Hey allemaal,
Mijn Panasonic TX-P42G30E werkt sinds gisteren niet meer. Toen ik de tv aan deed ging de groene led 6 keer knipperen waarna deze aan bleef. Het scherm bleef zwart en ik zag geen rode led knipperen of aan gaan. Meestal gaat de TV na het aan doen eerst in stand-by mode en moet je de TV zelf uit stand-by mode halen.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Online gezocht naar power cycles en factory reset mogelijkheden.
- Online gezocht naar power led codes. Deze tref je genoeg aan voor de rode led, maar niet voor de groene led.
- Power cycles mogelijkheden geprobeerd:
1. Power kabel meer dan 30 min eruit gehaald en power knop ingedrukt om zoveel mogelijk te power drainen.
2. TV's power knop meer dan 1 minuut ingehouden.
3. Afstandsbediening proberen te powerdrainen met de batterijen eruit.
4. TV aangezet met volume naar beneden aan de zijkant van de tv ingehouden.
5. TV aangezet met volume naar beneden aan de zijkant van de tv ingehouden en de 0-knop op de afstandsbediening 3 keer ingedrukt binnen 2 seconden.
- Batterijen in de afstandsbediening vervangen. Camera van m'n telefoon laat zien dat er signaal verzonden wordt als ik m'n afstandsbediening op m'n lens van m'n telefoon richt.
- Power kabel vervangen met andere power kabels.
- Andere stopcontacten getest (zonder stekkerdoos ertussen)
Op dit moment heb ik de achterkant van de TV eraf gehaald om verschillende voltages door te meten, maar dit is waar ik hulp bij kan gebruiken. Ik hoor de relais aan gaan nadat de TV ingeschakeld is en ik zie de optical audio port op de TNPH0936 printplaat voor ongeveer 2 seconden aan gaan, maar dat is ook zo'n beetje alles wat de TV nu doet.
Op het eerste gezicht is er niets vreemds op de printplaten te zien. Geen gepopte capacitors of iets dat ruikt alsof het doorgebrand is. Alle fuses op het power board doorgemeten op weerstand, maar die lijken niet kapot te zijn.
Online heb ik een handleiding van dit model gevonden, maar ik heb geen idee hoe ik de diagrammen moet lezen om te begrijpen wat ik kan testen of doen.
https://data2.manualslib.com/pdf6/126/12544/1254314-panasonic/txpf42g30.pdf?0f27a0e0fbf376fd81d651efb40d3434&take=binary
Heeft iemand aanwijzingen of ideeën wat ik nog meer kan doen?
Is een plasma, dus problemen met sustain printen is meest voor hand liggend. Meet de FETs na op sluiting, anders borden reviseren.. Maar ja, ook al een jaar of 12 oud??
Thanks voor je tips.
Omdat het P-board na het aanzetten van de TV direct zijn spanning verliest, was ik daar vandaag gaan zoeken naar een mogelijke indicatie. Ik had de diodes op het P-board al wel getest en geconstateerd dat er een aantal zijn die bidirectioneel actief zijn en mogelijk vervangen zouden moeten worden, maar zeker weten doe ik het niet. En dat is met mijn gebrek aan elektronicakennis het geval: ik kan wel iets meten, maar er niet direct een conclusie uit trekken.
De TV is inderdaad al 10+ jaar oud. Ik kan op dit moment even niets meer testen, omdat hij inmiddels naar de lokale elektronicazaak is gebracht om te achterhalen wat zij zouden doen. Zij lieten echter weten dat het zonder foutcode of duidelijke indicatie wat er aan de hand zou kunnen zijn tijdrovend en vrij lastig op te lossen is.
Vreemd, dat noemt zich expert.. Als de voeding zijn spanningen snel laat verliezen dan duid dat op overbelasting, dus alles afkoppelen is een begin??