rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er is een AVR die aan een PI hangt voor de aansturing.
De pi wordt met een gewone pi-voeding gevoed. (speciaal voor PI voeding).
De AVR stuurt een aantal fets aan die een aantal wat zwaardere 12V belastingen kunnen schakelen.
De voeding van die zware belastingen wordt uitgezet als de boel lang idle is. Die voeding is met z'n negatieve poot natuurlijk verbonden met de negatieve poot van de rest van het systeem.
Op het moment dat de voeding weer aangezet wordt... DAN crasht de AVR en weigert verder te communiceren met de PI.
Mijn hypothese is nu: Een ontstoor condensator tussen de secondaire nul en de 230V kant van die voeding zorgt voor een enge piek op de GND, die wegens wat weerstand naar de voeding van de pi (1.5m bandkabel) enge dingen doet met de GND van de AVR. Of die condensator aan de 230V NUL of de 230V fase hangt... maakt niet zo veel uit. Kennelijk de geschakelde poot. Of hij zit aan "midden tussen fase en nul", dan maakt het niet uit welke je schakelt.
vragen:
* Klink mijn hypothese aannemelijk?
* Iemand een andere hypothese?
* Suggesties om het op te lossen? Volgens mij zijn "low ESR 1000uF condensatoren" al geprobeerd. Maar misschien moet er een komplete decadebank geplaatst worden. 1000uF, 100uF, 10uF, 1uF (naast de standaard ontkoppelcondensator 0.1uF).
(ik heb 100uF 6.3V keramisch in huis. Misschien "aleen die" proberen?)
Zorg ervoor dat je AVR geen inductieve piek (EMI) van de inschakelende voeding via de lucht kan zien of krijgen.
M.a.w. de AVR goed (magnetisch / mu-metaal) afschermen.
- De stroomkringen tussen twee voedingsdomeinen galvanisch scheiden. b.v. ISO1540 voor I2C, optocouplers of RS422/485 voor serieel, en ook voor USB zijn oplossingen.
- Watchdog van de AVR toepassen. Onverwachte en zeldzame spikes zijn vaak niet helemaal te vermijden. Het kan zinnig zijn om ergens te registreren als de hond bijt zodat het geen serieus probleem af kan dekken, maar intussen is het ook fijn dat het door werkt.
Ik zou enkel buiten de gebaande paden gaan als dat op enige manier noodzakelijk is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
* Klink mijn hypothese aannemelijk?
Waarom meet je het niet gewoon. Zet je scoop op roll mode en kijk, en daarna als je weet wanneer en wat er ongeveer gebeurd, gebruik je single shot. Je kunt alles wat je je nu afvraagt gewoon meten. (wel een scoop met genoeg trigger opties, geen Chinees speeltje 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Pi Bestuurt ook de aan/uit van die voeding via een relais.
Die constateert dus dat na het aanzetten van de voeding bij de eerste poging de AVR met fets niet meer reageert.
Bobosje, waar kan ik dat kopen?
@Aart. Ik heb een SPI-isolatie-module gemaakt. Die is ook al geprobeerd. WEL is het dan zo dat de AVR waar het om gaat dan via een
isolated DCDC nog steeds uit de pi-kant gevoed wordt. Denk je dat het beter zou zijn om de AVR uit de aanschakelende voeding te voeden? Dan is de module niet meer bereikbaar als de voeding uitstaat. Geen probleem als dat het enige is wat ie schakelt, hetgeen in de praktijk waarschijnlijk het geval is, maar wel de flexabiliteit zou beinvloeden.
Nog geen nieuwe hypothesen, of commentaar op mijn hypothese.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rew,
Laat eens wat goede foto's zien en hoe je het schematisch aan elkaar gekoppeld hebt.
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vastlopen na uit/aanzetten voeding is normaal in dit soort gevallen (bij mij met pic)
Als je de voeding loskoppelt, moet je ook alle i/o pinnen spanningsloos maken.
Anders gaan die via de protection diodes spanning terugleveren aan Vdd, meestal met een te lage spanning om goed te werken, maar genoeg om vast te lopen.
Een te kleine of ontbrekende condensator of te hoge pull-up aan de resetlijn kan ook een vastloper geven bij stoorpulsen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik kwam een tijdje terug een ontwerp tegen waarbij de gebruikte voedingen enable pinnen hadden en daarmee bepaalde ze de opstart volg orde. Zo zou je eerst bv de PI kunnen opstarten en pas als dat draait de AVR
Als je de AVR ook afschakelt ...
Je bent toch niet stiekem via de datalijnen (en ESD diodes) de AVR aan het voeden?
Is je massa verbinding wel "hard" genoeg? Zeker als je die Pi voeding aan de 230V kant inschakelt dan kun je via de Y-condensatoren vervelende spikes op de voeding krijgen.
Kun je nog iets met de watchdog en brownout detectie in de AVR?
rew
@fred: Nee, dat werkt niet. Om de paar watt standby van de voeding (en de levensduur van de elcos) worden de dikke voedingen die niet 24/24 nodig zijn uitgezet. De boel wordt minder dan "een normale werkdag" gebruikt schat ik zo, dus dan staat ie iets van 75% van de tijd uit.
De pi blijft wel draaien, je kan je afvragen of het dan nut heeft, maar daar ga ik niet over.
Nee, de pi en AVR blijven aan. En als de pi besluit dat er binnenkort weer 12V nodig is, dan gaat dus die 12V voeding aan. En vanaf dat moment doen de AVRs die de fets besturen niets meer.
[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]
Ah ok, de 5V voor de AVR komt van de Pi.
Mijn hypothese is nu: Een ontstoor condensator tussen de secondaire nul en de 230V kant van die voeding zorgt voor een enge piek op de GND, die wegens wat weerstand naar de voeding van de pi (1.5m bandkabel) enge dingen doet met de GND van de AVR.
Dat lijkt me inderdaad het meest voor de hand liggende probleem.
Ik weet niet hoeveel aders je in die bandkabel hebt, maar zorg voor een zo dik mogelijke massa verbinding (meer parallel is beter)
Die anderhalve meter helpt daar uiteraard niet bij. En je hebt 'maar' 8 lijntjes aan een pi.
Een condensator aan de AVR kant gaat je niet helpen, want je tilt met die inschakelpiek alles rond die AVR op.
Als je aantal 12V belastingen beperkt is zou ik een setje opto's in die uitgangen zetten. Dan kun je beide voedingen galvanisch van elkaar scheiden.
Een SSR met zero-cross gebruiken om de voeding te schakelen zou ook kunnen helpen. (dat is sowieso geen slecht idee bij een switcher)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rew,
Het blijft lastig, maar ik ga even uit van je tekening.
Trek de voeding zoveel mogelijk afzonderlijk naar de onderdelen, dus zo min mogelijk doorlussen.
Twee onderdelen kunne in ieder geval voor aardige piekstromen zorgen.
Dat is je lamp en je relais.
Probeer het schakelen wat rustiger te laten gebeuren dat kan met een serie weerstand en een condensator naar massa.
Je zal een beetje moeten experimenteren er mee.
Het bestie is natuurlijk een twee of vier kanalen scoop waarbij je meerdere punten tegelijk kan bekijken.
Hou er rekening meer dat als er een aantal zaken zijn die veel stroom verbruiken, zoals de lamp, dan kan er aardig wat signaal over de - aansluiting van de lamp vallen.
Dus de -aansluiting van de lamp, is niet gelijk wat signaal niveau van je voedings nul.
Zie het maar een beetje als ""Ground Bounce"
Waar het mis gaat, dat kan ik je niet zeggen, meten en dan op verschillende manieren je scoop aansluiten.
Begin met één massa touwtje bij je voeding aan te sluiten en prik met je probe tip op verschillende massa punten die je nog meer hebt in je schakeling.
Doe je ding waarbij je systeem crashd en beoordeel je scoop beeld enz, enz.
Groet,
Bram
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lopen er nog input verbindingen naar de AVR naar "iets" wat afgeschakeld wordt?
Misschien een spanningspiek daar op?
En ook van de AVR naar iets anders wat spanningsloos wordt, clamping diodes van iets anders kunnen ook de boel verzieken.
Loopt de AVR ook vast als alleen het relais schakelt, en de voeding niet aangesloten is?
Loopt de AVR ook vast als alleen het relais schakelt, maar de voeding continu aanstaat?
Loopt de AVR ook vast als voeding en relais aangesloten zijn zoals op je tekening, maar de FETS los zijn (dus de gates los van de AVR, of als dat niet kan de voeding los van de belasting)?
Ik zie grofweg drie paden voor beinvloeding:
- Het relais via de 5V voeding van de AVR
- De voeding via de 0
- De voeding via de belasting
Ik ga er even van uit dat het qua layout netjes is, dus geen 5m 5V AVR voeding samen met de relais aansturing op een twisted pair...
Tot slot: Heb je seriele output oid van de AVR zodat je precies kunt localiseren wanneer hij crasht?
Hoe voed je de Pi ? Ik had een rPi (4) met Home Assistant en kreeg de ene na de andere "undervoltage error", via de (originele) voeding op de micro-USB bus. Voeding (andere) op 5.25V zetten hielp ook niet.
Toen voeding rechtstreeks op de I/O connector gesoldeerd en probleem was over.
rew
Op zondag 21 januari 2024 23:46:05 schreef henri62:
Lopen er nog input verbindingen naar de AVR naar "iets" wat afgeschakeld wordt?
De vierkantjes zijn "modules" die de klant naar wens kan aanschaffen en mee kan uitbreiden. De fets module heeft dus SPI en fets aan boord en niets anders.
De bandkabel heeft precies 6 aders. Het protocol over SPI is zodanig dat er een adres meegegeven wordt, zodat de modules weten of het voor hun is of niet.
Als de SSR gaat helpen, dat vind ik een poging waard, dan moet ik "even" voor chinees nieuwjaar een nieuw printje maken met SSRs ipv relais....
Op maandag 22 januari 2024 08:01:14 schreef blurp:
Tot slot: Heb je seriele output oid van de AVR zodat je precies kunt localiseren wanneer hij crasht?
Nope. Ding is 60km verderop, dus ook dat van die scope... mijn probes zijn niet zo lang. 
[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]
Chinese SSR's zijn .... wisselend van kwaliteit.
De 2A omron cloontjes zijn prima. Maar de bekende 'blok'-SSR's hebben een miezerige triac er in zitten met slechte warmtegeleiding naar de koelplaat.
OF die echt zero-cross zijn moet je ook maar afwachten. Blijf in ieder geval weg van die witte "FOTEK", daar zijn meer matige cloontjes van in omloop dan echte.
Nu ben je hier geen kW-en aan het schakelen ... maar toch.
https://hackaday.com/2018/08/24/fail-of-the-week-solid-state-relay-fai…
-edit-
Ah, je doelde op het printje, niet de SSR ... Als test kun je natuurlijk met een paar draadjes een SSR aan een bestaande print knopen.
Op zondag 21 januari 2024 19:44:47 schreef rew:
De voeding van die zware belastingen wordt uitgezet als de boel lang idle is. Die voeding is met z'n negatieve poot natuurlijk verbonden met de negatieve poot van de rest van het systeem.
Dat is niet echt nodig als je dat galvanisch gescheiden zou maken via een optocoupler.
Op het moment dat de voeding weer aangezet wordt... DAN crasht de AVR en weigert verder te communiceren met de PI.
Het zou mooi zijn als daar een scherm in zou zitten tussen de primaire en secondaire kant, dat scherm kun je dan aan aarde leggen.
Verder moet je alle voeding voor de 5VDC van één punt afhalen, dus niet doorlussen! en de voedingsdraden twisten. Persoonlijk vind ik bandkabel een ramp, zorgt vaak voor veel problemen. Maar ja het is wel makkelijk. 
Ook kun je de trafo langzaam starten doormiddel van een weerstand en na opstarten de weerstand overbruggen.
Zit het geheel nog in een kast ingebouwd? Of wordt dat nog gedaan?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rew
Goeie!
Nee, ga ik op 1 exemplaar patchen, dan alledrie de tests tegelijk inzetten en kijken of het probleem over is. Als dat niet het geval is, moeten we verder zoeken. Als dat wel het geval is hebben we drie opties om te testen om te kijken welke nu uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.
Oh! een onverwachte reset kan het niet zijn: Dan zou ie gewoon "alles uit" weer opstarten, maar wat er geconstateerd wordt is dat ie niet meer op SPI reageert.
ALS zijn voeding uitstaat dan zullen alle outputs ook wel op nul geprogrammeerd staan. Ik weetniet of ik al een keer een "uptime" heb gemaakt voor deze dingen, zonee, dan is het met alles uit dus niet detecteerbaar dat ie reboot (behalve dan even niet reageren tijdens de reboot, maar dat zal in de orde van milliseconden zijn: mijn opstart is veel sneller dan de reset-delay van atmel. (Die staat default dacht ik op heel lang, en daar ben ik niet aangekomen. Heel lang is uit m'n hoofd 63ms...)
Wat er bij mij niet ingaat is dat Atmel het zo gemaakt zou hebben dat er een halve reset kan plaatsvinden. D'r moet een dikke schmitt trigger en latch op zitten dat als ie eenmaal triggert hij ook afgemaakt wordt.
Op maandag 22 januari 2024 10:57:02 schreef Lambiek:
Dat is niet echt nodig als je dat galvanisch gescheiden zou maken via een optocoupler.
het huidige ding is 20x50mm met 6 outputs. Als ik loop te liegen is ie 25x50. Daar is niet zomaar ruimte om een DCDC en 6 optocouplers op te zetten.
Het zou mooi zijn als daar een scherm in zou zitten tussen de primaire en secondaire kant, dat scherm kun je dan aan aarde leggen.
Wat meanwell doet, dat weet ik niet. Het is een echte meanwell, geen chinese kloon.
Verder moet je alle voeding voor de 5VDC van één punt afhalen, dus niet doorlussen! en de voedingsdraden twisten.
Dat de SPI bus doorlust is een "selling point" voor het hele systeem. Dat kan niet zomaar anders.
Ook kun je de trafo langzaam starten doormiddel van een weerstand en na opstarten de weerstand overbruggen.
Zit het geheel nog in een kast ingebouwd? Of wordt dat nog gedaan?
Het is al een aantal jaren in bedrijf. Klant komt nu met: "Draait prima, maar af en toe... "
[Bericht gewijzigd door rew op (32%)]
Kun je iets met de interne watchdog van die atmel. Of is het ding zo van streek dat zelfs dat niet meer werkt?
Dat is symptoombestrijding eerste klas, maar wellicht iets wat kan helpen.
fred101
Golden Member
rew
Originele atmel. Gekocht bij Farnell of Mouser.
Update: Klant is onderweg met een 1000uF (low ESR elco), 100uF (keramisch), 10uF, 1uF, 0.1uF condensator die op de 5V van de SPI stekker gezet kan worden. (Hij heeft ook de SSR bij zich, die hij niet bij ZIJN klant wil testen, maar eerst "thuis").