Allen,
ik heb een wasmachine Miele W5873 met module ELP266A .
Deze valt SOMS stil nadat deze meer dan 30min aan het wassen is .
Meestal doet de machine gewoon zijn programma .
Op de module zit een voedings IC CP3001RN .
Ik heb getracht de temperatuur hiervan te meten , deze blijft onder de 20°C .
Lijkt mij dus eigenlijk OK .
Toch verdenk ik als eerste deze IC .
Graag jullie mening en/of hulp , ideeën bij het zoeken naar de oorzaak .
Alvast bedankt .

Jan

Meten is weten, valt de spanning weg uitgaande de trafo van de CP3001 dan weet je genoeg.. maar 9 vd 10x wel IC defect

Met de haardroger de print eens opwaren. Na 30min is dat wat de opgewarmde kuip met de print doet.

Kruipstromen door vuil of oxidatie sluit ik ook niet uit.

Ondertussen de print op de bank aangesloten met een 12V Ledje aan de uitgang . Voeding geeft ook mooi 12v .
Uren laten op staan , geen uitval . IC blijft ook koud .
Volgende stap is de haardroger proef van Eric . Dat zal iets voor vanavond zijn .
Alvast bedankt voor tips

Ondertussen een uur getest met warme lucht , echter zonder uitval . Zie foto’s

Print gans opwarmen. Dat lijkt een verfbrander op 1 plaats gericht.

Dit was idd een warmeluchtblazer enkel op de CP3000RN omdat dat mijn hoofdverdachte is .
Als ik met een haardrogen de ganse print op warm lijkt het me moeilijk om de defecte (aan warmte onderhevige) component op te sporen .
Is het dan best in delen op te warmen ?

Jan

Het ideale zou zijn, gericht verwarmen met een warmelucht soldeerstation. Kan je de temperatuur instellen. Een elektrische verfbrander lijkt me redelijk overkill.
Edt: Idd :-). Had afbeelding niet bekeken!

[Bericht gewijzigd door jerome op (12%)]

Ik had dit gedaan met een warmelucht soldeerstation en deze ingesteld op 130 °C maar wel gericht op voedingsIC . Ik had daarnaast een Temp meter gelegd om ervoor te zorgen dat ik niet boven de 90 °c zou gaan .

Jan

Haardrogertest is in eerste instantie niet om locatie te bepalen maar om te kijken of er thermische reactie is. In 2de fase kan je gerichter werken.