Hallo,

Ik heb 2 problemen met mijn kokend water mengkraan van Franke.
Het gaat om een Franke HELIXRVSBL5 3-in-1 kraaan voor koud, warm en kokend water met 5 liter plint boiler.

Er zijn twee problemen:
1) De boiler veroorzaakt sinds enkele dagen een kortsluiting. Alleen als de boiler uit de stopcontactdoos is, gaat het lekker voor alle andere elektrische apparaten op dezelfde groep.

2) Er blijft sinds best een paar maanden doorlopend water stromen uit de inloopcombinatie (zie foto), welke achter de filter zit. Dit is onafhankelijk ervan of er stroom of geen stroom op de boiler zit. Eerst dacht ik dat dit gewoon erbij hoort omdat de boiler bezig is, maar ook zit de stroom er niet op, blijft water stromen. Dat is toch zeker niet de bedoeling. Ik heb de filter eruit gehaald en nu stopt het eindeloos water doorlopen. Geen idee hoeveel water er al onnodig weg is gelopen.

Vragen:
1) Hoe kan ik deze problemen oplossen?
2) Zijn deze problemen aan elkaar gerelateerd
3) Als ik niet super handig ben als loodgieter en/of electro-expert, is het echt handig om dit apart op te lossen of moet ik gewoon de pijn pakken en een nieuwe laten installeren?

1. Waarschijnlijk het verwarmingselement stuk of water intern op de elektriciteit gelopen. Open maken (visueel inspecteren) en meten dus.

2. Dat stuk moet regelmatig vernieuwd worden. Kalk is daar de boosdoener. Een sanitair expansie vat lost dat probleem op langere termijn op. Gedaan met water weglopen en defecte drukventielen.
Ik dacht zelfs dat men verplicht is dit om de zoveel tijd te testen door aan de zwarte knop te draaien. Niemand doet dat. Net als de differentieel testknop.

[Bericht gewijzigd door EricN op (19%)]

echt kortsluiting of overbelasting van die groep? kan dat er teveel apparaten op die groep zitten. de inlaatcombi lekt wel vaker, als deze lekt zonder dat de boiler word bijgestookt is deze niet goed meer. alleen bij uitzetten door verwarmen dient de combi het drukverschil naar de overstort te lozen.

je hebt het kalkfilter al gevonden van de franke boiler zie ik, als die nog van de aanleg uit is zal die ook wel een keer verschoond mogen worden. ik zie 2017 staan maar kan ook nieuwer zijn, alles blinkt nog best.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk ook dat er iets in de boiler niet goed is wat de kortsluiting veroorzaakt. Verder zijn er sinds wij deze keuken hebben geen veranderingen aan de groepen geweest.

Zelf uitbouwen en nakijken is helaas geen optie voor mij, moet dan helemaal de watertoevoer afsluiten, dat vind ik zelf wat te eng als ik het ook weer helemaal terug moet zetten zonder problemen.

Bij Frank een offer opgevraagd.

Ik heb een offerte bij Franke opgevraagd. Ben benieuwd waarmee zij komen en of dit goedkoper zal zijn dan een hele nieuwe boiler/kraan/installatie.

Vervanging van de overdrukventiel hadden zij al rond 300 EUR (helft werk, helft materiaal) gevraagd. Maar hier zat de boiler niet eens bij, deze heb ik nu in een 2e offerte opgevraagd.

Yep, verwacht ook overgang in element OID.. Wat een prijzen...

Hallo Bastian1985,

Ik kwam toevallig bij jou vraag van begin dit jaar terecht, want ik ervaar op dit moment exact hetzelfde probleem.

Je gaf in dit gesprek aan dat je een offerte had opgevraagd bij Franke, voor een monteur en vervanging onderdelen.

Mijn vraag: weet je uiteindelijk wat het probleem was en/of welke onderdelen heb je moeten vervangen?