hallo allen, ik zou graag willen weten wat mijn opties zijn.
ik wil graag 4 fans van 12v 0,27A laten draaien op een mini converter van 220v-12v.
de vraag is ook als ik op de 12v uigangsspanning een pot kan plaatsen die de spanning omlaag kan doen zodat ik de fans op ongeveer 15 tot 25% kan laten blazen ?
Converter
12V 2A 24W
Input Voltage : 100-265V
Output Voltage : 12V
Output Current : 2A
Size?74mm*31mm*11mm
Op zondag 14 januari 2024 15:39:16 schreef Renaud:
hallo allen, ik zou graag willen weten wat mijn opties zijn.
ik wil graag 4 fans van 12v 0,27A laten draaien op een mini converter van 220v-12v.de vraag is ook als ik op de 12v uigangsspanning een pot kan plaatsen die de spanning omlaag kan doen zodat ik de fans op ongeveer 15 tot 25% kan laten blazen ?
Converter
12V 2A 24WInput Voltage : 100-265V
Output Voltage : 12V
Output Current : 2A
Size?74mm*31mm*11mm
Dat kan prima als je maar een stevige vermogens potmeter gaat gebruiken. Anders fikt de potmeter er uit. En die vermogens potmeter wordt natuurlijk ook lekker warm.
Als je fan 10 Watt vermogen heeft en je laat hem op 15% draaien wordt er 1,5 Watt vermogen in je fan verstookt. De overige 8,5 watt wordt warmte die in je potmeter verstookt wordt. Helemaal correct is dit niet omdat we niet weten wat de fan-motor er voor 1 is. Maar het geeft wel een indruk.
Er zijn betere manieren om dit te doen. En de gegevens van je fans zijn eigenlijk belangrijker dan die van je voeding.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Kijk eens naar https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling… die schakeling is precies gemaakt voor dergelijke toepassing.
fans starten niet meer op 15%
verder wil je toch gewoon een normale fancontroller en die dingen sturen op de pwm pin, steeds meer fans hebben interne electronica
laat ik het zo zeggen wil op een kacheltje van max 2000W 4 blowers zetten die me de warmte iets sneller verspreiden. en dan wou ik dat er erin bouwen. plek is er voor bij de bediening van de kachel
Op zondag 14 januari 2024 15:54:57 schreef Renaud:
laat ik het zo zeggen wil op een kacheltje van max 2000W 4 blowers zetten die me de warmte iets sneller verspreiden.
Ik hoop dat je ventilatoren de warmte aan kunnen. Normaal zit de blower van een ventilatorkachel achter het element en hier lijkt het element onder de ventilatoren te komen. Of zie ik dat mis.
Dan is het goed. 
Je kunt de regelaar van de site gebruiken, wel met een 230/12VDC voeding en dan heb je de spanningsregelaar (7812-VR1) niet nodig.
Op zondag 14 januari 2024 15:42:39 schreef Ex-fietser:
[...]Dat kan prima als je maar een stevige vermogens potmeter gaat gebruiken. Anders fikt de potmeter er uit. En die vermogens potmeter wordt natuurlijk ook lekker warm.
Als je fan 10 Watt vermogen heeft en je laat hem op 15% draaien wordt er 1,5 Watt vermogen in je fan verstookt. De overige 8,5 watt wordt warmte die in je potmeter verstookt wordt. Helemaal correct is dit niet omdat we niet weten wat de fan-motor er voor 1 is. Maar het geeft wel een indruk.
Er zijn betere manieren om dit te doen. En de gegevens van je fans zijn eigenlijk belangrijker dan die van je voeding.
De fans zouden 4,8W 0,27A 12v dc zijn
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Ik heb hier op mijn radiatoren ook fans zitten om de warmte beter te verspreiden. Ik heb toen 12V fans gekocht en met een labvoeding getest op welke spanning ze stil genoeg draaien maar met nog een hoog genoeg toerental.
Uiteindelijk draaien ze nu (via een klixon) op een adapter van 7,5V. Op die manier beperk je het aantal nodige onderdelen. Traploos regelen heb je met zoiets toch meestal niet nodig.
Je plaatje ziet er uit als een AliExpress voeding. Dingen op netspanning beter niet daar kopen, dat is vragen om een schok of brandgevaar. Loop liever naar de plaatselijke kringloop en vis daar een 12V voeding uit de rommelbak, want dan loop je minder risico op elektrocutie en brand.
Een mogelijkheid zou zijn om een USB-PD of QuickCharge lader te gebruiken en daar een triggerbordje op aan te sluiten om de hogere spanningen vrij te geven. Een ding als dit geeft je alleen de discrete keuzes tussen 5, 9 en 12V, maar dat lijkt me net voldoende.
Ik bedoel een ding als dit:
Zo een bord heb ik zelf ook eens gebruikt voor dit doel en toen kon ik er volgens mij 5 fans op starten, al vond mijn 18W voeding dat wel moeilijk. Als ze kunnen opstarten op 5V kom je met veel weg.
Houd er wel rekening mee dat je in het geval van een elektrische kachel niet meer warmte krijgt, als het vermogen niet voldoet zal de ruimte niet sneller opwarmen met fans erbij. Let er ook op dat het soms kan helpen juist een fan horizontaal te laten blazen zodat de warme lucht eerst bij jou langs komt en niet vanaf het begin aan het plafond kleeft.
edit: Als je een vaste 12V voeding hebt kan je er ook gewoon een fancontroller van een paar euro zoals dit op aansluiten:
Bron: Gelid Solutions Fan Speed Control@Tweakers
Vroeger waren er meer, maar hier is op zich niets mis mee. Zo ver ik me kan herinneren zit er gewoon een soort LM317-achtige spanningsregelaar in.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (14%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Instelbare adapter is alles-in-een...
https://www.amazon.nl/EFISH-multifunctionele-reisadapter-GS-goedkeurin…
Spog2
Honourable Member
Het kan zijn dat je gewoon graag iets in elkaar knutselt, maar de beste en voordeligste oplossing lijkt me een ventilatorkachel kopen.
2000W, regelbaar vermogen, regelbare ventilator heb je vanaf €15 + €5 verzendkosten
Ik heb zelf zoiets. Is lekker compact, dus makkelijk op te bergen, weegt haast niets, en verwarmt prima precies waar je de warmte wilt hebben.
Op zondag 14 januari 2024 17:59:44 schreef Arco:
Instelbare adapter is alles-in-een...
https://www.amazon.nl/EFISH-multifunctionele-reisadapter-GS-goedkeurin…
Fair enough, dat is zeker makkelijk. Ik zou er eentje kiezen met de regelschoef op de voorkant:
Anders kan je er niet bij als hij in het stopcontact zit... 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 14 januari 2024 19:40:44 schreef Kruimel:
[...]Fair enough, dat is zeker makkelijk. Ik zou er eentje kiezen met de regelschoef op de voorkant:
[bijlage]
Anders kan je er niet bij als hij in het stopcontact zit...
Die zie je zelden...
Da's speciaal aan de achterkant gezet zodat je hem niet gedachteloos/per ongeluk kunt verstellen. (je moet hem eerst uit de WCD halen om te verstellen)
Op jouw foto zie je trouwens dezelfde adapter als in mijn link...