ik had een tijd terug op het werk per ongeluk een meetsnoeren setje met banaan aansluitingen van 2 mm besteld (ik wou 4 mm bestellen).
dus ergens (weet niet meer waar) een verloop 4mm -> 2 mm besteld.
deze week die set voor het eerst gebruikt, en ik moet zeggen het werkte fantastisch, lekker licht zodat de klemmen beter blijven hangen.

wat is nou dan de vraag hoor ik jullie denken :),
ik vroeg me af of deze vaak worden gebruikt ? ik ben ze zelf (tot ik de verkeerde bestelde) nooit tegen gekomen.

of zitten er nadelen aan die ik nog niet heb ontdekt ?

In gewone 4mm uitvoering heb je veeel meer keus...
En 2mm met verloop is onlogisch, je hebt dan een onnodige extra overgangsweerstand, zeker bij lage stroom en weerstandswaarden niet gewenst.

4mm is nu eenmaal een universele maat, 2mm is een uitzondering.

Werden die niet "standaard" toegepast bij de Maerklin modeltreintjes?

2mm banaan zit je soms wel op oudere meetapparatuur waaronder soms op een plugin van een tekronixs scope. Die pluggins zijn beperkt qua ruimte die er is op het front en dan is de kleinere 2mm plug een uitkomst. Ik heb ook een paar kniel insteekvoedingen voor in een 19 inch rack waar alle aansluitingen op de achter kant zitten en er op het front een klein gaatje zit waarachter een potmeter. En dan daar boven 2 iets grotere gaten waar een 2mm banaan inpast. zodat als je de potmeter instel je ook gelijk kan meten. Dat laatste is meer cosmetisch zodat die 2 kleine gaatjes nauwelijks opvallen en bovendien zit er ook nog een rubber dopje op.

Maar als je verder geen apparatuur heb waar het al op zit zou ik het gewoon bij 4mm houden tenzij je van plan bent op heel klein te gaan bouwen en ruimte beperkt is.

Deze werden zeer veel veel gebruikt in de industrie. Heel vaak als rangeer stekers op schakelborden en in de eerste versie automatisering. Er bestond apparatuur die je nu zou betitelen als een plc. Vaak waren dat gedeeltelijk analoge computer systemen gebruikelijk in bijvoorbeeld de proces industrie.

Holec, Heemaf, general electric. enz leverden dit vroeger echt peperdure spul.

De besturing van een proces, motor (van een loco), of een oven of wat dan ook bestonden dan vaak uit een (rij of wand met) kast(en) waarin in 19 inch rekken met hele rijen (dubbel) eurokaart formaat printen. Op 1 zo'n eurokaart zit dan een PID regeling bestaande uit discrete onderdelen en soms hele vroege opamps. Of er zit een twee bits (ringkern) geheugen op. Een soort van flipflop dus. Dat klingt nu belachelijk en lachwekkend, maar het was wel een flipflop die bij stroomuitval en zelfs met een atoom explosie ernaast zijn geheugen bewaard. En dat is volgens de officiële datasheet zelfs ook getest. Het is ouderwetse koude oorlogstechnologie.

Op deze printkaarten zaten allemaal testpunten waar dit soort banaan stekers in kunnen. Er bestaan ook allemaal verloopjes en hulpstukken voor. Denk dan aan hele kleine fijne grijpertjes en krokodillenbekjes. In die tijd rolde je je kleine compacte scoopje van 30KG op zijn wagen naar je 19 inch kast, prikte een paar van die kleine banaan stekers in de testpunten om te kijken of je proces sturing nog binnen zijn venster zit.

Ik zal eens kijken of ik nog een paar foto's met toepassingen kan vinden. De stekers en contrastekers vorig jaar nog te koop bij RS. Ik heb een paar keer zo'n soort van oude printkaart opnieuw zitten maken. Nu met nieuwe moderne componenten er op natuurlijk. Uiteraard weet niemand het meer, maar ooit gebeurde er heel veel met een soort van analoge computer. En dat ging helemaal niet slecht ofzo. In sommige gevallen was het zelfs een stuk makkelijker om dat daar alleen het hoognodige opzat. Tegenwoordig zitten er veel en veel te veel opties, menu's en andere voor het doel zinloze opties op een apparaat waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

maar ooit gebeurde er heel veel met een soort van analoge computer.

Besturing van machines werden vroeger soms gemaakt met enkel relais. Dat heb ik nog wel gedaan. Dat is natuurlijk geen computer maar met relais kan je ook heel veel. Alleen totaal niet flexibel.

niet te vergeten, en actueel.. de Peak meettoestelletjes (gekend van de LCR meter,curvetracer, ESR meter etc) hebben vaak 2mm banaatjes.

Op donderdag 8 februari 2024 18:19:03 schreef Ex-fietser:

Holec, Heemaf, general electric. enz leverden dit vroeger echt peperdure spul. Of er zit een twee bits (ringkern) geheugen op. Een soort van flipflop dus.
Op deze printkaarten zaten allemaal testpunten waar dit soort banaan stekers in kunnen.

Correct, de 2mm testpuntjes waren heel normaal, ik gok dat je deze ook wel kent ;)

Er bestaan ook allemaal verloopjes en hulpstukken voor. Denk dan aan hele kleine fijne grijpertjes en krokodillenbekjes.

Precies, ik heb een hele berg 2mm hirschman geisoleerde kroko bekjes, die zijn ideaal.

Ome ali heeft daar niet van echt te onderscheiden kloontjes van.

https://www.aliexpress.com/item/1005003572506677.html

Op donderdag 8 februari 2024 17:24:25 schreef trix:
wat is nou dan de vraag hoor ik jullie denken :),
ik vroeg me af of deze vaak worden gebruikt ? ik ben ze zelf (tot ik de verkeerde bestelde) nooit tegen gekomen.

Test-apparatuur (ook nieuwe) op m'n werk zit er vol mee en geïnspireerd door wat ik op m'n werk zag, besloot ik zelf een kastje met die dingen te maken, vooral omdat 4 mm stekkers aan een dun draadje gewoon te lomp werden.

http://m-voorloop.nl/modelb-scenery-testkastje.html

Op donderdag 8 februari 2024 17:24:25 schreef trix:
of zitten er nadelen aan die ik nog niet heb ontdekt ?

Het enige nadeel is als er niet consequent voor 1 type is gekozen op een testkast. Dat is opzich niet erg als er geen meetapparatuur omgeprikt hoeft te worden. Moet je meetapparatuur van 4 millimeter naar 2 millimeter aansluitingen omprikken, dan wordt dat echt vervelend (ja, helaas ook professionele ervaring mee).

Op donderdag 8 februari 2024 17:32:20 schreef Arco:
In gewone 4mm uitvoering heb je veeel meer keus...
En 2mm met verloop is onlogisch, je hebt dan een onnodige extra overgangsweerstand, zeker bij lage stroom en weerstandswaarden niet gewenst.

4mm is nu eenmaal een universele maat, 2mm is een uitzondering.

2 millimeter is in de medische industrie (TENS-connector) een zeer gangbare maat en (zoals je inmiddels gemerkt hebt ;) ) ook in de professionele elektronica-industrie echt geen onbekende maat.

Ik gebruik ook 2mm na ze verkeerd besteld te hebben. Ze zijn handig voor meetsnoertjes die je licht wilt houden en ze zijn handig als chassisdeel op diy meetapparaatjes want ze nemen nauwelijks ruimte in op het frontpaneel. Daarnaast zijn ze heel goedkoop.

Op donderdag 8 februari 2024 17:40:22 schreef Paulinha_B:
Werden die niet "standaard" toegepast bij de Maerklin modeltreintjes?

Nee, dat is 2.5mm...

Hadden Pantec / Carlo Gavazzi universeel meters ook niet zo een wazige maat ?

Ja, die meter heb ik ook. Had al gepost, maar blijkbaar niet goed verzonden.
Helaas heeft hij sinds kort een probleem, om dat ik dacht in een andere stand stond. Ohm meter wekt nu niet correct meer.

Op donderdag 8 februari 2024 20:57:56 schreef fatbeard:
[...]
Nee, dat is 2.5mm...

Om precies te zijn 2,6 mm. Dat is het oude type. Om de een of andere reden is Märklin overgegaan op een nieuw type met diameter 1,5 mm.

Ik gebruikte (en nu nog ook nog voor speciale doeleinden) voor mijn µTracer buizentester soortgelijke busjes en stekkers.
Maar let op, er zijn busjes en stekkers van 2mm maar óók busjes en stekkers van iets dunner dan 2,2 mm.
Zie bijgaande foto van mijn buizentester en ook de opbouw zoals op mijn website beschreven.
Daar de 2mm stekkers soms té dik waren voor de 2mm busjes heb ik stekkers/snoertjes gebruikt met 1,8 mmpennen maar wel met een ingeklemd veertje.
Die passen prima in die 2mm busjes.
Staat in mijn verhaal beschreven.
Dus busjes, stekkers en snoertjes zijn nog gewoon te koop. :)
Voor mijn micro-tracer toepassing:
https://www.jendela.nl/Micro%20buizen%20tester.html
ruud

Op donderdag 8 februari 2024 21:12:32 schreef bprosman:
Hadden Pantec / Carlo Gavazzi universeel meters ook niet zo een wazige maat ?

[bijlage]

Daar heb ik er 2 van. Die zijn dikker.

Op donderdag 8 februari 2024 21:36:38 schreef Tidak Ada:
Ja, die meter heb ik ook. Had al gepost, maar blijkbaar niet goed verzonden.
Helaas heeft hij sinds kort een probleem, om dat ik dacht in een andere stand stond. Ohm meter wekt nu niet correct meer.

Is die niet gewoon gezekerd ?

Op donderdag 8 februari 2024 23:04:39 schreef bprosman:
[...]

bij fout gebruik in de Ohms stand gaan de weerstanden er sneller aan dan de zekeringen.
typisch is de +- 20 Ohm weerstand in de x1 stand die zijn flogiston verliest. de meter wordt in die x 1 stand veel te gevoelig.

Wij gebruiken die onder andere om de Rogowski coil te simuleren tijdens een kalibratie van deze stroomtangen.

Op donderdag 8 februari 2024 23:09:28 schreef kris van damme:
[...]

bij fout gebruik in de Ohms stand gaan de weerstanden er sneller aan dan de zekeringen.
typisch is de +- 20 Ohm weerstand in de x1 stand die zijn flogiston verliest. de meter wordt in die x 1 stand veel te gevoelig.

Ik meen me te herinneren dat daar die beveiliging met die rare batterij van 22V voor was.

Uit ruimtegebrek op sommige van mijn zelfbouwapparaatjes heb ik zo nu en dan wel 2 mm stekkertjes/plugjes gebruikt. Misschien wel te veel naar de prijs gekeken maar in de praktijk veel problemen met passing.
(te) vaak net te kleine stekkertjes (of te ruime busjes) waardoor ze niet lekker bleven zitten.

@ Leo
Misschien wel te veel naar de prijs gekeken maar in de praktijk veel problemen met passing.
(te) vaak net te kleine stekkertjes (of te ruime busjes) waardoor ze niet lekker bleven zitten.

Daarom gebruik ik stekkertjes met zo'n "veertje".
Dan heb je daar geen last van. :)
Ruud

Op donderdag 8 februari 2024 23:04:39 schreef bprosman:
[...]

Voor het V en A bereik wel, zelfs elektronisch plus een zekering in een van de testpennen, maar blijkbaar niet in de stand, waarvn ik dacht dat het de nulstand was :(

@Ruud

Op vrijdag 9 februari 2024 12:35:08 schreef Bapaktus:
@ Leo
Misschien wel te veel naar de prijs gekeken maar in de praktijk veel problemen met passing.

Daarom gebruik ik stekkertjes met zo'n "veertje".
Dan heb je daar geen last van. :)
Ruud

Ruud, wie levert die verende stekkertjes. Ik heb ooit "maar wat besteld" en kreeg toen die niet verende. Er stond ook niets bij van wel of niet verend ?