Hoi,

ik heb een nauwelijks gebruikte Kipor IG770 sinus generator gekregen die geen spanning geeft.
Deze generator heeft een ingegoten inverter en lees dat je hier over het algemeen niet zoveel aan kan doen.

Toch kwam ik op dit Russisch forum (even vertalen aanzetten) waarin wat zaken worden besproken. Ook zie ik wat foto's waarbij de potting deels of geheel is verwijderd wat misschien toch weer wat hoop geeft.

Mijn generator geeft direct na het starten een "overload" error. De stappenmotor waarmee het toerental wordt geregeld werkt wel.

Op de "secondary winding" vanaf de alternator meet ik 7-12V wisselspanning met een frequentie van rond de 500hz, zoals het hoort volgens het bericht op het forum.
Op de "main winding" meet ik 280V tussen alle fasen als hij stationair loopt.

Een nieuw inverter bord is te kostbaar en is net zo duur als een nieuwe machine.
Apparaat loopt als een naaimachientje en ziet er verder bijna als nieuw uit en wil proberen om er toch iets van te maken.

Mocht dit allemaal tot niets uitdraaien; is het wellicht een optie om hem om te bouwen naar een conventionele generator met AVR? Hiervoor mis ik alleen wel de "exciter winding" op de alternator, en wellicht matched de frequentie van deze alternator niet.

Ik heb een gelijkaardige (IG1000) met hetzelfde probleem; ze lijken het allemaal te krijgen.

Ik heb al overwogen om de generator te herstellen door een 12 of 24V inverter om te bouwen; basically het primaire stuk eruit te slopen en dan de spanning van de generator gelijk te richten en op de DC bus van de inverter aan te sluiten. Ik heb zelfs al een paar elco's en een driefasige brugcel klaarliggen, maar ben er nog niet aan begonnen.

Dat is ook een optie.

Ik denk dat hier een permanente magneet 3-fasen alternator in zit; volgens mij kan je dat ook niet regelen met een AVR.

Wat voor omvormer had jij in gedachten hiervoor? Je zult dan wel iets moeten hebben waarbij de DC bus van de omvormer indezelfde range zit als de output van de alternator.

Kan met deze module, DC 380V in, je mist dan nog wel de aansturing van de carburateur. Voordeel van de losse onderdelen is dat je alle halfgeleiders en condensatoren gelijk kunt vervangen door merkspul.

https://nl.aliexpress.com/item/32597288554.html

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (30%)]

Dat komt al aardig in de richting !
Ik vind het lastig om de weg op Aliexpress te vinden; met allerlei verschillende zoektermen was ik niet op deze module gestuit. Knap dat het jou wel is gelukt :)

Ik zie dat deze Alieexpress bordjes worden gebruikt om van een gemodificeerde sinus een zuivere sinus te kunnen maken.
Zou dit ook werken wanneer je hier een DC spanning op aanbiedt die wordt gemaakt met een 3-fase brugcel aangesloten op de alternator?

Ik denk dat dat een vertaalfout is; de uitleg is alleszins in erg krom Engels geschreven en er staat oa input 380V DC en input 16V AC. Ik zie geen brugcel op de foto maar wel twee dikke elco's, dus ik veronderstel dat dit alleen werkt met DC aan de ingang.

Ik heb er een in bestelling staan, de 16V ac is voor de aansturing.
Daar open ik wel een apart topic voor als die binnen is.

Kwam deze module ook nog tegen, misschien hebben jullie er wat aan:

https://nl.aliexpress.com/item/1005003333746106.html

Ik ben benieuwd !

ik heb een vervangende inverter besteld. Niet goedkoop.

Als het een gelijkaardige is aan de mijne, zit daar ook een 12V lader in met een aparte wikkeling op de generator, en wat gelijkrichting/spanningsstabilisatie. Daar kan je die 16VAC waarschijnlijk wel van aftappen.

[Bericht gewijzigd door KellyDK op (17%)]

Dat aliexpress ding; Ik ben bang dat de bedoeling is dat je de oude trafo uit je "modified sine wave" ding hergebruikt om hier dienst te doen. vandaar dat er MSW -> SW staat....

Volgens mij klopt die beschrijving niet; als ik de print bekijk zie ik de ingangsspanning vlak bij de elco's staan, zonder enige gelijkrichting. ALs je daar een modified sine op hangt gaan die elco's het niet lang overleven.