Beste leden,
Heb hier een grappig speakertje staan en tracht deze weer in leven te krijgen.
Ik merkte al een gesprongen zekering op dus deze vervangen en de unit achter de dimbulbtester gezet, en deze brand meteen fel op.
Monitor uit elkaar gehaald en de mosfet gemeten, nou die ligt volledig in sluiting op alle punten.
Dit betreft een 08N80C3 transistor.
Deze eruit gehaald en rondom het bord gemeten en kon verder niks ontdekken zo snel.
Transistor vervangen, unit aan, lamp komt even op door de piek en dimt weer..... Denk kat in het zakkie.
3 seconden later,klik nieuwe fet weer wederom in sluiting over alle punten heen.
Ik kan geen schema's vinden, ga er ook niet heel veel tijd in stoppen daar er veel smd spul inzit. Maar waarschijnlijk zijn er een paar dingen die ik zou kunnen testen?
Snubber kapot?
In het algemeen volgt dit soort SMPS vrijwel de standaardapplicatie van de controller chip. TL494, of soortgelijks.
Ziet er verder vrij geavanceerd uit. Merk en type?
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Dit is geen grappig speakertje, maar serieus spul. 
Meer dan € 500,- p/s.
[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (18%)]
Op donderdag 18 januari 2024 20:56:54 schreef IJzerhersteller:
Dit is geen grappig speakertje, maar serieus spul.
Meer dan € 500,- p/s.
Waarvan na wat onderzoek dit probleem niet uniek is, inmiddels al wat verhalen gelezen waarvan maar enkeling het heeft kunnen repareren. Ik vermoed bij de mijne een sluiting in de transformer, morgen eens desolderen en uit circuit de windingen meten. In circuit meet ik 0,3 Ohm op een winding. Helaas is dit ding absoluut niet reparatie vriendelijk.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Trafo´s van schakelende voedingen zijn voor DC zeer laagohmig en zijn zelden stuk. Eerder onderbroken door losse aansluitingen. Een schakeltor in sluiting neemt vaak de controller mee. Wat Aart al aangaf, zoek het typenr. van de controller en de datasheet.
Op donderdag 18 januari 2024 20:56:54 schreef IJzerhersteller:
Meer dan € 500,- p/s.
Moet dus gemaakt worden
.
Er zal meer dan 1 secundaire voedingsspanning gemaakt worden. Probeer te achterhalen welke gemonitort wordt om de opto aan te sturen. Dan kan je desbetreffende condensator(en) extern traag oplopend gaan voeden tewijl je met meter in diodestand de uitgang van de opto in het oog houdt. Soms blazen schakelingen zichzelf op met als oorzaak een slechte secundaire feedback. Te veel rimpel secundair kan daartoe bijdragen en de diodes na de trafo zeker nazien. Zoals gezegd komt de snubber heel vaak in aanmerking voor defecte schakelfets. Schakelende voedingen zijn de grootste krengen die er bestaan om te herstellen. 1 keer op 2 lukt dat als er vervangcomponenten te vinden zijn. Het driver ic onder de opto wordt mee vervangen bij een doorslag drain-gate. Nogal vaak is er dan ook een weerstandje en een zenerdiode stuk. Alles rond de grote eclo moet getest of preventief vervangen worden. Vaak een zeer tijdrovende bezigheid, zelfs voor wie denkt daarin thuis te zijn.
Maar zo laag? En dan heb ik nog 0,2 ohm verlies op de meetpennen.
Switching ic is ook een verdachte, als de mosfet niet switched en continue staat verwacht ik soortgelijk gevolg.
Lastig design, zeker zonder schema's.
Op donderdag 18 januari 2024 21:43:58 schreef jerome:
[...]
Moet dus gemaakt worden.
Er zal meer dan 1 secundaire voedingsspanning gemaakt worden. Probeer te achterhalen welke gemonitort wordt om de opto aan te sturen. Dan kan je desbetreffende condensator(en) extern traag oplopend gaan voeden tewijl je met meter in diodestand de uitgang van de opto in het oog houdt. Soms blazen schakelingen zichzelf op met als oorzaak een slechte secundaire feedback. Te veel rimpel secundair kan daartoe bijdragen en de diodes na de trafo zeker nazien. Zoals gezegd komt de snubber heel vaak in aanmerking voor defecte schakelfets. Schakelende voedingen zijn de grootste krengen die er bestaan om te herstellen. 1 keer op 2 lukt dat als er vervangcomponenten te vinden zijn. Het driver ic onder de opto wordt mee vervangen bij een doorslag drain-gate. Nogal vaak is er dan ook een weerstandje en een zenerdiode stuk. Alles rond de grote eclo moet getest of preventief vervangen worden. Vaak een zeer tijdrovende bezigheid, zelfs voor wie denkt daarin thuis te zijn.
Dat is ook mijn tekortkoming in deze, mijn kennis rijkt niet zo ver. Zeker op smps gebied.
Liever een lineaire voeding.
Met maar 1 FET zal het een gewone flyback converter zijn, misschien met een wat speciale regeling.
Niets om buikpijn van te krijgen i.m.o. Gebruikelijke problemen / wel eens tegen gekomen:
- De al genoemde RC snubber over de FET
- Elco'tjes van de primaire laagspanningsvoeding
- Startweerstanden. Maar als hij wel open gaat zal dat het niet zijn.
- Opto moe.
Geef het ook nog niet op, ga deze week zeker nog even mee spelen, mochten er doorbraken komen laat ik het weten.
Voorlopig heb ik nu wat info om op verder te borduren. Mijn dank
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De trafo in situ meten heeft vaak geen zin. Er kan een short elders in dat circuit zitten waardoor de trafo short kan lijken.
Moderne SMPS zijn helemaal niet zo eng als veel mensen denken. (jaren 90 smps zijn wel een drama). Het is een trafo, controller, diode, schakeltor en wat weerstanden en condensators. Als bonus is 9 van de 10x het ding 1:1 gekopieerd uit de datasheet waar alle signaalvormen keurig staan afgebeeld en de werking diepgaand uitgelegd.
Daarnaast zit er de laatste 25-30 jaar in zo ongeveer alles een smps dus als je vaker modernere apparatuur wilt repareren dan zou ik me daar toch eens in verdiepen 
De trafo kun je simpel testen met een LCR meter (L meting, een voor een de andere wikkelingen kortsluiten, stelt niks voor. Een LCR meter moet je eigenlijk gewoon hebben. De mosfet, snubber onderdelen en diodes met je DMM. Alles uitgesoldeerd. Met de scoop kun je zien of het controller IC werkt en met een labvoeding, breadboard en DMM kun je de opto testen.