Hoi,
ik heb, zoals altijd, weer wat aparts 
Ik heb een Denon AVR 3312. Al een oud beestje, maar werkte tot voor kort dikke prima. Dit is een 7.1 avr, maar wij gebruiken hem in een 5.1 opstelling. De front speakers (left en right) zijn twee staande zuilen, met aparte aansluitingen voor hoge en mid/lage tonen (dus bi-wire). De speakers zijn ook als zodanig aangesloten op de AVR (al heet het in de AVR bi-amp, wat de impressie wekt dat het ook nog gescheiden amps zijn).
Wat er gebeurd: ik zet een muziekje aan, op stereo mode (mode maakt eigenlijk niet uit). En na een bepaalde (wisselende) tijd, hoor ik een klik van het speakerrelais en dan vallen de lage tonen van de frontspeakers weg (dus heb dan alleen nog maar de mid/hoge tonen).
Ik dacht eerst aan wellicht een temp issue, maar dan zou volgens mij de versterker (ook als ik de schema's bekijk) in protectiemode moeten gaann en dat doet hij niet (diagnosemenu laat ook geen protectie-entries zien).
Heeft iemand zoiets als eens eerder gehad? Ik ben van plan om hem los te halen en het speakerrelais eens schoon te maken, maar omdat ik niet zo'n zin heb om dat ding tig keer los te koppelen om van alles te proberen zijn alle tips waar ik naar kan kijken welkom.
Ik zou als eerste zorgvuldig controleren of er geen bijna-sluiting is op het betreffende kanaal. Luidsprekerkabels die met niet-afgewerkte uiteinden in klemmen geschoeft worden zijn daar gevoelig voor gebleken. Als er één draadje ontsnapt bij het altijd moeizame prutsen achter een versterker gaat het mis.
Misschien een slechte (soldeer-)verbinding in de buurt van de relais of de aansturing ervan (transistor). Dan wil de beveiliging/computer misschien de relais helemaal niet laten afvallen, maar zorgt de slechte verbinding daarvoor.
Als hij aanstaat kun je eens proberen wat er gebeurt als je de desbetreffende relais aanraakt. Valt het kanaal dan weg?
Dan zit de relais niet helemaal goed vast.
Het kan interessant zijn om een aantal zaken te meten. Maar ik weet ook wel dat die dingen af en toe schier onbereikbaar zijn in zo'n volgepropt chassis. En dan moet het defect ook maar net optreden als er helemaal klaar voor zit.
Interessant om te meten:
- spanning uitgang versterker vóór de relais (in fouttoestand), zie je een DC-offset?
- spanning naar spoeltje relais
Op vrijdag 9 februari 2024 13:26:04 schreef Aart:
Ik zou als eerste zorgvuldig controleren of er geen bijna-sluiting is op het betreffende kanaal. Luidsprekerkabels die met niet-afgewerkte uiteinden in klemmen geschoeft worden zijn daar gevoelig voor gebleken. Als er één draadje ontsnapt bij het altijd moeizame prutsen achter een versterker gaat het mis.
Daar zat ik eerst ook aan te denken (moet nog even testen zonder uberhaupt een speaker aangesloten te hebben). Maar als daar sluiting zou optreden, dan zou de versterker in protectiemode moeten schieten. Of zou de 'bijna sluiting' zo minimaal zijn dat de versterker dat niet detecteert?
Op vrijdag 9 februari 2024 14:21:33 schreef edwinvp:
Misschien een slechte (soldeer-)verbinding in de buurt van de relais of de aansturing ervan (transistor). Dan wil de beveiliging/computer misschien de relais helemaal niet laten afvallen, maar zorgt de slechte verbinding daarvoor.Als hij aanstaat kun je eens proberen wat er gebeurt als je de desbetreffende relais aanraakt. Valt het kanaal dan weg?
Dan zit de relais niet helemaal goed vast.Het kan interessant zijn om een aantal zaken te meten. Maar ik weet ook wel dat die dingen af en toe schier onbereikbaar zijn in zo'n volgepropt chassis. En dan moet het defect ook maar net optreden als er helemaal klaar voor zit.
Interessant om te meten:
- spanning uitgang versterker vóór de relais (in fouttoestand), zie je een DC-offset?
- spanning naar spoeltje relais
Goede tips, bedankt. Even zien wanneer ik er aan toe kom alleen haha