Hallo allemaal
Ik heb een miele w5866 wasmachine gekocht waar een module defect van was. Deze gerepareerd en uitgelezen. De machine heeft 4025 draaiuren van de 10000 opgegeven.
De machine draait stabiel. Alles is goed. Alleen mijn vraag is vooral, hoelang gaat het lagerkruis mee? Hij heeft een aantal jaren niet meer gedraaid.
Hij is van oktober 2010
Trommel zit geen beweging in.
Wie heeft hier ervaring in de levensduur. Ik ben zelf witgoed monteur. Maar ik ben nog 23 en heb er nog geen 1 gehad waar dit probleem heb meegemaakt in de 4 jaar
Nou dat is dan goed nog voor jaren plezier als de trommel mooi netjes rond draait. je kan tikken rond trommelspaken en klinkt het hol ( behalve rond midden) is aangroei minimaal en kan nog jaren mee.
[Bericht gewijzigd door smd op (54%)]
Op vrijdag 2 februari 2024 19:16:38 schreef smd:
Nou dat is dan goed nog voor jaren plezier als de trommel mooi netjes rond draait. je kan tikken rond trommelspaken en klinkt het hol ( behalve rond midden) is aangroei minimaal en kan nog jaren mee.
De trommel klinkt bewijzen van spreken als een bekken van een drumstel (in ht midden en de hoeken waar de trommelkruis armen zitten)
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik kan uit je uitleg niet opmaken of er nu iets mis is met de trommel.
Eerst schrijf je "alles is goed". Dan schrijf je "trommel zit geen beweging in". Bedoel je "abnormale speling" of "hij draait niet"?
Een miele gaat gemiddeld 12.000u mee. Op 14.000u is het zoeken naar nog iets dat deftig is.
De staat vh trommelkruis is afhankelijk van wat er van zepen en was is ingegaan. Je kan dat op 4j rot krijgen of op 24j.
Met geen beweging in bedoel ik dat er geen speling in zit. Draaien gaat natuurlijk goed. Had het wel beter kunnen opschrijven?
Geen idee wat de vorige eigenaren waren. Mijn collega heeft deze wasmachine meegenomen bij een klant vandaan 4 jaar geleden. Heb hem voor een symbolisch bedrag overgenomen.
Ik gebruim zelf alleen poeder.... 40graden truien broeken tshirts. Hemden ondergoed sokken handoeken beddengoed 60 graden. Hij staat 2 per week op 40 graden te draaien 3x op 60 bij mij.
EricN
Gaat normaal nog veel jaren mee. 14j en 4000u is niets voor een miele. Het enige waar ik geen zekerheid over kan geven is het gegeven dat de print stuk was. Mogelijk is overbelading (overbelasting) een factor. Je hebt hem voor een appel en een ei "gekregen". Gewoon afwachten en blijven gebruiken zoals je bezig bent. Ondertussen heb je tijd om een stock aan te leggen voor als deze toch moest uitvallen. Veel succes in de witgoedsector. Zonder werk ga je niet snel komen te zitten. Werk je voor een groot bedrijf of een locale dealer?
Dat is waar idd.
Denk ht ook niet haha,
Werk zelf voor een lokale electroworld. Doe eigenlijk alles. Tvs audio hifi (echt hifi, buizen versterkers, nad jbl classic monitor audio etc. Geen sonos overigens daar doen wij de sennheiser ambeo voor?)
Als de spaken als een bekken van drumstel klinkt is goed, rond centrum trommel als dat iets massiever klinkt is het OK en kan je zeker jaren wassen. Maar een reserve stalen kruis op de kop tikken is nooit weg!!
Ik kom vanalles tegen qua draaiuren en gebroken trommels.
Soms machines van nog geen 10 jaar oud met nog geen 3000 uur.
Soms machines van 20 jaar oud met meer dan 20-30.000 uur op de klok.
Het record staat op 32.000 ofzo, die machine had een versleten verwarmingsrelais. Uiteindelijk gaan zelfs die onderdelen dan falen.
Belangrijkste is hoe je hem gebruikt. Vloeibaar wasmiddel blijft vettig of je nu veel of weinig gebruikt. Kruis zal dan eerder stuk gaan.
Ik heb een paar maanden geleden een 12 jaar oude machine volledig gedemonteerd ivm lagerprobleem. Het trommelkruis was in nieuwstaat. Klant gebruikte alleen poeder.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (32%)]
Yep, poeder is en blijft gewoon het beste!! Ach, ik denk dat ik ook wel machines van de Jaren 80 met meer dan 30000 Hrs heb gezien. Ik heb nog 1 klant met een W431 van 1978 die een gezin aan was heeft verwerkt , en nog steeds draait. tot nu toe alleen pomp vervangen en koolborstels incl lagers (dubbele) motor.. is best knap! In beginnen minimaal elke dag gedraaid en nu wast het bejaarde echtpaar ondertussen er 2 x per week mee.. 40.000-50.000?? zit geen IR uitlezing op 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
daar tegen een LG wasmachine van 2 jaar oud welke al zeker 5x hersteld is geweest, ook een gezin van 4, eigenaar heeft het ding al buitengekiept en een nieuwe gekocht ( hun denken dat het een maandagochtendmodel was ) dus weer een LG. ik draaide aan de trommel, die draait zwaar en het manchet zit gekreukt. komt nog door een was programma heen, maar goed is een groot woord.
Recent een Beko bij iemand geplaatst die me toch als een zonnetje loopt. Superstil en makkelijk in bediening.
Beko is niet zo slecht hoor… Maar een Miele man die een Beko plaatst?? Hoe can? @ testman: sommige mensen krijgen alles stuk. Ik heb een LG in onderhoud van een slagerij, manchetten vreten elk half jaar op door het dierlijke vet.Machine is 4,5 jaar oud, draait 3 a4 x per dag, nu eerdaags pompje maar vervangen, dat is toch niet gek a 3 uur per wasprogramma?
ik ben 3,5jaar geleden verhuisd en wou de zware machine van het vorige huis niet meer uit de badkamer de trap af zeulen.
heb een goedkope gekocht online (bellavita of zoiets) en in het nieuwe huis laten leveren.
machine draait elke dag minstens 1 was, soms meerdere per dag. wasjes zijn allemaal langer dan 1uur. kan ik het ergens zelf uitlezen hoeveel uur die heeft of heb je daar speciale tools voor nodig?
had eigenlijk verwacht dat die maar 2jaar ging meegaan en gingen dan wel kijken voor een nieuwe betere, maar tot nu toe heel tevreden van.
onze valberg vaatwas die we dezelfde tijd kochten (paste als enige qua design in de keuken), is wel al lang geleden vervangen.
binnen het jaar reageerden de knoppen niet meer, technieker laten komen en doet die het op dat moment WEL weer 
loopt vast in programmas, paar maand later weer geen reactie, week erna doet die het weer... tot die op het laatste NIKS meer deed. power indrukken, display komt aan en dat is het ook.
staat in de garage om te verbouwen naar een velgenwasser (stuurprint uitslopen en vervangen met arduino)
Op dinsdag 6 februari 2024 05:45:52 schreef smd:
Beko is niet zo slecht hoor… Maar een Miele man die een Beko plaatst?? Hoe can?
In de vriendenkring iemand met beperkte financiele mogelijkheden.
Ontopic:
Vandaag 2 dezelfde Mieles gezien. W5873. Beide ongeveer 11 jaar oud.
Machine 1: 14.886 draaiuren. Klant klaagde dat centrifugeren moeizaam ging.
Ontluchtingsslangen gereinigd, apparaat zag er verder keurig uit onder de trommel. Klant reinigde hem af en toe met machinereiniger en 'Trommel reinigen' programma. Deftige wasmiddelen aanwezig en niet teveel doseren.
Machine 2: 4800 draaiuren, schimmel in de manchet en onder de trommel een vettige bruine laag zichtbaar. Uiteraard trommelkruis gebroken. Klant vertelde altijd poeder te gebruiken maar kwam aan met Ecover poeder. Tot zover mijn vertrouwen in dat merk dan maar weer, of die klant moet me bewust voorgelogen hebben. Die machine was echt goor...
Kortom, draaiurenstand zegt niet altijd alles.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (60%)]
EricN
Yep. Ecover. Gegarandeerd miserie. In vaatwassers dezelfde hoofdpijn.
Meteen een mooi voorbeeld dat gebruik een heel belangrijke factor is. Het "vadsige machine" syndroom is toch slechts iets van de laatste 20j dus toestel zuinigheid (machine producenten) en zeepproducenten gaan niet geheel vrijuit.
Hihi “ Vadsige” machine, leuke uitspraak! Maar met een bekend waspoeder niet te veel doseren, heter wassen, goed spoelen en ventileren hou je een knappe machine. De W431 bewijst het, 46 jaar oud en afgezien grijze kalk aanslag nog werkende!!
Net een W726 voorbij zien komen waarvan de besturing stuk was. Trommel nog in goede staat. Aankoopdatum 1989.
EricN
Nog nooit een stalen kruis gezien die afbrak....hoe men er ook mee heeft gewassen of onderhouden.
[Bericht gewijzigd door fabrice op (34%)]
Op woensdag 7 februari 2024 14:44:54 schreef maus0611:
Net een W726 voorbij zien komen waarvan de besturing stuk was. Trommel nog in goede staat. Aankoopdatum 1989.
Oei als miele passeert wordt het een koermodel.
Yup Maus, en was dit ook een schoon apparaat of een vette grot die 726??
Nee dat de stalen kruis niet kapot gaan weten we, maar de 431 heeft nog een emaille kuip, die rotten ook nogal eens door bij verkeerd gebruik
Machine zag er wel schoon uit en klonk gezond.
Idd elco's die slecht worden maar die mag ik simpelweg niet vervangen. Keurmerken en verzekeringen etc. Helaas.
Weet uit het verleden dat dat het probleem is. Machine komt niet op toeren. Motor gromt wel wat. Warmstoken van de print helpt.
Maar helaas..
Tevens was dit een dusdanig volgebouwd huis en vervuild huis dat ik ook niet langer wilde blijven dan nodig. Kon m'n koffer niet eens neerzetten, laat staan een machine openen.
EricN
Idd, als je ergens komt waar je je vuile werkkoffer nog niet op de grond durft te zetten (vanwege schrijnende toestanden, gebeurt regelmatig) dan zakt de goesting om de nek uit te steken merkelijk.
Er mag een minimum aan menswaardigheid zijn.
Een smerig huishouden en een schone machine?? Okey… ja laatst een Siemens machine gedaan zeepbakje lekte en manchet. Nog nooit zo een vuile zeepbakje gezien! Na schoonmaken liep die niet meer over en de manchet miste een stuk.. vol met schimmel brrrr weerspiegelde de toestand van het huis??
Oww ja, de Milieu politie is ook bij onze kringloop winkel geweest en een waarschuwing gehad voor gebruik 2de hands onderdelen, dat mag niet meer!! Dus einde oefening witgoed herstel… mag alleen met nieuwe onderdelen EN je moet een opleiding hebben genoten van fabrikant om te mogen herstellen… haalbaar? Not!!
[Bericht gewijzigd door smd op (35%)]