Beste forumleden.

twee jaar geleden heb ik op dit forum een vraag gesteld over het aansluiten van mijn ventilatie met behulp van schakel relais en een tijdsrelais. Hier de link naar dit topic.
Na de badkamer verbouwing is momenteel het toilet aan de beurt en ben ik toe aan het volledig aansluiten van het schema wat ik toen bedacht heb. Nu heb ik toch een aantal aanvullende vragen. Ik heb naast het schema van 2 jaar geleden de complete relais uitgetekend en zal ook een foto erbij zetten voor de volledigheid.
Mijn vragen zijn als volgt:
1. Gaat het op deze manier goed met het schakelen van de relais. Ofwel is dit een probleem met bijvoorbeeld de kroonsteen dus tussen de relais zit.
2. kan de tijdsrelais ertegen als je bijvoorbeeld het toilet aanzet terwijl de badkamer ook aanstaat. Er zal dus een kleine sprong zijn aan/uit/aan omdat de relais switcht. Kan dit kwaad?
3. Klopt het inderdaad dat het niet uitmaakt dat ik schakel vanaf een andere groep? dus groep 1 waar de badkamer en ventilator opzit en groep 2 waar het toilet op geschakeld is.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp. Dit is een erg interessant project geweest voor mij en jullie hulp hierbij wordt enorm gewaardeerd.

ps. in het plaatje met de relais. de rode gearceerde kabel zal dus verdwijnen. Die heb ik de afgelopen jaren gebruikt op deze manier. De groene lijnen en kroonsteen komen er dus bij.

Waarom niet gewoon alle contacten parallel zetten?

Hmm hoe zou ik dat aansluiten want volgens mij koppel ik dan ook de groepen toch?
Omdat het twee verschillende ruimtes zijn met 1 centrale ventilatie unit dacht ik met de relais de groepen gescheiden te houden.

De relais aanhouden voor de scheiding, maar de contacten naar je tijdrelais kun je gewoon parallel zetten.

Contacten van de beide relais kunnen naar mijn idee gewoon parallel. Daarbij behoud je de scheiding van de groepen en maakt het niet uit waar je inschakelt, als één van beide relais aan is wil je dat de ventilator gaat draaien.

ahh juist, op die manier. Dan zou ik het volgens mij moeten aansluiten zoals ik in de afbeelding heb aangepast.

Je kunt prima twee draden onder een klem zetten, dus geen kroonsteen nodig.

[Bericht gewijzigd door Sine op (32%)]

Oh top, dat scheelt zeker. Ga ik het zo doen. Bedankt voor je reacties :)