Bedankt allemaal voor de reacties
Vandaag verder gegaan maar ik kom er niet helemaal uit.
De machine wordt gevoed door 3 fase en dit komt binnen op een Knockner Moeller DIL00-40 relais.
Vandaar uit lopen de stuurstroomdraden naar de schakelaar. Echter houd ik bij het volgen van het schema 2 draden over. Ik heb een schema getekend. Hopelijk kunnen jullie helpen.
Ik houd draad #1 en #2 over. Ook weet ik niet op welke connectie in de schakelaar ik het draad van de Tijdklok moet aansluiten.
Mbt de tijdklok nog een vraag:
De oude tijdklok heeft een 1 - 3 - 5 aansluiting (de 5 en de 1 worden gebruikt). De nieuwe slechts a-b-c. Hoe moet ik die aansluiten?
Alvast bedankt voor de reacties
Tim
NB ik ben mij er bewust van dat er met adereindhulzen gewerkt moet worden, maar ik wil het eerst even werkend hebben voordat ik dat doe.
Tijdklok Nieuw (a-b-c aansluiting)
Tijdklok Oud (1 - 3 - 5 aansluiting)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je mist nog wat.
Er zal ergens een drukknop AAN en UIT hebben gezeten, samen met een controlelamp.
En
Waarvoor dient de tijdklok, om de machine na een bepaalde tijd uit te schakelen?
De tijdklok is een mechanische klok( fabrikaat Isgus)
Welke van de twee aansluitingen je op de tijdklok moet hebben zul je zelf moeten proberen.
Pak gewoon 2 aansluitingen, werkt het niet, of verkeerd om, dan moet je wisselen.
Er kan niets kapot gaan, het werkt alleen niet.
Ik gok dat je de A nodig hebt en de B of C, proberen maar.
De draden die over zijn gaan naar de AAN en UIT drukknop met controlelamp.
De draad 1, die aan 13 zit is de Nul.
Zover ik weet is dit alles. Waar ik werk hebben we 3 van deze machines staan, allemaal identiek. Nergens een aan/uitknop of een lampje. Maar hoe oud zijn de apparaten?
De tijdklok draai je inderdaad op. Pas daarna werkt de Aan schakelaar (dus als de tijdklok niet opgedraaid is, gaat de machine niet aan bij omzetten schakelaar). Als de tijd verstreken is schakelt de machine uit.
Ik heb hier een origineel schema gevonden van de machine. Hopelijk raken jullie daar wijs uit.
(Het lijkt er dus inderdaad op dat ik A en C nodig heb op de tijdklok.)
Volgens het schema lijkt het erop dat de oorspronkelijke schakelaar uitgevoerd werd met een set extra hulpcontacten, naast de contacten voor de dahlander schakeling.
De contacten 11, 12 en 14 zijn voorijlend ten opzichte van de dahlander schakeling.
Dat wil zeggen als je de 0-I-II schakelaar verdraait van 0 naar I, je als eerste en tijdelijk een verbinding maakt tussen 11, 12 en 14. Het gevolg is dat het relais DIL00-40 spanning krijgt en deze spanning overgenomen wordt door het contact 13/14 op het relais.
Het verder doordraaien naar stand I op de 0-I-II schakelaar verbreekt de verbinding 12 naar 11 en 14.
Dat is geen probleem want de spoel van het relais DIL00-40 blijft spanning krijgen via het overname contact 13/14.
Eenmaal aangekomen in stand I of in stand II kan het relais (de relaisspoel eigenlijk) spanningsloos gezet worden door het indrukken van de eindschakelaar Gitter (afscherming ?) of als de machine voldoende lang gedraaid heeft (tijdklok).
Als het hulpcontact 11/12/14 niet meer op je nieuwe schakelaar zit,
Zou ik een extra drukknop (normaal open, enkel polig) aankopen en deze aansluiten tussen
- (A) de draad die oorspronkelijk aan klem 14 van de defecte dahlander schakelaar kwam
- (B) de draad die oorspronkelijk aan klem 12 van de defecte dahlander schakelaar kwam
Hiermee kan je dan alvast een inschakelpuls maken voor het relais DIL00-40.
Door tenslotte de draad die oorspronkelijk aan klem 11 van de defecte dahlander schakelaar zat, te verbinden aan de klem waar nu reeds de draad (A) van hierboven zit, krijgt het overname contact 13/14 ook terug spanning.
Om de machine te starten zal je dan eerst de tijdschakelaar moeten instellen en de afscherming dicht moeten doen en ten slotte de nieuwe drukknop moeten induwen. Hierdoor gaat het relais DIL00-40 inschakelen en krijgt je dahlander schakelaar spanning, en op zijn beurt ook de motor.
Het openen van de afscherming of indien de tijdsduur verlopen is, maken de relais spoel spanningsloos en laten de machine stoppen.
Gelieve er eveneens op de letten (te controleren dus) dat de machine in de lage en in de hoge snelheid in éénzelfde richting draait.
En dat de draaisnelheid in beide richtingen correct is.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je houd 2 draden over ( en kom een stukje te kort) omdat je machine niet meer origineel is.
Het is niet moeilijk om het aan te passen.
De draad met code 1 die op 13 zit van de magneetschakelaar heb je niet meer nodig, die vervalt.
Nu heb je nog 1 draad, met code 2, die aan 14 van de magneetschakelaar.
Die draad moet op je tijdschakelaar.
Welke aansluitklem je nodig hebt op je tijdschakelaar zul je moeten proberen,
lees mijn vorige bericht.
En je hebt al 1 draad op je tijdschakelaar zitten (op je tekening) draad 3
Laat even weten of het werkt?
benleentje
Golden Member
Vergeet even wat toeternietoe net zei.
Nergens een aan/uitknop of een lampje. Maar hoe oud zijn de apparaten?
De aan uit knop zat in de oude 2 standen schakelaar. Als je in het originele schema kijkt waren dat op de schakelaar de contacten 14, 11 en 12 die even tijdelijk doorverbonden werden.
Dat zijn nu de 2 draden die je over hebt + de rode draad boven in. Ik denk dat de oude schakelaar als je die vanaf 0 naar 1 of 2 verdraaide die even een puls op contact 12 zetten om zo de machina te starten
Om het werkend te krijgen:
De rode draad boven moet van de tijdschakelaar contact a naar relais contact 13.
Op de 2 zwarte draden die je nog over hebt komt dan een puls druk knop met NO contacten dus een maak contact.
Nu blijft de machine aan totdat de tijd van de tijdschakelaar over is maar kan verder eigenlijk niet anders uitgezet worden.
Als dat wel nodig is dan moet er nog een extra puls druknop worden toegevoegd.
Die moet worden aangesloten:
Rode draad loshalen van relais contact nr 13.
De rode draad gaat naar een puls drukknop met NC contact dus een verbreek contact.
Andere kant van de drukknop gaat naar relais contact nr 13.
Dat zat dus ook eerst in de oude schakelaar.
benleentje
Golden Member
D1 = stopknop
S1 = startknop
De originele heb ik niet kunnen vinden en heb uiteindelijk een
Eaton T 4-8440 dalhlander schakelaar gevonden. Ik hoop dat deze voldoet.
Nog even voor de duidelijkheid.
In de originele schakelaar zat dus een extra set contacten die het relais in de machine aan en uit schakelde. In mijn schema heb ik dat opgelost door 2 extra drukknoppen toe te voegen.
Als je dit niet kan of je dat liever niet wilt doen dan moet je dus verder zoeken naar een 2 standen schakelaar die die functie wel heeft.
IK weet ook dat de oude klockner moeler schakelaars op bestellen kon maken. Als je die het originele schema toestuurd dan kunnen zei die schakelaar ook maken.
Of de huidige Eaton diezelfde service heeft weet ik niet maar ik denk haast van wel. Aangezien je meerdere machine hebt zou ik dus aan Eaton vragen of ze de schakelaar voor je kunnen maken.
Ik heb in het verleden ook een keer gedaan en de prijs was nog niet zo veel hoger als een gewoon schakelaar. Maar misschien was dat ook wel omdat wel veel bij hun bestelden en ze uit coulance niet alle kosten voor het maken van de schakelaar hebben door berekend.
Maar als je bij Eaton 2 drukknoppen besteld dan ben je ook zo 20,- per drukknop kwijt. Dan heb je wel ook de kwaliteit ernaar dus dat moet je ook mee nemen in je overwegen om de schakelaar bij hun te laten maken die die schakelaar ook zeg 35,- duurder mag zijn.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (94%)]
Zoals @pamontwikkeling omschrijft is precies zoals het inderdaad bij de andere machines ook gaat.
Bij het opdraaien van de tijdklok en het dichtzetten van het beveilingsrek gebeurt er niks met het relais, pas als ik de standenschakelaar van 0 naar I zet gaat het relais naar beneden en gaat bij volledige doorschakeling naar I inderdaad de machine lopen. Geweldig.
Ik heb inmiddels het advies van @toerternietoe opgevolgd en de 13 laten vervallen en de 14 op de tijdklok aangesloten. En het werkt! Geweldig #2!
De machine stopt ook gewoon als ik de schakelaar naar 0 draai.
Het enige is, en daar hebben jullie vast een verklaring voor: Zodra de tijdklok opgedraaid wordt, klikt gelijk het relais in. Bij het omschakelen van de schakelaar wordt vervolgens de motor aangezet. Is de tijd op, stopt de motor weer. Mocht de schakelaar in stand I blijven staan en ik draai de tijdklok weer op, gaat de machine gelijk weer draaien (dit is anders dan bij de andere machines).
Tevens: bij het omhoog doen van het beveilingsrek stopt de machine, maar bij het omlaag doen van het rek, schakelt de machine direct weer aan. Waarbij ik bij de andere machines het relais eerst weer moet activeren met de standenschakelaar.
Op zich is dit geen probleem, maar ik zou het niet erg vinden om dat ook op te lossen.
De oplossing is al gegeven door Benleentje. Iets als dit https://www.elektramat.nl/eaton-m22-d-g-k10-bvp-drukknop-frontelement/… moet ik dus er tussen zetten en deze moet dan elke keer het relais activeren.
benleentje
Golden Member
Prijs van de drukknop valt me erg mee.
Ja nu moet je die drukknop gebruiken ipv de oude schakelaar dat deed.
JE tijdrelais is continu maak contact terwijl de drukknop een puls contact is. Vandaar dat zonder die puls drukknop de machine anders werkt want die staatdus altijd aan als de tijdrelais actief is.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op dinsdag 16 januari 2024 19:50:35 schreef timpel_800:
Het enige is, en daar hebben jullie vast een verklaring voor: Zodra de tijdklok opgedraaid wordt, klikt gelijk het relais in. Bij het omschakelen van de schakelaar wordt vervolgens de motor aangezet......
De tijdschakelaar is niet origineel. Het is (door wie) ooit een keer aangepast.
Zelf hou ik er niet van (en is volgens mij ook niet toegestaan) dat een machine vanzelf begint na sluiting van een veiligheidsvoorziening oid. Daar hoort een handbediende schakelaar bij.
Hoe je er mee omgaat laat ik aan jou.
Denk wel als de machine door een werknemer gebruikt wordt de werkgever verantwoordelijk wordt gesteld bij ongelukken!
Gebruik je de machine helemaal alleen voor je zelf dan moet je zelf maar zien, laat je er een ander ook mee werken dan zal er een AAN - UIT knop bijgezet moeten worden. Je hebt er niet veel voor nodig.
Met een https://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton-moeller-rmq-titan-drukknop-410… en een paar stukjes draad zou het moeten lukken.
benleentje
Golden Member
De tijdschakelaar is niet origineel. Het is (door wie) ooit een keer aangepast.
Zelf hou ik er niet van (en is volgens mij ook niet toegestaan) dat een machine vanzelf begint na sluiting van een veiligheidsvoorziening oid. Daar hoort een handbediende schakelaar bij.
@toeternietoe Blijkbaar niet alles gelezen. 
Die tijdschakelaar is wel origineel en staat ook in het originele schema. De originele 2 snelheden schakelaar was ook een puls contact die een het relais deed inschakelen als je de knok vanaf nul naar 1 of 2 draaide. Omdat TS enkel een standaard 2 snelheden schakelaar heeft kunnen vinden heeft deze nieuwe schakelaar deze puls functie op de contacten 11 en 12 niet. Daarom zijn er nu 2 zwarte draden over gebleven die waren eerder ook op de schakelaar aangesloten.
TS moet nu dus zelf een puls drukknop toevoegen of zoals ik al eerder zei bij Eaton de originele schakelaar laten namaken.
Ondanks dat ik er alleen zelf mee werk, wil ik het graag netjes hebben. Knoppen zijn reeds besteld en ga ik dus ook monteren.
benleentje
Golden Member
Ondanks dat ik er alleen zelf mee werk, wil ik het graag netjes hebben.
NJIet alleen dat. OOk voor je zelf moet je zoveel mogelijk potentieel gevaarlijk situatie verminderen afgezet tegen de kosten. Voor schakelaar kost 10,- en maakt de machine veiliger.
En het gevaar zit hem altijd al het even snel en allemaal tegelijk moet en dat behoud die ene schakelaar je misschien voor ernstig letsel.
Nog even om het verhaal compleet te maken:)
Zoals toerternietoe aangeeft is de machine niet meer origineel. De orginele machine had geen relais en geen tijdklok, maar alleen een schakelaar 0-I-II. thats it. Bij het omhoog doen van het rek schakelt de machine uit maar bij het naar beneden doen van het rek ging hij gelijk weer aan.
Waarschijnlijk was dit een van de eerste versies die ze gebouwd hebben.
Latere versies hebben allemaal een "zeitenschaltuhr". Waarin dus inderdaad ook een relais zit opgenomen.
Ik heb zowel de nieuwe versie met tijdklok als de oudere versie zonder tijdklok. Omdat dit niet praktisch is wilde ik deze ombouwen naar een tijdklok.
Hiervoor een relais gekocht en dus ook op zoek naar een standenschakelaar, maar ondanks dat deze schakelaar een vrij nieuwe Merz PCE schakelaar is incl serienummer etc kon ik deze toch nergens meer vinden online. Zodoende de 'normale' dahlanderschakelaar gekocht en nu mbv jullie de machine omgebouwd. Daarvoor veel dank!!
Nog wat foto's:
De machine origineel waarbij de standenschakelaar verwijderd is omdat deze kapot was
Met nieuwe schakelaar + tijdklok
Links kan nog precies netjes de aan/uitknop worden geplaatst.
Nieuwe type machine mit "uhr"
Nog voor de volledigheid: het schema behorend bij de Merz PCE schakelaar (welke overigens ook hoogstwaarschijnlijk niet origineel is!)
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Dit schema komt wel overeen met het schema van de machine alleen de klemnummers zijn anders. Je ziet hier ook duidelijk dat de contacten 1-2 en 3-4 eerder schakelen als de vaste standen posities.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Dit schema komt wel overeen met het schema van de machine alleen de klemnummers zijn anders. Je ziet hier ook duidelijk dat de contacten 1-2 en 3-4 eerder schakelen als de vaste standen posities.
Ik heb de aan/uitknop inmiddels gemonteerd. Maar er zit ook een controlelampje op de knop, maar hoe ik deze moet aansluiten is niet helemaal duidelijk. Wat is het meest logisch, dat het lampje zou moeten branden als de het relais geactiveerd is of als de machine loopt? Of beide?
Het lampje brandt als je de start knop ingedrukt hebt, dat lijkt me het meest logisch, zodat je weet dat:
- je de startknop gedrukt hebt (als geheugen steun)
- dat het drukken iets uitgehaald heeft, het drukken een proces gestart heeft (als controle ddt de machine werkt)
Ik heb de tekening van Benleentje aangehouden voor het aansluiten van de aan/uitknop en dit werkt prima.
Wat jij zegt klinkt goed, alleen dit lukt niet goed. Het enige dat ik nu voor elkaar krijg is het lichtje te laten branden als de knop op Uit gedrukt is.
Waarbij ik dan het lampje op 2 en 4 aansluit. Alle andere combinaties werken niet.
benleentje
Golden Member
HEt lampje is het middelste blok.
Die sluit je aan op de relais op de nr's A1 en A2.
Maar dan moet het wel een 400V lampje zijn.
Dat kan je zien als het middelste blokje eruit klikt en op de zijkant kijkt. IK heb ze nooit in 400V gehad en weet ook niet of die bestaan.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (35%)]
benleentje
Golden Member
Meet het ander even na maar op A1 en A2 zou volgens het schema toch 400V moeten staan en dan is die lampje niet geschikt. Is het een led module of nog echt een lamp?
Maar als er op A1 en A2 400v staat dan moet er toch echt een 400v lamp in.