Beste allemaal,

Bij een storing kwam ik erachter dat het netrelais, van een ster-driehoek schakeling, na vele jaren trouwe dienst de geest had gegeven. Omdat het al oudjes zijn uit de jaren 60? wilde ik het hele setje vervangen. Het is van een rondpompsysteem, de KSA motor is 11kW (400D, 50Hz, 2931rpm, 20,2A, 0,89CP, S1).

In dit deel van de fabriek is het meeste nog 400VAC stuurstroom. Nu hadden we in het magazijn een Eaton SDAINLM22 liggen, AC-3 11kW staat erop. Je zou zeggen dat dat moet passen, maar als je het uitrekent is het best krap. Over het netrelais loopt 20,2x0,58=11,7A wanneer deze in driehoek loopt, volgens de specs kan die 12A hebben. Echter je zit nog met die 6 seconden dat de motor in ster aanloopt, in die tijd overbelast je het relais dan toch? Met 2xIn is dat meer dan 40A (weer niet precies meer hoe je dit berekend).

Het setje dat eruit komt is 18,5kW, maar ik vermoed dat er ooit een zwaardere motor in heeft gezeten.

Wat raden jullie aan, een stap hoger gaan zitten met de SDAINLM30 (15kW)?

Ik ga er maar vanuit dat je AC-3 hebt.
Vrij normale aanloop voor draaistroommotoren.

Met de aanduiding van het te schakelen vermogen zijn de klassen al aangegeven.
Er is dus rekening gehouden met een grotere aanloop.
Het kan natuurlijk nooit kwaad een stapje hoger te gaan zitten.

Volgens specs is het een 35A relais en kan het op AC-3 22A hebben.

Echter je zit nog met die 6 seconden dat de motor in ster aanloopt, in die tijd overbelast je het relais dan toch? Met 2xIn is dat meer dan 40A

AC-3 betekend dat het relais een 3 fase motor mag inschakelen die een nominale stroom van max 22A heeft. Dat is dus een 11kW motor. In AC-3 zit dan ook de piek en aanloopstroom al inbegrepen. Daarom mag het relais in AC-1 zelfs 35A schakelen. Dat is bv een verwarmingselement die geen inschakel piekstroom heeft.
11kW is het as vermogen maar het elektrische vermogen en dus ook de stroom is een stuk groter.
Door het gebruik van ster-driehoek is de inschakelstroom lager als normaal met direct aanzetten dus eigenlijk kan dit relais het (makkelijk) aan. ;)

Het in en uit schakel moment en de bij behorende inschakel stromen zijn waar een relais slijtage van ondervind en veel minder van de continu stroom door de dan reeds gesloten contacten.

Dus in theorie kan ik een 10A relais nemen die dan stroomloos iets laten inschakelen en dan via elektronica een 25A motor laten draaien. dan zou je z3eggen die 25A is veel te veel maar die loopt er pas als de contacten al gesloten zijn.
In de praktijk werkt dat niet zo goed om dat er in het relais ook soms wat draad zit. En die draad kan ook maar een max stroom aan.

Waarom niet gewoon een softstarter? Een ster-driehoek is echt niet meer van deze tijd. Een (op minimaal twee maar liever op alle drie de fasen geregelde!!) softstarter werkt beter en is niet al te duur, zeker niet voor zo'n kleine motor.

Softstarters die maar één fase regelen zijn nutteloze k*tdingen.

dat relais haalt de jaren 60 niet, eerder uit de jaren 80. behuizing is al kunstof, de jaren 70 modellen waren nog van bakeliet.

Op donderdag 18 januari 2024 19:42:47 schreef testman:...eerder uit de jaren 80....

Vergeet dat maar rustig. Ze zijn ouder.

Ik heb er onlangs een weggesloopt van de openbare verlichting van ons gebouw, dat was een dikkere, maar zelfde bouw als die van TS.
Zat ook al in het bekende kastje van Klockner met doorzichtig deksel.
Die is in 1967 gemonteerd en heeft bijna 56 jaar probleemloos iedere dag de verlichting geschakeld.
Heeft het veld moeten ruimen vanwege het saneren van de groepenkasten.
De magneetschakelaar van TS kan dus prima uit de jaren 60 zijn.

het model is er lang geweest idd, maar die van ts is een late versie. de sticker zegt dat al met de keurmerken en scherpe lettersoort. de eerste reeksen was het huis van bakeliet en de sticker nog oranje of geel.

die moeller kastjes met heldere kap, met die pokke metalen clips om de bodemplaat welke nogal eens loskwamen met iets zwaars als een relais erin. heb er op t werk nog liggen die toch al vaker handig bleken te zijn voor allerhande toepassingen.

[Bericht gewijzigd door testman op (37%)]

Op donderdag 18 januari 2024 20:11:38 schreef testman:
het model is er lang geweest idd, maar die van ts is een late versie. de sticker zegt dat al met de keurmerken en scherpe lettersoort. de eerste reeksen was het huis van bakeliet en de sticker nog oranje of geel.

Ik heb de oude nog liggen, zal eens kijken wat daar op staat.

Die relais uit de jaren 60 hadden bovenop een plexi schaaltje waar men een papiertje mark onder kon stoppen. Hadden ook nokken zijdelings om extra hulpcontacten op te zetten, en ik dacht schroeven enkel voor platte schroevendraaier. Vergeleken met nu waren toen de contactpunten dubbel zo groot voor dezelfde stroom.

Vergeleken met nu waren toen de contactpunten dubbel zo groot voor dezelfde stroom.

Dat komt omdat de legeringen die daarvoor gebruikt word beter zijn geworden en ze ook nog betere legeringen hebben ontwikkeld. Daardoor zijn de eigenschappen van de contacten dusdanig verbeterd dat ze kleiner kunnen voor dezelfde stroom en toch nog dezelfde levensduur of langer hebben.

Hadden ook nokken zijdelings om extra hulpcontacten op te zetten

Misschien de van klockner wel maar de meeste oude relais van voor 1980 hadden gewoon helemaal niet, ook kon je er niets bovenop zetten.

Ik had vroeger nog een papieren katalogus van klockner waarin je van mooie schema had met alle toebehoren van bv een relais of motorschakelaar. Zo waren er vroeg bij om alles modulair te maken en alles klikte mooi in elkaar het was soms net lego ;).

Die platte schroevendraaier klopt wel.
Ik ben het ding maar even gaan halen beneden, zie de plaatjes.
Ik weet nagenoeg zeker dat dit de originele is die er bij de bouw in '67 in gezet is.

had op t werk nog een plank met nieuwe klockner moeller spoelen van relais uit de jaren 90 liggen. die dingen gebruik je nooit, als de spoel gaar is hebben de contacten ook wel geleden dus helemaal nieuw relais erin. de losse hulpcontacten uit die tijd gebruik ik nog weleens, past ook op eaton spul van nu.

idd hadden de echt oude relais nog platte schroeven en waren echt niet aanraak beveiligd, als in schroeven wat verzonken in het plastic enz wat in de 80s kwam. nog later werd het spul echt aanraakveilig maar dat was in de 60's nog lang niet uitgevonden.

dat spul kan jaaaren liggen, denk je wat moet je er nog mee. bijv een opsteek pkz tot 80A, zeker 25 jaar oud. tot er een klant zo'n ding vlug moest hebben voor een koelcompressor. voorloper van de M22 knoppen had ik ook nog een doos van staan maar dat komt vrijwel niet meer voor. spul stamt uit de 80's nog.

edit:

dat relais is een stukje lichter als van ts, en overduidelijk ouder met de platkopschroeven en minder aanraakveilig.

hier nog zo'n oud geval, deze kast stamt uit eind 60's, bedrading wel ooit aangepast. werkt nog steeds voor de OV van een winkelcentrum.

Bedankt voor de vele replys, hij is dus in principe zwaar genoeg. Maar de 15kW is niet veel duurder dus ik denk dat ik extra safe ga zitten.

Op donderdag 18 januari 2024 19:15:31 schreef GJ_:
Waarom niet gewoon een softstarter? Een ster-driehoek is echt niet meer van deze tijd. Een (op minimaal twee maar liever op alle drie de fasen geregelde!!) softstarter werkt beter en is niet al te duur, zeker niet voor zo'n kleine motor.

Softstarters die maar één fase regelen zijn nutteloze k*tdingen.

Het probleem is dat er te weinig plek is. De s-d starters zitten in een plastic kastje op een houten plaat en er is gewoonweg geen ruimte voor een lompere softstarter. Ook moet je dan vanalles gaan ombouwen en tekeningen aanpassen. Het is ouderwets dat klopt, maar het voldoet.

De leeftijd van het ding was een wilde gok, maar hij is sowieso twee zo oud als ik haha.

Foto is een vergelijkbaar motorstarter kastje, alleen heeft deze een extra schakelaar in de voeding. Hebben nog bijna honderd van dit soort kasten, met vooral zelfbouw van de toenmalige td.

Op vrijdag 19 januari 2024 08:22:41 schreef kleuropkleur:
Het probleem is dat er te weinig plek is. De s-d starters zitten in een plastic kastje op een houten plaat en er is gewoonweg geen ruimte voor een lompere softstarter.

Een softstarter voor zo'n klein motortje is royaal kleiner dan een ster-driehoek schakelaar.

Volledig met GJ_ eens: een softstarter is kleiner dan 3 relais + tijdrelais. En loopt aan als een zonnetje.

Er zou maar een kleinigheidje roet in het eten kunnen gooien: Het stuursignaal is vaak 230V (of een apart contact) of 24VDC, dus als je alleen 400V hebt moet je misschien ergens in de bedrading/contacten/hulprelaistje bijbouwen etc in de sturing of zo.

De s-d is 158x95x138mm BxHxD en een sofstarter (DS7-340SX032N0-N) 45x150x118. Hij is een stuk minder breed maar ik heb maar beperkt ruimte in de hoogte en hij kan niet 90 graden gedraaid. Ook moet ie 75mm vrije ruimte boven en onder hebben, dus dat wordt 'm niet.

Ook die 24V is een dingetje, dan moet je daar elke keer weer mee bezig als zo'n schakeling kapot gaat. S-D is een op een vervangen en klaar. En de prijs is zo'n beetje hetzelfde.

Ook die 24V is een dingetje, dan moet je daar elke keer weer mee bezig als zo'n schakeling kapot gaat

Dat snap ik niet er zijn genoeg betrouwbare en industriële 24V voedingen te koop die zo goed als nooit kapot gaan. Je hebt ze zelfs met 400v input.

De softstarter hoeft niet per se in dat kastje. Het kastje mag zelfs weg en dan heb je ruimte genoeg voor een softstarter.

Met een softstarter kunnen die 3x 50A zekeringen kleiner en dan kan je kabeldikte naar de motor ook kleiner. Maar bij jouw zit alles al dus zou ik zelf in jouw situatie ook gewoon enkel de relais vervangen, dan zou het weer ruim 20 jaar mee moeten meekunnen.

zou dat zelf ook weer van een relais voorzien, als de rest van de motoren daar dat ook heeft en weer 20 jaar meegaat prima toch. een softstarter is elektronica en hebben een kortere levensduur als de temperatuur hoog is, relais heeft er amper last van..

Op vrijdag 19 januari 2024 13:06:10 schreef kleuropkleur:

Ook die 24V is een dingetje, dan moet je daar elke keer weer mee bezig als zo'n schakeling kapot gaat.

Dat noemen ze "beren op de weg zien".