Je deed witgoed reparatie bij een kringloop? En je mag geen 2e handse onderdelen meer gebruiken?
Erg raar....
Werk zelf bij een electroworld en gebruiken soms wel es 2e handse onderdelen. Zoals wasmachine deuren.
Nooit problemen mee gehad.
En nog wat leuks
Ik ga een traject in om miele apparatuur onder garantie te mogen repareren? deden we sws al wel wat. Maar geen grote ingrepen omdat miele dit moet afhandelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 7 februari 2024 19:33:02 schreef EricN:
Idd, als je ergens komt waar je je vuile werkkoffer nog niet op de grond durft te zetten (vanwege schrijnende toestanden, gebeurt regelmatig) dan zakt de goesting om de nek uit te steken merkelijk.
Er mag een minimum aan menswaardigheid zijn.
ken dat wel ja, storingzoeken waar je over zolders komt met een beste hoeveelheid rattekeutels. of een stekkerdoos van het aanrecht haalt met aanrecht fineer en al, vast geschimmeld aan het aanrechtblad..
Oww ja, de Milieu politie is ook bij onze kringloop winkel geweest en een waarschuwing gehad voor gebruik 2de hands onderdelen, dat mag niet meer!! Dus einde oefening witgoed herstel… mag alleen met nieuwe onderdelen EN je moet een opleiding hebben genoten van fabrikant om te mogen herstellen… haalbaar? Not!!
dit veranderde al toen ik nog eens een blauwe maandag bij een kringloop werkte 25 jaar terug. alles moest toen al gewogen worden en onderdelen kon je ook niet meer makkelijk bekomen uit voorbijkomende kratten. echter ik zou me niet veel van die milieu boa's aantrekken, als je in afgedankte apparaten nieuwe onderdelen moet gaan zetten is er nog weinig aan te verdienen.
[Bericht gewijzigd door testman op (39%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
?? Is dat niet het meest milieuvriendelijke dat je kan doen? Het argument? En als je de "pel" vd milieupolitie doet? Op welke laag kom je dan?
Tja. Dat soort vuile machines is hier dagelijkse zaak. En als je ze er op aanspreekt (na groen uit te slagen vd stank) staan ze je met een niet begrijpende blik aan te staren alsof je wat staat te verzinnen. Stank? Vuil?... Tja, ge kunt toch niet meer doen dan de was er in steken en zeep er bij doen....? Krijg je dan.
De moment om elk verder overleg stil te leggen. De ervaring leert dat het tot nergens leidt.
Je kunt verstand er niet in slaan. Enkel verdoven zou helpen maar ik beschik niet over het nodige medisch diploma om medicatie voor te schrijven.
In ieder geval. Mijn wasjes nog in machines doen die getest moeten worden gaat niet meer. In de meeste zou je zelfs de kakbroeken vd kleintjes niet durven wassen. Zo vuil.
A propos. Er is ook een nieuwe trend in de witgoedwereld die er aan Komt...
EricN
De vraag is, wie komt dat te weten als je een 2dehands stuk steekt?
Hier nog een leuke(foto)
Soms ook wel schrijnend. Bv nieuwe bauknecht waarvan je op 5m afstand ziet dat de rubber "vol" is omdat de troep (schrijfstokken, munten, en andere brol) tot tegen het glas steekt. Uiteraard met de troep tegen de muren omhoog gestapeld en niet vd propere maar met vuiligheid doordrongen. (Zie meme maar die is nog te braaf voor het vb te illustreren)Je kan daar speleoloog gewijs doorheen klimmen. Je moet dan de keuken passeren waar je dan een klein ultra vuil matrasje ziet tussen het andere vuil met een doek afgeschermd waar dan duidelijk een kind moet op slapen. Het speelgoed begraven onder een laag smurrie. Dat zijn pas de zware gevallen... Die vergeet je niet. Zelfs met mijn geheugen 
Dat volwassenen daar voor kiezen is hun keuze en die krijgen gratis mijn mening maar als er kinderen in betrokken zijn breekt je hart. PS. Het vb zeker niet het enige geval. Ik moet aan mijn memoires beginnen...
[Bericht gewijzigd door EricN op (88%)]
Op woensdag 7 februari 2024 19:33:02 schreef EricN:
Idd, als je ergens komt waar je je vuile werkkoffer nog niet op de grond durft te zetten (vanwege schrijnende toestanden, gebeurt regelmatig) dan zakt de goesting om de nek uit te steken merkelijk.
Er mag een minimum aan menswaardigheid zijn.
Dat is onder andere de reden dat ik recent bij iemand de Beko heb laten plaatsen, zie posting hierboven.
Geen geld, dus dan maar een budget oplossing.
Ik kan niet in alle gevallen bijspringen. De klant in kwestie vanmiddag was ook enorm eigenwijs en kon nogal bot overkomen.
EricN
Op woensdag 7 februari 2024 21:04:42 schreef maus0611:
[...]
Ik kan niet in alle gevallen bijspringen. De klant in kwestie vanmiddag was ook enorm eigenwijs en kon nogal bot overkomen.
De moment om de harde grens aan te geven en volledig volgens het boekje te handelen. Compassie heeft grenzen.
Ik weet niet of er een boekje voor is om zoiets aan te geven ergens bij een instantie. Is dat in belgie wel?
Hier in NL, geen idee.
En in hoeverre mag je dit als bezoekend technicus doen? Ik wil niet achteraf horen 'Die monteur...' als ik ergens een melding maak van een persoon die dringend hulp nodig heeft.
Ik heb recent een vriendin van me geholpen met een huishouden wat compleet vastgelopen was. Hier kwam ik in eerste instantie wel vanwege 'mijn wasmachine is stuk wil jij eens kijken? Maar niet via mijn werkgever maar via gezamenlijke vrienden.
Weken werk gehad aan het uitruimen en opruimen van haar huis, en diverse opmerkingen van buitenaf, niet altijd positief; Men denkt meteen dat je iets met iemand hebt, men vraagt zich af waarom je zoveel tijd stopt 'in een vreemde', men vraagt zich af wat erachter zit. Men vraagt zich af of ik die persoon zelf wil veranderen want dat mag niet.
Ik kijk een beetje uit.
In het geval waar ik bezig was heeft de persoon in kwestie het gelukkig goed opgepakt en is zelf erg hard bezig om het leven weer op de rit te krijgen. Elke keer als ik langskom heeft ze zelfstandig weer iets aangepakt en heeft elke keer weer meer energie om leuke dingen te gaan doen.
De grootste klus was achterstallig huishouden en het leegruimen van een paar ruimtes waar je letterlijk niet meer naar binnen kon omdat ze zo vol stonden. Dichtgeslibt in de afgelopen tientallen jaren.
Financieel een kleine duw gegeven in de vorm van een wasmachine, wat materiaal zoals kastjes en gebruiksartikelen (wasrek, een paar lampen, etc) maar uiteindelijk ziet ze nu zelf in dat ze moet sparen om iets moois te kunnen kopen.
EricN
Dat soort altruïsme siert je. Echt iets waar je fier op kan zijn.Als iedereen elkaar helpt zou de wereld er al veel beter uit zien (https://www.youtube.com/watch?v=1gEF2b3x8pg). De hedendaagse mens kijkt te veel naar de overheid om de problemen of te lossen.
Wat het boekje betreft:
Je geeft zelf aan dat 2dehands stukken of elcootjes vervangen not done is dus er is toch enige handboekvorm of noem het "grens" die je in acht dient te houden. Bij kleinere bedrijfjes zit daar meer rek op. Om een vb te geven: Klant heeft kapotte deur en elcootjes.
1. Ze zitten in een moeilijke situatie en zijn heel schappelijk in de omgang. Dan is het niet zo moeilijk om een deur te "vinden" en een elcootje te vervangen. Iedereen wordt betaald, geen leed geleden.
2. De klant is van het kringspier type en gedraagt zich onmogelijk. Dan gaat er een offerte komen van een nieuwe print en deur en geen seconde van de werkuren beknibbeld. Dat is wat je voorgeschreven wordt ook bij elke klant. Hier zit er wat "rek" op.
Ja EricN, zo steek ik ook in elkaar, helpen waar het kan en als het stank voor dank is stuur ik ze het bos in!