Hallo,
Mijn zoon heeft een radiografische boot, geen speelgoed maar een voerboot voor het vissen.
Deze boot heeft de vorm van een catamaran en wordt aangedreven door 2 motoren met een accu van 7,4 volt.
Het probleem is dat deze 2 motoren niet goed synchroon draaien en de boot een behoorlijke afwijking als je rechtdoor vaart.
Is het mogelijk om de motoren synchroon te laten draaien door een simpele ingreep?
Ik ben ervaren electro knutselaar maar een beetje solderen lukt wel. Dus als het iets simpels is door ergens iets tussen te solderen lukt dat wel.
Ik hoor het wel.
Met vriendelijke groet,
Nossie
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Hm, een beetje vaag, foto's of aanduiding van merk/type zouden misschien kunnen helpen. Maar in de de eerste plaats vraag ik me af of er opnemers zijn voor het toerental, zoniet dan wordt het lastig, vrees ik.
Of zijn het misschien wisselstroommotoren? Dan kan het euvel worden aangepakt door ze beide aan te sturen met dezelfde frekwentie. Maar het lijkt me waarschijnlijker dat het DC-motortjes zijn, iets modelbouwachtigs misschien.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op donderdag 8 februari 2024 19:53:42 schreef nossie:
Het probleem is dat deze 2 motoren niet goed synchroon draaien en de boot een behoorlijke afwijking als je rechtdoor vaart.
Ik ben nog nooit een boot tegengekomen waar de motoren synchroon draaien.
Dat wordt opgelost met een links en rechts draaiende schroef en een trim functie.
De motoren draaien vrijwel altijd het zelfde toerental, wat nog een mogelijkheid is, is dat één van de schroefassen zwaarder loopt.
Op donderdag 8 februari 2024 19:53:42 schreef nossie:
Hallo,
Mijn zoon heeft een radiografische boot, geen speelgoed maar een voerboot voor het vissen.
....
Beroepsvisser? Anders alsnog speelgoed 
(Borstelloze) gelijkstroommotoren zijn erg populair in de RC wereld.
Out-of-the-elektro-box: één van de schroefjes wat afvijlen of de bladen wat vlakker buigen? (van de snelle zijde)
Je kunt iedere motor zijn eigen motorregelaar geven.
Met de potmeters geef je iedere motor zijn eigen toerental.
Dit soort motorregelingen kan je ook gewoon kopen.
Dank je wel voor alle reacties.
Het gaat om deze boot: https://www.boatmanboat.nl/actor-pagina/
Volgens mijn zoon is het niet mogelijk om te trimmen. Het is een vrij simpele afstandsbediening. Ik heb zelf geen verstand van die boot, m'n zoon heeft aangegeven dat het wel een bekend probleem is bij deze boot, heeft ie helaas achteraf gehoord anders had ie wel doorgespaard voor een andere.
@Lambiek Volgens mij draaien ze allebei dezelfde kant op, zou het al helpen als ik bij een motor de polen omwissel en het schroefje andersom zetten?
Op donderdag 8 februari 2024 21:25:51 schreef nossie:
Dank je wel voor alle reacties.Het gaat om deze boot: https://www.boatmanboat.nl/actor-pagina/
Volgens mijn zoon is het niet mogelijk om te trimmen. Het is een vrij simpele afstandsbediening. Ik heb zelf geen verstand van die boot, m'n zoon heeft aangegeven dat het wel een bekend probleem is bij deze boot, heeft ie helaas achteraf gehoord anders had ie wel doorgespaard voor een andere.
@Lambiek Volgens mij draaien ze allebei dezelfde kant op, zou het al helpen als ik bij een motor de polen omwissel en het schroefje andersom zetten?
Het schroefje andersom zetten gaat niet werken helaas.
Je moet echt een links en rechts draaiende schroef hebben, omkeren gaat niet.
En als je een schroef vindt moet je ook de motor ompolen.
Je zou twee nieuwe schroeven kunnen kopen, zo duur zijn ze niet.
Ik zie twee ronde pijpen waarin de schroef draait.
Als je aan die pijpen een vaan of roer monteert, totaal dus twee stuks, dan kan je met die roeren de vaarrichting goed instellen.
Voor het beste effect moet het roer in de maalstroom van de schroef zitten.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (17%)]
Ook als de motoren synchroon draaien zal de boot nog wel wat afwijken van de rechte lijn bijvoorbeeld door stroming of zijwind. De mooiste oplossing is natuurlijk om een GPS of een elektronisch kompas in te bouwen en daarmee een mooi koersje te regelen.
Is wel even een gepuzzel want de bestaande afstandsbediening zal wel bruikbaar moeten blijven.
Wellicht kan het met een Arduino die input krijgt van:
- de uitgestuurde (PWM) spanning die uit de bestaande controller komt voor motor 1 en die voor motor 2; dit wordt dan het 'setpoint' voor de richting.
- een gps module (https://www.tinytronics.nl/shop/index.php?route=product/search&sea…)
De Arduino heeft ook twee PWM outputs met Mosfets om de bestaande motoren aan te sturen.
De firmware op de Arduino moet je dan nog schrijven. Als de stuurspanningen voor de twee motoren ongeveer gelijk zijn dan moet het rechtdoor (dus huidige GPS koers aanhouden). Als ze flink verschillen dan de koers laten toenemen of afnemen. Uit het verschil tussen de werkelijke en de gewenste koers moet de firmware dan de motoren aansturen.
Simpele ingreep? Niet zo. Maar voor een paar tientjes kan het gaan werken, en je kan er heel veel van leren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
MGP
LDmicro user.
Dank je wel voor alle reacties.Het gaat om deze boot: https://www.boatmanboat.nl/actor-pagina/
Alle voerboten met 2 motoren zijn te trimmen, misschien eens in de handleiding kijken.
Misschien is deze link al voldoende https://www.youtube.com/watch?v=ovZ8jY3rElc
Jeetje, nou ik waardeer het maar de de oplossingen worden wel wat ingewikkeld.
Ik dacht aan ergens een weerstandje solderen om het ene motortje wat minder hard te laten draaien en opgelost...
Maar wat jullie allemaal schrijven is het niet waard, hij gebruikt die boot 3-5x in de week. Ik denk dat hij maar gewoon een beetje extra moet sturen.
Hier wordt uitgelegd hoe het moet: https://www.youtube.com/watch?v=YHX-_3oaGqQ&t=14s
Behalve de boot en de afstandsbediening heb je niks nodig.
[Bericht gewijzigd door Hensz op (26%)]
MGP
LDmicro user.
Op donderdag 8 februari 2024 23:20:03 schreef nossie:
Jeetje, nou ik waardeer het maar de de oplossingen worden wel wat ingewikkeld..
Enkele keren de boot openmaken en terug (spat)waterdicht maken om te testen lijkt mij veel moeilijker dan met een afstandsbediening de afwijking aan te passen.
Ik heb nog geen enkele commerciële voerboot gezien waar je dat niet kunt instellen met de afstandsbediening.
Fabrikanten weten ook wel dat ze geen 2 identieke motoren met schroef kunnen selecteren vanwege de kosten.
Als het roer wordt bediend met een klassieke modelbouwservo, kan je ook eens een poging wagen met een "gyro". Deze wordt in modelbouw helis/ drones gebruikt om de positie stabiel te houden.
https://www.bol.com/be/nl/p/automatische-gyroscoop-reely-gc301/9300000…
Wel in de juiste orientatie inbouwen, en de gain afregelen.
Al die boten lijken een trimmogelijkheid en/of een automaat met kompas te hebben. Is die boot niet gewoon stuk?
Op vrijdag 9 februari 2024 00:09:08 schreef Hensz:
Hier wordt uitgelegd hoe het moet: https://www.youtube.com/watch?v=YHX-_3oaGqQ&t=14s
Behalve de boot en de afstandsbediening heb je niks nodig.
Ik weet niet of mijn zoon deze manier van kalibreren al gezien en/of geprobeerd heeft maar dit ziet er vrij simpel uit. Dank je wel ??
@RP6conrad Voor zover ik weet heeft deze boot geen roer, hij stuurt door de motoren aan één kant harder of zachter te laten draaien.
De huidige generatie heeft een ingebouwd kompas, die van m'n zoon heeft dat niet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Controleer eerst of het roer in de neutrale stand wel recht staat. Ik heb wel vaker gezien dat het roer tijdens vervoer verbogen was.
MGP
LDmicro user.
Op vrijdag 9 februari 2024 11:13:03 schreef Hunebedbouwer:
Controleer eerst of het roer in de neutrale stand wel recht staat. Ik heb wel vaker gezien dat het roer tijdens vervoer verbogen was.
Die boten hebben om 2 redenen geen roer, ten eerste voor de planten in het water en ten tweede voor de vislijnen die verstrikt zouden geraken.
In veel gevallen wordt de haak/aas meegevoerd met het lokvoeder, vooral waar er veel overhangende begroeiing op de oever staat en je daar zeer dichtbij/onder wilt vissen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 8 februari 2024 21:55:10 schreef ohm pi:
Als je aan die pijpen een vaan of roer monteert, totaal dus twee stuks, dan kan je met die roeren de vaarrichting goed instellen.
Dat kan best lastig zijn. Het kan afhankelijk van de vaarsnelheid zijn. En bovendien: Stel je wilt 10m verder stopppen, dan moet je NU gas los doen. En zodra je dat doet, begint de boot ineens een bocht te draaien! Nog irritanter dan een afwijking bij rechtuit varen.