HF versterker bootstrapping of niet

Voor een oscillator welke met een weerstand van 390 ohm op de uitgang, het beste werkt heb ik deze schakeling bedacht:

Aanvankelijk gebruikte ik een emittervolger als buffer, maar daar ben ik van afgestapt. Zolang de ingang maar een belasting heeft van 390 ohm is het goed genoeg, voor mij dan. Deze versterker doet beide, heeft een ingangs weerstand van 390 ohm, via R1. Op de andere kant staat negatieve feedback via de weerstand spanningsdeler welke vanaf de collector wordt afgenomen. Over R1 staat dus een spanning welke in tegenfase is, aan de kant van de spannings deler. Ik vraag mij af of dit een bootstrap circuit is of niet.

Ha Martin V,

Warom niet een simulatie ? als het om een concept gaat ja dan gebruik ik wel de simulator.....
Ik zou een gedefinieerde stroombron gebruiken en het DC AC pad beter ontkoppelen maar dat terzijde.
Nu steld bouwen ook niet veel voor met een paar componenten maar het optimaliseren gaat in de SIM net even makkelijker :)

Groet,|
Henk.

Dat zou betekenen dat het knooppunt wat aangeduid wordt met 1,35V geen wisselspanningcomponent voert. Volgens mij klopt dat alleen als de collector met precies de juiste belasting belast wordt.

Op vrijdag 2 februari 2024 20:23:27 schreef Martin V:
Voor een oscillator welke met een weerstand van 390 ohm op de uitgang, het beste werkt heb ik deze schakeling bedacht:
[bijlage]
Aanvankelijk gebruikte ik een emittervolger als buffer, maar daar ben ik van afgestapt. Zolang de ingang maar een belasting heeft van 390 ohm is het goed genoeg, voor mij dan. Deze versterker doet beide, heeft een ingangs weerstand van 390 ohm, via R1. Op de andere kant staat negatieve feedback via de weerstand spanningsdeler welke vanaf de collector wordt afgenomen. Over R1 staat dus een spanning welke in tegenfase is, aan de kant van de spannings deler. Ik vraag mij af of dit een bootstrap circuit is of niet.

neen

Hi,

Bootstrap houd meestal in dat je vanuit een punt in de schakeling dat een lage impedantie heeft, je een instelpunt aan de ingang helpt.
Hierdoor wordt de ingang impedantie van de schakeling hoger.

Het punt waaruit je gaat helpen moet het zelfde signaal niveau hebben, je kan geen versterkt signaal gebruiken, dan krijg je mee koppeling en dus generatie verschijnselen.
Meestal heb je een punt waarvan de versterking net iets lager dan 1x is.

Hieronder een voorbeeld van een redelijk breedbandig 10x trapje met ene zeer hoge ingang impedantie.
Vooral als je de onderdelen die zich aan de Gate van Q4 bevinden zwevend monteert.

De oranje kaders geven de "Bootstrap" condensatoren aan.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Bootstrap-Fet-10x-Preamp-01.png

Wat wordt er hier allemaal gebootstrapt....

Over R14 staat het zelfde AC signaal als dat wordt aangeboden op de Gate van de JFet, ietsje minder trouwens bedenk zelf maar even waarom.
De Gate wordt gebootstrapt door C14 naar R17.
Dat vond ik nog niet voldoende, de beveiligings dioden D7 t/m D10 zijn ook geboootstrapt, dit is gedaan door twee extra condensatoren C16 en C17.
Er staat een 1uF condensator aan de ingang, maar deze kan veel lager in waarde worden, maar is hoofdzakelijk deze waarde voor een laag ruisgetal.

Maar er is nog een bootstrap aanwezig in de schakeling, dat is C12 die de drain van Q4 oplicht, de versterking van de JFet wordt hierdoor nog een stuk hoger en de bandbreedte is 4 a 5 MHZ.
De bandbreedte zou nog wat beter kunnen worden door een betere transistor voor Q3 te gebruiken, de 2N3906 heeft namelijk niet zo'n goede waarde voor "Early Voltage"
De bootstrap rond de 2N3906 heft ook weer versterking die lager is dan 1x.
Dit omdat een emittervolger een Gain heeft van ongeveer 0,98x en hierdoor is het voor dit deel van de schakeling ook stabiel.

Dit is het eerste deel van een 40dB meetversterker die ik jaren terug heb gemaakt aan de hand van een schema in Populair Electronics.
Ik hoop dat het een en ander hier mee duidelijker wordt, hoop ik. ;)

Groet,
Bram