Ik heb een solarbike gebouwd, de Maxun One.
Met een snelheid van 25 km per uur, aangedreven door enkel zonne-energie, confronteert deze fiets je telkens weer met de enorme kracht van de zon. Ik wil deze unieke ervaring toegankelijk maken voor een breder publiek en een van de manieren om dit te realiseren is via zelfbouw gemeenschappen. Daarom ben ik op zoek naar mensen die kunnen bijdragen aan het opzetten hiervan. Wie kan helpen?
Zonder aan je vraag te kunnen voldoen toch nieuwsgierig:
Absoluut een mooi project en ongetwijfeld dat je de zonkracht meteen merkt.
Maar hoe zit het met de windkracht op die relatief grote panelen?
En hoe zit het met de ruimte die zo'n fiets inneemt m.b.t. mede weggebruikers?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik heb ook mijn vragen en twijfels bij dat ontwerp, maar daar gaat het niet om.
Helaas snap ik ook de gestelde vraag niet al te best.
Wordt er hulp gezocht bij het opzetten van een webstek en/of andere vormen van publiciteit?
Wordt er iemand gezocht die kan en wil investeren in een productielijn?
Is er hulp nodig bij de wettelijke goedkeuring? (bestaat er dat eigenlijk, voor fietsen?)
Om mensen aan te zetten of te ondersteunen tot zelfbouw lijkt een webstek met een pak documentatie een goede eerste stap.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De gestelde vraag is qua woordgebruik geschreven als een advertentie. Kennelijk is het dus een advertentie. Geen echte personeelsadvertentie denk ik, meer een "enthousiaste vrijwilligers gezocht".
Het opzetten van gemeenschappen is op die manier moeilijk want te vrijblijvend. Hoe het wel goed gaat, weet ik helaas ook niet. Ik denk dat je het beste aansluiting vind bij mensen die al veel en graag fietsen, niet bij elektronici.
Een gemeenschap opzetten is niet zo makkelijk vanwege de versplintering tussen de diverse mediagebruikers.
Voor de oudere, meer populistisch-georienteerde mensen heb je facebook. De mensen onder de 35 hebben dat inmiddels grotendeels niet meer (of alleen om in contact te blijven met de (groot)ouders), en kunnen dus je community daar ook niet zien. Ook slecht door zoekmachines te indexeren. Je moet tegenwoordig vaak ingelogd zijn om inhoud op facebook te kunnen bekijken.
Voor de mensen tussen 20 en 35 jaar heb je veelal youtube, discord en telegram privéchats. Geheel ondoorzoekbaar zonder lid te zijn. Fantastische software verder, werkt echt fijn, maar niet geschikt voor bouwverslagen - echt alleen voor het community gevoel bruikbaar. Een bouwverslag zal zónder de ingebouwde zoekmachine volledig onvindbaar zijn omdat andere informatie gewoon er bovenop gestapeld wordt, in plaats van (zoals op een forum) in een eigen nieuwe thread belandt.
Reddit heeft ook nog een grote user base en heeft tot op zekere hoogte de voordelen van een forum en van modernere sociale media gecombineerd. Doorzoekbaar vanaf buiten het platform, indeling in threads, doch wel het probleem met oudere data die helemaal wegzakt. Reddit heeft wel een eigenzinnige cultuur die je moet liggen.
Voor de jeugd zit je richting tiktok en twitch of andere streamingplatforms te denken. Tiktok zijn eenhapssnacks die waardeloos zijn om uitgebreidere technische informatie op te behandelen. Twitch is leuk voor topdown creatie van communities, maar jij moet wel bereid zijn om een 'klas' volgelingen live instructie te geven.
Kenmerkend aan ál deze opties is dat de inhoud van de community A. niet vindbaar is vanaf een buiten het eigen platform en B. dat informatie vaak niet logisch geordend kan worden, en oude informatie zéér slecht vindbaar is.
Dan komen we bij de laatste optie: een forum. Onder technici nog enigzins ingeburgerd, onder de rest van de bevolking zo goed als verlaten. Zoek je naar technische oplossingen voor problemen op Google, dan is de kans vrij groot dat je oude forumthreads uit de jaren 2005-2015 tegenkomt.
De voordelen zijn dat zowel het platform als de inhoud van búiten het forum vindbaar zijn. Zou je 'zonnefiets community' intikken in google, dan is er enige kans dat jouw forum wordt gevonden.
Daarnaast is informatie goed te archiveren. Threads zijn uitstekend doorzoekbaar. Informatie is goed te ordenen, en een inhoudelijke thread die verzandt in kletspraat heeft geen invloed op ándere threads.
Feitelijk is een forum technisch gezien het beste medium om een zelfbouw community op op te starten. Je zult alleen hard moeten werken, om de mensen bijelkaar te krijgen die niet gewend zijn om te werken met forums.
Overweeg ook om dit te doen, maar op een bestaand forum dat al loopt. Misschien is er al een forum over elektrische fietsen, en kan je je verhaal doen aan de beheerders aldaar. Als het over elektronica en elektromechanica gaat, kan je ook hier een eigen topic starten over jouw project, en mensen uitnodigen om hun projectverslag in dat topic te plaatsen.
In 'ons' geval is het wel belangrijk dat je geen winstoogmerk hebt (je bericht komt heel commercieel geschreven over...). Ook op andere platforms van derden zal dat meetellen.
@T-sec: van medefietsers op grote fietsen (bakfietsen) heb ik amper last. Auto's rijden me daarentegen regelmatig in de weg op plekken waar er geen vrijliggend fietspad is...
@ Paulinha: er zijn wettelijke beperkingen m.b.t. de afmetingen van fietsen. Vooral de breedte en de lengte van aanhangers zijn gereguleerd. Verder bepaalde vereisten zoals een bel en een rem, en 's nachts verlichting. Dat is het wel zo'n beetje.
Ik zie vooral problemen met inderdaad de wind, maar ook met het onmogelijk kunnen parkeren in fietsenrekken welke je juist nodig hebt door de windgevoeligheid. Waait het ding om, dan zijn er een paar cellen voorgoed kapot. Maargoed. Eigen afweging. Als je zo'n ding hebt, neem ik aan dat je honderden kilometers gaat afleggen op plekken waar uberhaupt geen fietsenrekken zijn. Binnen Nederland ben je beter af met een accu die je iedere 50km ofzo laadt. Twee accu's mee en je bent een dag onderweg. Zonnepanelen leg je thuis neer. Compacter, even zwaar.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Overweeg een lage aanhanger achter de fiets waar een paneel op rust in plaats van deze gevaarlijke constructie. Op die manier is het geen rijdende guillotine meer. Verder is het een leuk project!
Op woensdag 24 januari 2024 15:47:05 schreef Benadski:
Overweeg een lage aanhanger achter de fiets waar een paneel op rust in plaats van deze gevaarlijke constructie. Op die manier is het geen rijdende guillotine meer. Verder is het een leuk project!
Precies. Ik vind die panelen voor en achterop ook niets.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zal niet snel groot worden want de doelgroep is beperkt tot mooi zomer weer fietsers. Woonwerk swinters zal lastig zijn omdat het vaak donker is als je naar of van je werk of school rijdt.
Riding by solar energy is a unique experience; we just need sunny summer weather.
Voor die doelgroep zal het formaat ook minder van belang zijn.
Ik zie alleen het nut niet. Ze vergelijken het met zeilen maar dat vind ik een erg kromme vergelijking. Zeilen doe je niet omdat het geen brandstof kost en ook niet omdat het minder vermoeiend is. Zeilen is juist vaak hard werken. Een electrische fiets is juist minder hard werken en de beleving is tov een electrische fiets met accu gelijk of zelfs minder (vanwege die twee panelen die al snel in de weg zitten). Een fietsenstalling met zonnepaneel zou praktischer zijn.
Een open lichtgewicht elektrisch motorbootje met panelen annex zonnescherm zou ik logischer vinden. Die dingen worden meestal alleen bij mooi weer gebruikt.
ik heb een ligfiets, met daar vooraan 3 zonnepaneeltjes. samen 15W.
dit is NIET voldoende om mijn accu vol te houden om 1uur smorgens en 1uur savonds met ledverlichting te rijden.
in de zomer moet ik zowat elke maand mijn accu eens opladen, in de winter elke 3dagen.
de hoeveelheid zonnepanelen om een electromotor te kunnen voeden, moeten immens zijn.
mijn 7200WP thuis installatie doet nu om 16h21 in de zon maar 521watt. dat zijn 20panelen van 1m90x1m15 !!!
voor electrisch te kunnen rijden, moet je dus al 200W kunnen opwekken, continue. dat is een groot paneel.
als je dat ook in de winter bij lage zon wil, heb je al 2-3 zulke panelen nodig
en de wind is ook een probleem, vanaf windkracht 5 met wind langs de zijkant, kan ik met de ligfiets ook al niet meer fietsen omdat ik op straat geblazen word. grote panelen op mijn fiets monteren, zou ik dus nooit doen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op woensdag 24 januari 2024 13:51:15 schreef Paulinha_B:
Is er hulp nodig bij de wettelijke goedkeuring? (bestaat er dat eigenlijk, voor fietsen?)
Ja, die is er en ik heb een groot donkerbruin vermoeden dat dit niet mag, hoe goedbedoeld ook.
Op woensdag 24 januari 2024 14:16:56 schreef Ledlover:
Voor de oudere, meer populistisch-georienteerde mensen heb je facebook [..] Ook slecht door zoekmachines te indexeren.
Ook totaal niet doorzoekbaar op/met Facebook zelf 
Op woensdag 24 januari 2024 14:16:56 schreef Ledlover:
Voor de mensen tussen 20 en 35 jaar heb je veelal youtube, discord en telegram privéchats. Geheel ondoorzoekbaar zonder lid te zijn.
Uh, nee? Je hebt geen account nodig bij Youtube om alle inhoud te kunnen zien (ook commentaren van mensen onder de video). Pas als iets een leeftijds-restrictie krijgt, moet je inloggen of een account aanmaken.
@ topicstarter: laat ik vooropstellen: ik waardeer initiatieven. Zonder eerste stappen komen we nergens. Maar toch heb ook ik ernstige bedenkingen bij het ontwerp. De risico's bij aanrijdingen zijn daarbij echt mijn grootste bezwaar: ik wil niet weten hoe ik er aan toe ben als ik als voetganger door een fietser met dit ding aangereden zou worden, al is dat per ongeluk, idem met het risico op beschadigen van de panelen zelf, die voor m'n gevoel echt extreem kwetsbaar zijn in deze opstelling: veel mensen onderschatten volledig de krachten die optreden bij simpele aanrijdingen op lage snelheid.
Ten tweede de 'cockpit' van de Maxun: ik zie echt allemaal metertjes met (vooral!) LEDs: als je energie al zo schaars is, waarom dan hordes meters met LEDs op dat ding monteren en dan (ook vooral) veel metertjes die mij dingen tonen die me werkelijk niets boeien onderweg... Ik bedoel, als je ziet dat je panelen minder opleveren dan je zou willen, ga je dan ineens zorgen dat je een andere hoek ten opzichte van de zon krijgt? Dat kan niet, want je rijdt op een weg waarvan iemand anders bedacht heeft waar die heen gaat...
En dan een ander punt: ik vind zon die onder de verkeerde hoek op het dashboard van de auto van m'n ouders valt al irritant. Dat dashboard is nog van donkergrijs kunstleer met (zo vermoed ik) bewust meerdere streepjes en dingetjes om directe reflecties zoveel mogelijk te breken. Hoe zit dat met dat paneel op de voorkant? Ik moet er niet aan denken dat je de zon vol in je gezicht krijgt door de reflectie omdat de zon toevallig in de 'goeie' positie staat.
Leuk idee maar naar mijn mening levensgevaarlijk.
Er zal een kind oversteken...
Dit krijgt nooit een goedkeuring.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die achterste zal het probleem niet zijn. Ik zou die voorste boven de fietser plaatsen, zit je gelijk lekker in de schaduw of, mocht het gaan regenen, droger.
Op woensdag 24 januari 2024 17:54:33 schreef weardguy:
Ja, die is er en ik heb een groot donkerbruin vermoeden dat dit niet mag, hoe goedbedoeld ook.
Nee, er bestaat geen wettelijke (type)goedkeuring voor fietsen in Nederland. Er bestaan wel wettelijke eisen, zoals een reflectortje hier en een lampje daar, maar dat is alles.
Voor het in de handel brengen moeten ze ook voldoen aan de richtlijn productveiligheid en overige toepasselijke EU richtlijnen en verordeningen.
Ik zie hier eigenlijk geen topic in voor CO om eerlijk te zijn. De hele discussie die ontstaan is is daardoor ook volledig off-topic.
:strip_exif()/f/image/5E8ZKgKsDNj2LzSTN0Qy7Ln2.jpg?f=fotoalbum_large)