pc's alleen aan met shielded CAT66........

Om een paar dingen in het kort te beantwoorden.

De lengte is niet zo van belang, denk ik.
Nu zijn het kabels van 15 meter, de nieuwe moeten 30 meter worden. Technisch zou dat kunnen, meen ik me te herinneren.
Het zijn twee kabels omdat het twee dimmerkasten zijn, die door één licht mengpaneel bediend kunnen worden.
Zie foto's.

Zou soepele UTP kabel kunnen? Die zijn per paar getwist, weet niet of dat invloed kan hebben.

Solderen is uiteraard geen probleem. De stekkers zijn al besteld, kabel ben ik dus nog aan het zoeken.

SVV signalisatie kabel (PVC buitenmantel).
Volgens mij is die niet soepel?

Op zaterdag 13 januari 2024 14:59:10 schreef Sylvester:
Om een paar dingen in het kort te beantwoorden.

De lengte is niet zo van belang, denk ik.
Nu zijn het kabels van 15 meter, de nieuwe moeten 30 meter worden. Technisch zou dat kunnen, meen ik me te herinneren.
Het zijn twee kabels omdat het twee dimmerkasten zijn, die door één licht mengpaneel bediend kunnen worden.
Zie foto's.

Zou soepele UTP kabel kunnen? Die zijn per paar getwist, weet niet of dat invloed kan hebben.

Solderen is uiteraard geen probleem. De stekkers zijn al besteld, kabel ben ik dus nog aan het zoeken.

Die van Elektramat komt aardig overeen qua specs aan wat je noemde.

UTP kabel is qua isolatie wel bocht om te solderen.

Voor gewone datasignalen maakt getwist of niet weinig uit.
Anders wordt het als de datatransfer op enige snelheid geschiedt, bijv 100kHz. Dan ben je ook aan een max. afstand gebonden waarschijnlijk.

@bprosman: ts,Sylvester, vraagt om soepele kabel. Dat is waarom ik dat linkje plaatste naar Jobarco. Uw linkje naar elektramat is kabel met massieve aders. Ik denk overigens dat het wel zal lukken die aan die stekkers te solderen, maar het is niet wat er gevraagd word.
En dan word ik ook nog beknord door buzzy...

Gaat dat trouwens wel goed met netwerkkabel?
Ik meen laatst een stuk netwerkkabel in handen te hebben gehad met aluminium draadjes.

Dat UTP kabel moeilijker te solderen valt, weet ik wel. Dat lukt wel (als 't koper of soldeerbaar is)
Maar zou het parten spelen omdat ze 'getwist' zijn? Zou het technisch kunnen?

[Bericht gewijzigd door Sylvester op (10%)]

Op zaterdag 13 januari 2024 15:26:10 schreef mvdk:
@bprosman: ts,Sylvester, vraagt om soepele kabel. Dat is waarom ik dat linkje plaatste naar Jobarco. Uw linkje naar elektramat is kabel met massieve aders. Ik denk overigens dat het wel zal lukken die aan die stekkers te solderen, maar het is niet wat er gevraagd word.
En dan word ik ook nog beknord door buzzy...

Gaat dat trouwens wel goed met netwerkkabel?
Ik meen laatst een stuk netwerkkabel in handen te hebben gehad met aluminium draadjes.

Oeps je hebt gelijk (massief) , dacht dat het lapp kabel was.

Leuk om nog eens wat Pulsar te zien. Zo lang er halogeenlampen te koop zijn blijft het bruikbaar.
Het is ook behoorlijk onverwoestbaar, hoewel deze er netter uit zien dan de packs waar ik mee gewerkt heb. 20 jaar flink belast continue bedrijf voor sfeerverlichting is in ieder geval geen probleem.

De signalen zijn een voedingsspanning en 0-10 V analoge stuursignalen voor ieder kanaal, vrij hoogohmig. Iedere kabel zal elektrisch volstaan.

[edit]
Let wel op hoe het precies ingericht is, ik zie 12 dimmer kanalen, als die onafhankelijk zijn zouden dat twee kabels kunnen zijn?
Allicht zijn de manuals wel te vinden, maar paar goede overzichtsfoto's kunnen ook helpen. Het is eenvoudig te troubleshooten, zeker in vergelijking met de pre-DMX digitale bussen.

Alt TS een kan opgeven wat voor signaal er doorheen gaat , laagspanning 230v data ?

Gewoon standaard LiYY gaat vaak algemeen goed. Netwerk kabel moet je tegenwoordig mee uitkijken dat je geen verkoperd ijzerdraad koopt.

Dat zal haast wel 0-10 Volt zijn, een jarenlang gangbare manier om op analoge manier een dimmerpack op afstand aan sturen.

Ik denk dat een gemiddeld stuk C8 (volgens mij noemden we wat tenminste zo op m'n vorige werk, spul met 8 aders van 0,34 mm2 geloof ik) wel voldoende zal zijn. Maar wat de een flexibel vind, is de ander niet flexibel genoeg.

Stuk soepele alarmkabel werkt vaak ook prima en is goed te solderen.

Het zijn inderdaad 2 kabels. Eén dimmer unit met 6 kanalen op 3 fasen, en één dimmer unit met 6 kanalen monofase.

Op zaterdag 13 januari 2024 14:59:10 schreef Sylvester:

Het gaat hier over gelijkspanning nul tot tien volt. De veranderingen zijn vergeleken met lan signalen te verwaarlozen. Wat dat betreft is er dus geen enkel probleem.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]

Op zaterdag 13 januari 2024 15:12:58 schreef bprosman:
[...]
Die van Elektramat komt aardig overeen qua specs aan wat je noemde.

UTP kabel is qua isolatie wel bocht om te solderen.

Als het gewoon koper is valt dat wel mee...

Ik heb het als volgt opgelost.
Ik heb de 2 originele kabels in twee geknipt en twee dubbel RJ45 stekkerdozen ertussen gezet. Nu kan ik gewoon verlengen met twee UTP kabels.
Nog niet getest maar ik neem aan dat dat wel werkt als ze niet te lang zijn. In totaal 30 meter (waarvan 15 meter originele kabel) zal wel lukken denk ik.

Op woensdag 17 januari 2024 15:59:48 schreef Sylvester:
Ik heb het als volgt opgelost.
Ik heb de 2 originele kabels in twee geknipt en twee dubbel RJ45 stekkerdozen ertussen gezet. Nu kan ik gewoon verlengen met twee UTP kabels.
Nog niet getest maar ik neem aan dat dat wel werkt als ze niet te lang zijn. In totaal 30 meter (waarvan 15 meter originele kabel) zal wel lukken denk ik.

Komt helemaal goed. 100 meter is ook geen probleem.