Q9 is een diode waardoor de DC stroom nogal scherp wordt beïnvloed door Q8. Zo vormt hij een regelbare impedantie voor AC. Q8 wordt gestuurd door het gelijkgerichte uitgangssignaal.
De rest lijkt mij een discrete opamp, zijn gain is met R9/R11 ingesteld op ruw 43 dB.
Q7 is een stroombron, Q1 een bromarme spanningsbron.
Het compressorgedeelte is vrij eenvoudig (Q8/Q9 zoals reeds beschreven) maar de discrete op-amp is vrij complex opgebouwd. Met de diodes erbij lijkt het wel of het de bedoeling is dat deze een soort pre-limiting gaat doen bij sterke bursts, alvorens de eigenlijke compressor in actie treed.
edit : de 150pF doet niets essentiëels voor de compressie op zich, zal eerder met de stabiliteit van de schakeling te maken hebben.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (16%)]
kris en aart, ik vond het een beetje vreemt in elkaar zitten ,maar het werkt wel goed , aleen snap ik de werking niet zo goed , in elektuur schemas staat dat altijd duidelijk uitgelegt , maar het is al een beetje duidelijker
kris en aart, ik vond het een beetje vreemt in elkaar zitten ,maar het werkt wel goed , aleen snap ik de werking niet zo goed , in elektuur schemas staat dat altijd duidelijk uitgelegt , maar het is al een beetje duidelijker ,zat er over te denken een 4 bander van te maken ,zodat de vershilende freqenties apart door de schakeling gaat en daarna weer samenvoegen , maar het is nogal veel werk
Zo maakte men dat voordat er handige IC's waren (en voordat alles digitaal werd). En later ook nog wel, het is ook een kwestie van smaak, verkrijgbaarheid en produceerbaarheid etc.
Het is geen HiFi, maar voor heel veel audio toepassingen, bijvoorbeeld bij zenders, communicatie of in de studio, is dat ook niet relevant. Dat vergeten HiFi hobbyisten wel eens.
Ik wordt na een aantal topics in dezelfde richting eigenlijk wel nieuwsgierig wat u probeert te bereiken of waar u hobby in heeft? 
[Bericht gewijzigd door Aart op (11%)]
Het is om het geluid op hetzelfde nivo te houden zonder hoorbare nivo verschillen ,ook bij harde insturing
Die behoefte zie ik 
Het leek er op het forum echter op alsof u enigszins wanhopig allerlei oude schakelingen nieuw leven in probeert te blazen. Dat kan een fijne hobby zijn, maar is als het vooral om het effect gaat mogelijk geen handige benadering.
Ik heb zelf weinig ervaring in de processing hoek, maar op bijvoorbeeld Marktplaats kosten digitale doosjes van Behringer of analoge van dbx niet de hele wereld.
Wij hadden op de vereniging een Behringer DEQ2496 in de keten zitten voor zoveel mogelijk geluid bij zo min mogelijk overlast, de betrouwbaarheid was over de jaren slecht (want B., koop er twee.. MTBF iets van 15 kh in de 24/7 praktijk over 175 kh) maar het effect en de geluidskwaliteit waren geheel naar tevredenheid. Daarbij is werkelijk alles instelbaar, en op te slaan.
Of kijk als analoog zelfbouw leuk is eens naar een modern ontwerp, met uitleg: https://thatcorp.com/datashts/dn00A.pdf
Dit lijkt gezien hun geschiedenis vermoedelijk veel op wat dbx toepast. THAT heeft vele interessante application notes.
De IC's zijn wel uniek, maar behoorlijk verkrijgbaar en voor een speciale analoge functie kan het soms niet anders. De kwaliteit is met een discreet opgebouwde Blackmer cel niet te benaderen.