Hallo Forum,
Ik heb een Akai GX-F51 cassettedeck uit 1982 die uitstekend werkt alleen hoor je soms de cam motor wat brommen.
Dit gebeurt niet tijdens afspelen of spoelen maar tijdens stilstand.
Heb de spanning over de cam motor tijdens stilstand gemeten deze moet 0 Volt zijn.
helaas meet ik waarden tot zo'n 300mV (hoe hoger de spanning hoe meer de cam motor bromt.)
Druk je op play of spoelen of lade open is de brom weer weg.
Heb het schema erbij gepakt en diverse onderdelen uitgewisseld maar tot op heden nog geen bevredigend resultaat.
Onderdelen die ik al heb uitgewisseld zijn de cam motor TR07 TR17 TR18 TR19 TR20 TR21 TR22 TR23 TR24 TR25 TR26 TR27 TR29 TR30 C1 C2 C9 C12 C15 C21 C51 D8 D17 D18 D20 IC7.
Ik dacht eerst aan de aansturing transistoren van de cam motor of een defecte condensator of diode.
Heeft iemand een idee aan de hand van bovenstaande symptomen welke richting ik moet zoeken?
Ik heb het volledige service manual er maar even bij gepakt want VR901 kan ik niet vinden op het front of back van het cassette deck.
Blijkt dat de VR901 een potmeter is en in het mech zit voor de positie van het cam wheel oid.
Je moet deze afstellen volgens het manual. De potmeter kan ook gewoon vuil zijn na 40 jaar.
Zomaar onderdelen vervangen is niet een goede manier om iets te repareren.
Hallo Forum. bedankt voor de reacties tot nu toe.
De cam motor is afgesteld volgens de manual(zie bijlage)
De VR901 die in het mechanische gedeelte zit heb ik nagemeten maar het is toch goed mogelijk dat deze vuil is. Zou je dan deze symptomen kunnen krijgen?
Op de vraag of het een gelijk- of wisselspanning is heb nog niet direct een antwoord. Ik ging er vanuit dat het een gelijkspanning was maar een wisselspanning is dat mogelijk? Dan zou er iets mis moeten zijn met de voeding.
Ik moet mijn scoop maar pakken.
Ik hou jullie op de hoogte.
Hallo Forum,
Ben aan de slag gegaan met jullie suggesties.
Naarmate ik er langer over dacht kreeg ik steeds meer het idee dat het potmeter VR901 kon zijn.(wat nijhuisr ook suggereerde)
Heb deze potmeter vandaag uitgewisseld(nam een uur of 3 tijd in beslag) maar het probleem is verholpen.
Ik had potmeter VR901 al eerder doorgemeten en niets vreemds gezien maar blijkbaar is deze toch vuil/geen goed contact op koolstofbaan wat natuurlijk kan na ruim 40 jaar.
Ik had ook niet het idee dat dit zoveel impact op de schakeling zou hebben maar blijkbaar wel(een kritische potmeter voor de een juiste werking van de schakeling).
Forum bedankt