Bij een afstandsbediening denk je altijd aan draadloos, maar dit kan ook natuurlijk.
Haha ja de Duitse ZW/W TV van mijn ouders had ook zo'n kabeltje. En een raster wat voor de beeldbuis schoof als er niet werd gekeken. De originele Revox A77 AB had ik ook, maar verkocht aan een roadie van Jan Akkerman. Een ouwe klant van mij. Ik ben blij dat de huidige meestal draadloos zijn. Wat een plezier bijv. om de auto vanaf afstand te kunnen checken op openstaande ramen en deuren met een app. En weer dicht te doen, indien nodig. I love AB's
Dit is hoe het vroeger ging. Ik heb hier een Akai HX-R40 cassetterecorder en een Akai GX-270D bandrecorder staan. Beide zijn uit te breiden met afstandsbediening via kabel. Voor de cassetterecorder heb ik toen een zelf gemaakt.
Heb je er een foto van?
Jaren geleden opgeborgen in een doos op zolder. Het is er al een puinhoop. Dus, DANK JE. Het is er nu een nog grotere puinhoop geworden door het zoeken. Met tijdens het doorspitten van alle dozen een hoop "oh ja" en "verrek".
Ach, je kent het wel.
Dit is de AB die ik voor de cassettespeler had gemaakt. Een originele zou de RC-32.92 zijn. Op internet zie je zelfs aftermarket exemplaren met IR.
Hihi, maar een mooi stukje huisvlijt!!!
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Mijn vader had in de jaren '70 al een draadloze voicegestuurde AB op zijn TV, die heette Jinny....
Jij blij
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 4 juni 2025 12:59:03 schreef Jinny:
Mijn vader had in de jaren '70 al een draadloze voicegestuurde AB op zijn TV, die heette Jinny....
klinkt helemaal niet bekend ofzo die pokke philips 41cm tv ging maar niet kapot dus pas in 88 kwam er een tv met AB thuis. de tiptoets philips heeft nog zeker 8 jaar bij familie gestaan voor het ding stuk ging.
Op woensdag 4 juni 2025 12:27:12 schreef Nightwalker:
Jaren geleden opgeborgen in een doos op zolder. Het is er al een puinhoop. Dus, DANK JE. Het is er nu een nog grotere puinhoop geworden door het zoeken.Met tijdens het doorspitten van alle dozen een hoop "oh ja" en "verrek".
Ach, je kent het wel.
Dit is de AB die ik voor de cassettespeler had gemaakt. Een originele zou de RC-32.92 zijn. Op internet zie je zelfs aftermarket exemplaren met IR.
Herkenbaar, om liedjes van de radio op te nemen had ik ook zoiets gemaakt wat dan aan de stoelleuning kon vastgeklikt worden. Helaas is dat niet altijd handig omdat je hem dan soms ook onbedoeld aanraakt als hij aan het opnemen was
KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
Ik heb uit gerecycleerde onderdelen (SBC & 12V voeding en wat kabelprul) een Home Assistant wall box gemaakt.
Het was de eerste keer dat ik een mechanisch ontwerp op deze schaal zelf heb gemaakt (Fusion 360).
Alles paste gelukkig van de eerste keer. Het printwerk zelf is niet 100%, maar aangezien de grootte en duur van een print doen ik het er maar mee
De koude stekker aansluiting was er eentje met filter die al enkele jaren in de kelder vertoefde, en deze rookte nagenoeg onmiddelijk op na het aansluiten aan het net. Dus hier moet ik nog een passende vervanger voor zoeken.
Cool, een HASS-doos
Wat zijn de specs van het gebakje?
Leuk gemaakt! Weer eens wat anders.
KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
Op zondag 8 juni 2025 16:05:24 schreef Sine:
Cool, een HASS-doosWat zijn de specs van het gebakje?
Het is een MSI MS-98F6 IPC, met een intel celeron J1900 quad core cpu @ 2GHz, 4GB DDR3 en een 128GB mSata ssd.
Ondertussen hangt de doos al klaar om de eertse testjes te doen.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
en wat verbruikt zo een pc dan? om die 24/24 draaiende te houden.
ik heb home assistant op een RPI3 draaien nu, maar doe er weinig mee
KoenP
Ik heb er geen idee van, wordt ook niet echt gespecificeerd in de documentatie, enkel de CPU zou 10W verbruiken. Zal er eens aan meten....
Hij gaat zowiezo zuiniger zijn want mijn huidige setup draait op een thin client van HP, maar die produceert veel meer warmte dan deze....
Woei, dat is wat groter van formaat dan ik dacht
Verbruik zal inderdaad wel meevallen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 8 juni 2025 21:28:28 schreef KoenP:
... enkel de CPU zou 10W verbruiken.
Die xx W van een CPU dat is een maximum. Ben je continue grote priemgetallen aan het uitrekenen, dan kom je daar aan. Maar onder normale omstandigheden is het veel minder.
Of een stresstest draaien, dan gaat de opwarming erg snel. Laptop vasthouden op de bodem (heatsink) is dan een goede indicatie dat het werkt. Cinebench is een goeie in de Windows omgeving.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik zou toch denken aan 10-15W totaal verbruik. die CPU zal zeker 30% vermogen verbruiken in idle, zit je daar al tussen de 2,5 en 3W.
je netwerk nog, rams, storage, wifi....
kleine 100kWh per jaar denk ik zo. probeer zulke dingen altijd te meten voor ik ze gebruik.
mijn eerste server (oude desktop) deed 100W aan het werk en 57W idle.
dan een laptop genomen en omgebouwd naar passieve koeling, die zat op 32W (cpu vermogen verlaagd).
nu met rpi zit op 5-6W
heb een 2KWh battery draaien die mijn sluipverbruik snachts op zich neemt.
zou zonde zijn dat je met dit systeem energiezuinig wil zijn en dat het systeem zelf dan onzuinig is
Het is geen laptop, het hoeft grafisch niets te doen (het ding heeft enkel text output) en draait 90% van de tijd op hooguit een paar % CPU. Dus hier is eigenlijk enkel de realistische belasting interessant. En die is erg laag.
Ik heb een vrij drukke hass installatie (met ffmpeg voor restreamen van camera's en dergelijke) en die staat het merendeel van de tijd uit z'n neus te peuteren.
-edit-
Net nog eens gemeten (want ik wist het zelf niet meer)
Dan kom je op 4,2W idle, met af en toe een piekje naar 7W
[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 9 juni 2025 11:06:59 (15%)]
Op zondag 8 juni 2025 15:54:05 schreef KoenP:
Ik heb uit gerecycleerde onderdelen (SBC & 12V voeding en wat kabelprul) een Home Assistant wall box gemaakt.
Leuk bedacht!
Ziet er iig fraaier uit dan mijn saaie NUC-doosje (zoals Sine hierboven die ook heeft).
En herkenbaar Zigbee dongeltje
LaStei
carpe cerevisi
Zaaimachine:
Korte geschiedenis: vrijdags werk ik op een boerderij die groenten verbouwd voor de direkte verkoop. Alleen de boer heeft een beetje last van artititis in zijn handen, en ik was niet snel genoeg met zaaien. Het resultaat van die opmerking in de plaatjes: https://photos.app.goo.gl/LyZzAaKbRVmakHuz6 (Het was mij niet gelukt om ze direkt te laten zien...)
Het is een "simpele" "pick and place" machine, de (meestal bolvormige en tussen de 1 en 3 mm grootte) zaadjes worden met 5 tegelijk opgepakt uit het zaadbakje en in de kompost gedropped. Bij het inschakelen van de spanning word gekeken of de knop ingedrukt is, zodat er eventueel 2 zaadjes per cel gezet kunnen worden.
Hierna word het zaai boompje, -wagentje en -portaal in de beginstand gezet. Druk op de knop en het proces begint; kompressor start en de twee geschakelde vantielen zuigen en blazen op de juiste tijdstippen, waardoor de zaadjes uit het bakje getild worden en gedropt worden. Als er gezogen word, en een zaadje is aangezogen, tilt het naaldje zichzelf op door de onderdruk. Dit maakt de operatie iets meer zichtbaar. Ook het boompje beweegt zich traag als de naaldjes zich in het zaaibakje bevinden, ter voorkoming van zaad beschadiging en uitspringen van de zaadjes uit het zaaibakje. Dan het portaal verplaatst zich naar de volgende kolom. en het proces word herhaalt tot aan einde van de rij (23) dan verplaatst het wagentje zich en weer van voor af aan. Na 23 kolommen weer de volgende rij en na deze 3e afgewerkt te hebben zijn alle 345 cellen van een zaadje voorzien. Twee kleine vibratie motortjes zorgen ervoor dat het zaad netjes verdeeld blijft in het bakje. Pause en stop met dezelfde druk knop, pause kort, stop > 5 sec. Start na een pause een korte druk op de knop.
Opbouw: HW: 18mm multiplex ombouw, lineare glijlagers van IGUS voor het portaal en het wagentje, al het witte plasic is 3-D geprint, ontworpen in Blender, geprint op een Prusa MK4. PCB: design in Eagle, processor PIC16F767 I/SP geprogrameerd in assembler, PICKIT-3 (showing my age..), 5 stepper motor drivers, DRV8825, 2 voor het portaal, een voor de wagen en twee voor het boompje.
Relais uitgangen voor de twee ventielen en de kompressor (Luchtfilter bleek essentieel, nooit geweten hoeveel heel fijn zand er in kompost zit), een 5V stroombegrenste uitgang voor de trilmotortjes. Twee uitgangen voor de rood/groene indikatie LED, groen o.k. oranje knipperen pause, rood knipperen: fout gedetekteerd, rood steady: stop command received.
6 digitale ontstoorde ingangen voor de limietschakelaars en de druk knop. De zuignaalden zijn tweedelig, een miniatuur kabelhuls zit klem in het zaaiboompje, waarin een holle naald (droog) glijdt. Silicone ringetjes, gesneden van een stuk 1mm diameter slangetje voor vistuig zorgen ervoor dat de zuigmond zacht is en het naaldje er niet uit kan vallen.
Graag reakties en mocht je meer willen weten, alle source files kan ik beschikbaar maken.
Groet,
Laurence
Leuk project zeg!